تست شنوایی سنجی چیست و چگونه انجام میشود؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65633
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ |

تست شنوایی سنجی چیست و چگونه انجام میشود؟

شنوایی سنجی توانایی شما در شنیدن صداها را آزمایش می کند. این صداها بر اساس بلندی (شدت) و سرعت ارتعاشات امواج صوتی (تن) متفاوت هستند تا مشخص شود که کدام تن صوتی را میشنوید و با کدام یک مشکل دارید.
تست شنوایی سنجی چیست و چگونه انجام میشود؟

شنوایی سنجی توانایی شما در شنیدن صداها را آزمایش می کند. این صداها بر اساس بلندی (شدت) و سرعت ارتعاشات امواج صوتی (تن) متفاوت هستند تا مشخص شود که کدام تن صوتی را میشنوید و با کدام یک مشکل دارید.

چرا باید تست شنوایی سنجی انجام داد؟

تست شنوایی سنجی در مرکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک آلفا، در بازه های مختلف سنی انجام میشود. نوزادی که به دنیا می آید باید حتما در چند دوره ی زندگی اش این تست ها را انجام دهد تا مشخص شود که شنوایی مناسبی دارد یا نه؟ نوجوانان، جوانان و میانسالان هم در صورتی که احساس کنند مشکل شنوایی دارند، باید این تستها را انجام دهند. و در نهایت سالمندان… مشکلات شنوایی در سالمندان، نسبت به بقیه ی رده های سنی رایج تر است و باید بیشتر به آن توجه کرد.

سالمندان به دلیل سنی که در آن قرار دارند، حساستر و زودرنج تر از بقیه هستند و لازم است به مشکلاتشان بیشتر توجه شود. مشکلات شنوایی هم یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید و در جهت برطرف کردن آن تلاش کنید.

مشکلات شنوایی مثل سایر مشکلات جسمی، اگر زودتر تشخیص داده شوند، درمان ساده تر و سریعتری دارند. برای همین، بهتر است به توصیه های مراقبتی و پزشکی توجه کنید و هر زمانی که پزشک به شما توصیه کرد، تست های شنوایی سنجی و بینایی سنجی را انجام دهید.

اگر شنوایی شما مشکل داشته باشد، و در جهت درمان آن اقدام نکنید، چند مشکل برایتان پیش می آید.

  • مشکل شنواییتان بدتر می شود بنابراین درمان آن هم سخت تر میشود.
  • ارتباط برقرار کردن با افراد برایتان مشکل میشود چون نمیتوانید صدایشان را کامل و واضح بشنوید.
  • اینکه صداهای اطراف را کامل نشنوید، روی اعصاب و روانتان اثر منفی دارد. و حتی ممکن است باعث افسردگی تان شود.

اگر فکر میکنید شنواییتان مشکل دارد، حتما آن را پیگیری و درمان کنید. طبق بررسی های مرکز شنوایی سنجی و تجویز سمعک آلفا، برخی از افراد، در مقابل استفاده از سمعک گارد دارند و نمیپذیرند که از آن استفاده کنند. در صورتی که کاملا اشتباه میکنند و سمعک هم مانند عینک یک وسیله ی پزشکی و درمانی است. اگر امروز سمعک لازم داشته باشید و استفاده نکنید، ممکن است فردا سمعک قوی تری لازم داشته باشید!!!

چه زمانی باید تست شنوایی سنجی انجام داد؟

  • زمانی که نوزادی به دنیا می آید. در این شرایط، با توجه به سن نوزاد، مراحل شنوایی سنجی و تست گوش نوزاد انجام میشود تا اگر در شنیدن صدا مشکل دارد، مشکلات در همان ابتدا تشخیص داده شده و حل شوند.
  • زمانی که گوش وزوز میکند: وزوز گوش به این معنی است که صداهایی را میشنوید که وجود خارجی ندارند، مانند صدای زنگ یا … وزوز نشانه ی وجود یک مشکل در سیستم شنوایی است و برای برررسی آن باید به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کرد.
  • احساس کم شنوایی: کم شنوایی بدیهی ترین دلیلی است که باید بخاطرش به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنید. کم شنوایی ممکن است در اثر وقوع یک سانحه یا بیماری (بیماری های گوش داخلی یا بیماری های ارثی) رخ دهد. یک دلیل دیگر آن هم، پیرگوشی و بالا رفتن سن است.

تست شنوایی سنجی

در مورد شنوایی سنجی و انواع آن بیشتر بدانیم

شنوایی زمانی اتفاق می افتد که امواج صوتی اعصاب گوش داخلی را تحریک می کند. سپس صدا در طول مسیرهای عصبی به مغز می رسد.

امواج صوتی می توانند از طریق مجرای گوش، پرده گوش و استخوان های گوش میانی (رسانایی هوا) به گوش داخلی بروند. این امواج میتوانند از استخوان های اطراف و پشت گوش عبور کنند (رسانایی استخوان).

در شنوایی سنجی چه پارامترهایی و بر چه اساسی، اندازه گیری میشوند؟

در تستهای شنوایی سنجی، شدت صدا و تن صدا مهم هستند که در ادامه، به بررسی آنها میپردازیم.

  • شدت صدا بر حسب دسی بل (dB) اندازه گیری می شود:

یک زمزمه حدود ۲۰ دسی بل است.

موسیقی با صدای بلند (برخی کنسرت ها) حدود ۸۰ تا ۱۲۰ دسی بل است.

یک موتور جت حدود ۱۴۰ تا ۱۸۰ دسی بل است.

صداهای بیشتر از ۸۵ دسی بل می توانند پس از چند ساعت باعث کاهش شنوایی شوند. صداهای بلندتر می تواند باعث درد فوری شود و کاهش شنوایی در مدت زمان بسیار کوتاهی ایجاد می شود.

صداهای شدید، میتوانند مشکلات دیگری هم ایجاد کنند، به طور مثال موجی شدن افراد یا پارگی پرده ی گوش.

  • تن صدا بر حسب سیکل در ثانیه (cps) یا هرتز اندازه گیری می شود:

تن های باس پایین حدود ۵۰ تا ۶۰ هرتز هستند.

صداهای تیز و با صدای بلند حدود ۱۰۰۰۰ هرتز یا بالاتر است.

محدوده طبیعی شنوایی انسان حدود ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است. برخی از حیوانات می توانند تا ۵۰۰۰۰ هرتز را بشنوند. گفتار انسان معمولاً ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هرتز است.

بهترین مرکز شنوایی سنجی در تهران

آمادگی برای شنوایی سنجی لازم است؟

آمادگی برای تست های شنوایی سنجی سمعک آلفا، اقدامات خاصی لازم ندارد ولی به توصیه ی مرکز ارزشیابی و شنوایی آلفا، بهتر است گوش خود را در ابتدا تمیز کنید تا وکس و رطوبت در آن نباشد. وجود وکس یا موم گوش یا رطوبت، باعث میشود که در روند، ورود صدا به گوش و معاینه ی گوش، اختلال ایجاد شود.

تست شنوایی سنجی چقدر زمان لازم دارد؟

این تست، تست سخت و خاصی نیست و ممکن است چیزی در حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم داشته باشد.

نحوه انجام آزمون های شنوایی سنجی

تستهای شنوایی به سادگی در مراکز بهداشت و مراکز شنوایی سنجی انجام میشوند. این تستها ممکن است شامل تکمیل یک پرسشنامه و گوش دادن به صداهای زمزمه مانند، استفاده از چنگال‌های تنظیم یا آهنگ‌هایی خاص برای گوش باشد.

تست شنوایی روش های متفاوتی دارد که در ادامه، به معرفی آنها میپردازیم:

  • تست چنگال تنظیم می تواند به تشخیص نوع کم شنوایی کمک کند. در این حالت، چنگال تنظیم ضربه خورده و در هوا در هر طرف سر نگه داشته می شود تا توانایی شنیدن بیمار توسط هدایت هوا را آزمایش کند. بعد از قرار گرفتن چنگال تنظیم در فاصله ی مناسب، به چنگال، ضربه زده می شود و روی استخوان پشت هر گوش (استخوان ماستوئید) قرار می گیرد تا توانایی هدایت صدا توسط استخوان را آزمایش کند.

البته یک آزمایش شنوایی رسمی می تواند تشخیص دقیقتری داشته باشد. در آزمایش های رسمی، چندین آزمایش ممکن است انجام شود:

  • تست لحن خالص (ادیوگرام): برای این آزمایش، شما از گوشی های متصل به ادیومتر استفاده می کنید. صداهای خالص با فرکانس و حجم خاص هر بار به یک گوش ارسال می شوند. سپس از شما خواسته می شود با شنیدن صدا دست خود را بالا ببرید یا یک دکمه مخصوص را فشار دهید. حداقل میزان صدای مورد نیاز برای شنیدن هر تن به صورت نمودار، مشخص شده و در اختیار اپراتور شنوایی سنج، قرار گرفته است. در این تست دستگاهی به نام نوسان ساز استخوان در مقابل استخوان ماستوئید قرار می گیرد تا هدایت استخوان را آزمایش کند.
  • شنوایی سنجی گفتار: این توانایی شما را برای تشخیص و تکرار کلمات گفتاری در حجم های مختلف شنیده شده از طریق هد ست آزمایش می کند.در این آزمایش، شنوایی سنجی با کمک صداهای انسانی انجام میشود. هنگام سنجش گفتار‌‌،‌ میکروفونی به فرد داده می‌شود و از فرد خواسته می‌شود کلماتی را که می‌خوانند‌‌، تکرار کند‌. نتایج این روش شنوایی سنجی‌،‌ اطلاعات مهمی را در مورد تعیین نیاز بیمار به سمعک و میزان مفید بودن آن ارائه می‌دهد‌. مقادیر مهمی که باید در مورد نوع و مدل سمعک‌،‌ ارزیابی شوند‌ شامل SRT، SDS‌‌،‌ UCL‌‌،‌ MCL است که پس از تعیین، نتایج ثبت شده و به رایانه منتقل می‌شوند‌.
  • شنوایی سنجی Immittance – این آزمایش عملکرد طبله گوش و جریان صدا را از طریق گوش میانی اندازه گیری می کند. در این تست، یک دستگاه به داخل گوش وارد می شود و هوا از طریق آن پمپ می شود تا فشار داخل گوش با تولید صدا تغییر کند. در همین حین، یک میکروفون مشخص می کند که چقدر صدا در داخل گوش تحت فشارهای مختلف پخش می شود.
  • ادیوگرام به صورت نمودار میزان شنوایی را نشان می‌دهد. هنگام تست شنوایی‌سنجی، شنوایی ما در فرکانس‌های مختلف (پایین، میانی و بالا) بررسی می‌شود. نتایج این آزمون روی برگه ادیوگرام ثبت می‌شوند. در این مدل تست، محور افقی، فرکانس‌های مختلف را نشان می‌دهد. فرکانس‌های پایین (برای مثال صدای موتور ماشین) در سمت چپ ادیوگرام ثبت می‌شوند. محور عمودی، سطح بلندی صدا در فرکانس‌های مختلف را نشان می‌دهد، از صدا‌های آهسته (بالای ادیوگرام) تا صداهای بلند (پایین ادیوگرام). مقیاس بلندی (شدت) صدا بر اساسدسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود.

بهترین مرکز شنوایی سنجی در تهران کجاست؟

در شهر تهران، شنوایی سنجی های متعددی وجود دارند که میتوانند به شما خدمات ارائه دهند. مرکز ارزیابی شنوایی سمعک آلفا به عنوان بهترین مرکز شنوایی سنجی در تهران شناخته شده است که خدمات تخصصی در زمینه شنوایی سنجی و تجویز سمعک ارائه میدهد و میتوانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه بفرمایید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.