ترامپ و تئوري مرد ديوانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 374
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸ |

ترامپ و تئوري مرد ديوانه

يکي از اصلي‌ترين تئوري‌هايي که دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريکا آن را دنبال مي‌کندتئوري مرد ديوانه است.
ترامپ و تئوري مرد ديوانه

يکي از اصلي‌ترين تئوري‌هايي که دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريکا آن را دنبال مي‌کندتئوري مرد ديوانه است. بر اين اساس، ترامپ سعي دارد خود را سياستمداري غيرقابل پيش بيني در حوزه سياست داخلي و سياست خارجي آمريکا نشان دهد و از اين طريق، ديگر بازيگران بين المللي و داخلي را در وضعيتي بي ثبات و نگران نگاه دارد. نشريه آتلانتيک در توصيف سياست خارجي ترامپ مي نويسد : سال‌ها پيش روزولت در تعريف سياست خارجي خود گفت:
به نرمي حرف زدن و يک چماق بزرگ در دست داشتن. اما اکنون ترامپ اين سياست را تغيير داده و دروغ و ناسزا را جايگزين آن كرده است.در حالي‌که روساي جمهور پيشين ايالات متحده با احتياط در خصوص احتمال جنگ با کره شمالي سخن مي‌گفتند، ترامپ به راحتي کيم جونگ اون را تهديد به حمله نظامي و اتمي کرده است. همچنين رئيس‌جمهور جنجالي ايالات متحده بر خلاف روند معمول ميان همتايان اسبق خود، به‌راحتي اروپا را براي پرداخت هزينه‌هاي نظامي بيشتر تحت فشار قرار مي‌دهد.بسياري از تحليلگران مسائل بين الملل ، تمرکز زيادي بر روي ترامپيسم دارند. آتلانتيک در اين‌خصوص نوشته است: نکته‌اي که در اينجا بايد به آن توجه داشت اين‌ است که در حقيقت، شخصيت ترامپ به مراتباز سخنان و سياست‌هاي او در سال اول رياست جمهوريش، راديکالتر است و دليل اصلي عملي نشدن اين سياست‌ها، توصيه مشاوراني بوده که با رويکرد وي مخالف بوده‌اند، اما چنين مي‌نمايد که ترامپ ديگر از عمل کردن به توصيه اين مشاوران خسته شده است.رويکرد ميليتاريستي ترامپ، متغير ديگري است که در گزارش آتلانتيک درخصوص رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا مورد استناد و محاسبه قرار گرفته است. محصول اين رويکرد، کشمکش داخلي در کاخ سفيد بوده است. البته بر اساس گزارش آتلانتيک، هنوز مشخص نيست که نتيجه اين کشمکش درون کابينه‌اي به کجا خواهد انجاميد، اما مي‌توان با اطمينان گفت سياست خارجي وي رويکردي کاملا نظامي دارد. دليل آن‌هم مشخص است؛ منصوب کردن چهره‌هاي نظامي در پست‌هاي بلندپايه، سرمايه‌گزاري‌هاي سنگين او در حيطه‌هاي نظامي و در مقابل پايين آوردن قدرت وزارت امورخارجه آمريکا و … همه و همه نشان‌دهنده اين رويکرد ميليتاريستي ترامپ است. ترامپ همانند مايک پمپئو و جان بولتون، معتقد است ايالات متحده بايد آماده باشد تا در‌صورت لزوم حتي به تنهايي و بدون تاييد متحدانش وارد عمليات نظامي عليه مخالفان شود. او اقدام نظامي را وسيله‌اي براي حفاظت از منافع ملي مي‌داند. به‌نظر مي‌رسد اين رويکرد، دليل و محرک اصلي ترامپ براي در پيش گرفتن رويکردي خصمانه در سياست خارجي وي باشد. براي مثال وي در جمع هوادارانش در اوهايو گفته بود : …به جهنم، ما به‌زودي از سوريه بيرون خواهيم آمد، بگذاريد ديگران نگران اين موضوع باشند.
بايد گفت چالش اصلي امنيت ملي از ديدگاه ترامپبا ديدگاه ديگر سياستمداران ايالات‌متحده متفاوتاست. از نظر او چالش‌هاي موجود يا خطري مستقيمهستند که آمريکا را تهديد مي‌کند و يا اينکه نتيجه منفي جهاني شدن در برهه فعلي هستند که به مرزهاي آمريکا رسيده‌اند؛ مانند مهاجراني که سرقت مي‌کنند و يا مرتکب جرم مي‌شوند تروريست‌هاي افراطي که قصد دارند در آمريکا نفوذ کنند و تجارت خارجي نا عادلانه که ثروت ايالات متحده را غارت مي کند…..

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.