ترامپ در يک‌قدمي استيضاح - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12696
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۹:۲۴ |

ترامپ در يک‌قدمي استيضاح

دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا در يکقدمي استيضاح قرار گرفته است. به نظر مي رسد شهادت سفير آمريکا در اتحاديه اروپا و سفير سابق ايالات متحده در اوکراين، زمينه لازم را براي استيضاح رئيس جمهور جنجالي آمريکا فراهم ساخته است.
ترامپ در يک‌قدمي استيضاح

دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا در يکقدمي استيضاح قرار گرفته است. به نظر مي رسد شهادت سفير آمريکا در اتحاديه اروپا و سفير سابق ايالات متحده در اوکراين، زمينه لازم را براي استيضاح رئيس جمهور جنجالي آمريکا فراهم ساخته است. با وجود اينکه به نتيجه رسيدن استيضاح و برکناري ترامپ از قدرت با توجه به کنترل مجلس سنا توسط جمهوري‌خواهان تقريبا ناممکن به نظر مي رسد، اما دموکراتها سعي دارند از طرح جدي موضوع استيضاح ترامپ، به عنوان نقطه آسيبي در انتخابات رياست جمهوري سال آينده ( ۲۰۲۰) عليه وي استفاده کنند.
تاکنون نيز طرح مسئله اوکراين گيت هزينه هاي زيادي براي ترامپ به دنبال داشته است. سه شکست متوالي جمهوري‌خواهان در انتخابات فرمانداري هاي سه ايالت ويرجينيا، کنتاکي و لوئيزيانا نشان دهنده همين مسئله است. دموکرات‌هاي مجلس نمايندگان آمريکا مي‌گويند اقدام کاخ سفيد در جلوگيري از اداي شهادت مقام‌هاي کاخ سفيد در جلسات استماع کميته اطلاعاتي اين مجلس آنها را مأيوس نکرده و آنها فعالانه در حال آماده شدن براي پيشبرد مرحله بعدي استيضاح «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا هستند. چندين منبع در حزب دموکرات به «CNN» مي‌گويند پيش‌بيني مي‌کنند در ماه دسامبر تقويم پرمشغله‌اي داشته باشند. اعضاي حزب دموکرات ممکن است روز جشن کريسمس در صحن عمومي مجلس نمايندگان براي استيضاح ترامپ رأي‌گيري کنند. طبق اين گزارش، کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان آمريکا به همراه دو کميته ديگر در حال تدوين گزارشي محتوي‌يافته‌هاي به دست آمده در مرحله تحقيقات درباره استيضاح ترامپ هستند. اين گزارش ممکن است به عنوان مبنايي براي آغاز روند استيضاح مورد استفاده قرار گيرد.
با اين حال به نظر مي رسد دموکراتها در رسيدن به اين هدف کار آساني پيش رو ندارند.نمايندگان دموکرات هنوز در حال بررسي درباره بندهاي قانوني هستند که مي‌توانند با استناد به آنها استيضاح ترامپ را آغاز کنند. CNN نوشته اين بندها ممکن است بر اتهاماتي نظير سوءاستفاده از قدرت، ممانعت در اجراي عدالت، ممانعت در کار کنگره و رشوه متمرکز باشند. البته شواهد و مستندات موجود در خصوص سوء استفاده ترامپ از قدرت در پرونده اوکراين گيت کاملا قابل مشاهده است. هم اکنوان بر نمايندگان کنگره محرز است که ترامپ ارائه کمک‌هاي مالي ايالات متحده آمريکا به دولت زلانسکي در اوکراين را منوط به ارائه پرونده هاي جو بايدن و پسرش کرده است.
زلانسکي تا کنون در اين خصوص سخني به ميان نياورده است اما نهادهاي امنيتي آمريکا معتقدند که اصرار ترامپ به زلانسکي مبني بر ارائه شواهد و مستندات عليه بايدن ( رقيب انتخاباتي ترامپ) در مکالمه تلفني با وي کاملا محرز بوده است. استيضاح رئيس‌جمهور در آمريکا روندي پيچيده دارد. رئيس‌جمهور را به دليل ارتکاب هر جرم معمولي نمي‌توان استيضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسي آمريکا اين کار فقط در صورتي مجاز است که او طبق ادله متفن مرتکب جرائم سنگيني مانند «خيانت، ارتشا و ساير تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالي‌رتبه» شده باشد.فرايند کار، از مجلس نمايندگان آغاز مي‌شود و در صورتي که اکثريت قانونگذاران در اين مجلس (نصف به علاوه يک) موافق استيضاح باشند، روند کار به جريان خواهد افتاد.در ادامه، مجلس نمايندگان در صورت موافقت با استيضاح از مجلس سنا مي‌خواهد دادگاه تشکيل دهد و متهم را محاکمه کند. محکوميت قطعي رئيس‌جمهور که عزل او را در پي خواهد داشت مستلزم آن است که دو سوم سناتورها به اين موضوع رأي مثبت دهند و موافق آن باشند.
CNN

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.