ترامپ آدم‌کُش ظریف منت‌کش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16406
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷ |
«رسالت» به بررسی پاسخ ظريف حول محور مذاکره با آمریکا پرداخت؛

ترامپ آدم‌کُش ظریف منت‌کش

«ما از مذاکره البته به‌جز با آمريکايي‌ها ابايي نداريم اما از موضع قدرت و قوت.»، «برخي که مذاکره با آمريکا را حلّال مشکلات مي‌دانند، صد درصد اشتباه مي‌کنند.»، «آن جنتلمن‌هاي پشت ميز مذاکره همان تروريست‌هاي فرودگاه بغداد هستند؛
ترامپ آدم‌کُش ظریف منت‌کش

|راضيه فراهاني|
«ما از مذاکره البته به‌جز با آمريکايي‌ها ابايي نداريم اما از موضع قدرت و قوت.»، «برخي که مذاکره با آمريکا را حلّال مشکلات مي‌دانند، صد درصد اشتباه مي‌کنند.»، «آن جنتلمن‌هاي پشت ميز مذاکره همان تروريست‌هاي فرودگاه بغداد هستند؛ آن‌ها همان افراد هستند، تفاوتي نمي‌کنند، فقط لباس خود را تغيير مي‌دهند. دست چدني دارند که پوشش مخملي را بيرون مي‌آورد و خود را نشان مي‌دهد وگرنه باطن همان باطن است و هيچ تفاوتي ندارد؛‌ آن‌ها نمي‌توانند کساني باشند که به آن‌ها اطمينان کنيم.» اين جملات تنها چکيده‌اي از فرمايشات حضرت آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب درخصوص مذاکره با آمريکاست. ايشان بارها در سخنراني‌ها و بياناتشان اشاره‌کرده‌اند که ما هيچ نوع مذاکره‌اي با آمريکا نخواهيم داشت و علتش عدم پايبندي آن‌ها به تعهداتشان است. هنوز يک ماه از جنايت ايالات‌متحده آمريکا نسبت به ترور شهيد سردار سليماني و همرزمانش در بغداد نگذشته که برخي از دولتمردان لب به مذاکره گشوده‌اند. شنبه پنج بهمن‌ماه، محمدجواد ظريف طي گفت‌وگويي با نشريه آلماني اشپيگل درباره احتمال مذاکره با آمريکا در پي ترور سپهبد سليماني اظهار داشت: «خير، من هرگز اين احتمال را رد  نمي‌کنم که افراد، رويکردهاي خود را تغيير دهند و حقايق را درک کنند. براي ما مهم نيست که چه کسيدر کاخ سفيد نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آن‌هاست. دولت ترامپ مي‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحريم‌ها را لغو کند و به ميز مذاکره بازگردد. ما همچنان در ميز مذاکره هستيم. آن‌ها ميز مذاکره را ترک کردند. آمريکا خسارت عظيمي به مردم ايران وارد آورده است. روزي خواهد رسيد که آن‌ها مجبور مي‌شوند، اين خسارات را جبران کنند. ما صبر زيادي داريم.» پس از پاسخ وزير امور خارجه کشورمان درباره احتمال مذاکره با آمريکا، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا طي توئيتي نوشت: «وزير امور خارجه ايران گفته که ايران خواستار مذاکره با آمريکا است اما خواستار برداشته شدن تحريم‌هاست. نه ممنون!»
اين ديالوگ رسانه اي در حالي رخ مي دهد که منت کشي ظريف در برابر پاسخ قلدرمابانه ترامپ که دستش به خون هزاران نفر زن و مرد و کودک در عراق و سوريه و ساير کشورهاي اسلامي آلوده است اصلا قابل توجيه نبوده و با گفتمان سياست خارجي ما انطباق ندارد. نکته قابل‌توجه درباره اظهارنظر ديپلمات ارشد کشور آنجاست که رهبر معظم انقلاب بارها به عدم مذاکره با آمريکا تأکيد کردند اما ظريف و همراهانش همچنان بر مذاکره با دشمن اول ملت ايران پافشاري دارند. بسياري از کارشناسان معتقدند اين‌گونه موضع‌گيري‌ها از سوي سران به‌ويژه دولتمردان کشور نه تنها از قدرت و عزت جمهوري اسلامي برنمي‌خيزد بلکه از انفعال، ترس و ضعف اين افراد نشئت مي‌گيرد. به عبارتي مي‌توان گفت، اين نوع موضع‌گيري‌ها مغاير با عزت ملي است. تأکيد ملت ايران در رفراندومي که طي تشييع پيکر شهيد سردار سليماني داشتند بر گفتمان مقاومت، جهاد و شهادت بوده نه گفتمان مذاکره و انفعال؛ اما رفتار برخي دولت‌مردان به‌دوراز ديپلماسي بوده و همين موضوع باعث انحراف مسيرشان شده است. اين نوع رفتار و موضع‌گيري‌ها از سوي مسئولين کشور نه‌تنها براي ملت ايران هيچ سودي ندارد بلکه باعث ايجاد مشکلات بسياري در کشور شده است. «رسالت» گفت‌وگويي با صاحب‌نظران درخصوص اظهارنظر اخير وزير امور خارجه کشورمان حول مذاکره با آمريکا و پاسخ رئيس‌جمهور آمريکا داشته که در ادامه مشروح آن را مي‌خوانيد.
* برخي معتقدند انقلاب تمام‌شده و مقاومت معنا ندارد
فريدون عباسي، رئيس سابق سازمان انرژي اتمي دراين‌باره به «رسالت» گفت: «اگر تصورها مبني بر آن است که تفکر برخي در دستگاه اجرايي کشور با حضور چندميليوني مردم در تشييع پيکر سردار سليماني نسبت به غرب تغييريافته، خيال باطلي است. اين افراد پيرو نظريه‌اي هستند که اسلام رحماني را جايگزين اسلام ناب محمدي کردند. آن‌ها ازنظر فکري با علوم انساني و روش‌هاي غرب هم‌صدا هستند و هيچ زماني تغيير موضع نمي‌دهند يعني ما بايد به مباني نظري اين افراد توجه کنيم نه به مواضعي که با توجه به مقاطع زماني تغيير مي‌يابد.» وي در ادامه گفت: «اين جناح معتقد است    انقلاب تمام‌شده و مقاومت معنا ندارد؛ به همين جهت از ارتباط گرفتن با جبهه مقاومت خودداري کرده و تنها به‌اجبار به برخي ملاقات‌ها و سفرها مي‌روند. مقام معظم رهبري فرموده‌اند که حل مشکلات کشور در ژنو، نيويورک و وين نيست بنابراين بايد به کشورهاي منطقه پرداخت و ديپلماسي اقتصادي را دنبال کرد اما نکته قابل‌توجه آنجا است که برخي اصلا اعتقادي به اين جملات ندارند.» رئيس سابق سازمان انرژي اتمي تأکيد کرد: «برخي معتقدند ظريف به دنبال ايجاد دوقطبي در سطح کشور است اما من مي‌گويم اين‌ها دوقطبي را تئوريزه مي‌کنند؛ به معناي ديگر دولت روحاني زائيده دو قطبي‌سازي است، چراکه با شعارهاي اقتصادي بر سر کارآمد اما در ادامه شاهد نابودي اقتصاد کشور بوديم. اين دولت تنها به دنبال دو قطبي‌سازي فرهنگي و اجتماعي است و دائم به‌جاي حل مشکلات، گدايي از غرب را در دستور کار خود قرار داده‌اند.» عباسي تصريح کرد: «آقاي ظريف در سال ۹۲ به‌جاي آن‌که يک ديپلمات باشد، ملتمس روابط سياسي با غرب بود و اين موضوع را مي‌توان در واگذاري دستاوردهاي هسته‌اي کشور در پاييز ۹۲ مشاهده کرد. وي در آن زمان تمام موضوعات را کنار گذاشته و تنها شکلات گاز زده‌اي را در دفتر رئيس‌جمهور قرارداد که در ادامه شاهد چاپ لوح قهرمان ديپلماسي بوديم. آن‌ها تنها با در دست داشتن رسانه‌ها دست به جوسازي مي‌زنند اما درنهايت درنتيجه شاهد برخورد اخير ترامپ با آن‌ها بوديم.»
* سخناني که پس از شهادت سردار سليماني شرم‌آور است
روح‌الله حسينيان، رئيس مرکز اسناد انقلاب اسلامي نيز دراين‌باره به «رسالت» گفت: «مشکل اساسي ما در جهان‌بيني ديپلمات‌ها و برخي از مسئولين رده‌بالاي کشور است. آن‌ها جهان را در آمريکا خلاصه مي‌کنند و تصورشان آن است که اين کشور تمام مشکلات به‌ويژه مشکلات اقتصادي را با يک چراغ جادويي حل مي‌کند و اين موضوعات در زواياي فکري و انديشه‌شان مشهود است.» وي با اشاره به تجربه تلخ ۶ سال گذشته روابط ايران با آمريکا تأکيد کرد: «آمريکا نه قابل‌مذاکره و نه قابل‌اطمينان است. اين کشور به دنبال مذاکره يا به‌اصطلاح آقايان برد-برد نيست بلکه تنها به دنبال تسليم شدن ايران انقلابي است. آمريکا با بسياري از کشورها  از‌جمله ليبي وارد مذاکره شده است و در ادامه شاهد تحويل وسايل و ابزار بسته‌بندي و هنوز باز نشده انرژي هسته‌اي‌ اين کشور به آمريکا بوديم که درنتيجه با دخالت اين کشور، حکومت مرکزي ليبي ساقط و امروز پيامدهاي خسارت‌باري براي مردم آنجا داشته است. از اين پيامدها مي‌توان به درهم ريختن اتحاد مردم و جنگ داخلي که در اين کشور به وجود آمده اشاره کرد.» رئيس مرکز اسناد انقلاب اسلامي تصريح کرد: «آمريکا در حال حاضر با پاکستان نيز در ارتباط است. آيا اين ارتباط منجر به حل تمام مشکلات اقتصادي پاکستان شد؟ حتي اين کشور با عراق نيز بهترين روابط را برقرار کرد و در زمان جنگ اطلاعات نظامي در اختيار صدام قرارداد اما موجب قتل‌عام بسياري از مردم عراق شد. 
در حال حاضر شاهد روابط آمريکا با عراق هستيد. عراقي‌ها پايگاه‌هاي مختلفي در اختيار آمريکا قرار داده‌اند اما در مقابل شاهد عدم استقلال و تصميم‌گيري آزادانه مسئولين عراق هستيم.» حسينيان ادامه داد: «سخن درباره مذاکره با آمريکا به‌ويژه پس از جنايت آمريکا مبني بر ترور سردار سليماني غلط است. آن‌ها نماد غرور ملي و قدرت بين‌المللي ايران را ترور کردند بنابراين ديگر جايي براي مذاکره باقي نمانده است. نمي‌دانم برخي چطور پس از شهادت حاج قاسم سخن يا اشاره‌اي به مذاکره مي‌کنند.»
* سخن از مذاکره نشان‌گر عدم شناخت از واقعيات جامعه جهاني است
همچنين سيد محمد حسيني، وزير اسبق ارشاد دراين‌باره به «رسالت» گفت: «درحال حاضر شاهد نتيجه شعار تعامل و مذاکره با غرب از سوي يک طيف فکري که قدرت را به مدت هفت سال در ايران در دست گرفته‌اند هستيم، چراکه تاکنون هيچ ثمره و نتيجه‌اي براي کشورمان نداشته است.»
وي ادامه داد: «آمريکا پيش از هر کشوري از برجام خارج شد و تحريم‌هاي تحميلي بر کشورمان نه‌تنها کاهش نيافت بلکه افزايش نيز پيدا کرد حتي براي اولين بار و به‌طور بي‌سابقه وزير خارجه ما را تحريم کردند. در ادامه آمريکا با توجه به کينه و خصومتي که نسبت به ايران دارد دست به ترور شهيد حاج قاسم سليماني زده و به عبارتي آخرين ميخ را به تابوت مذاکره ايران با کاخ سفيد کوبيد.»وزير اسبق ارشاد تصريح کرد: «جاي تعجب است  برخي دوباره بحث‌هايي مبني بر مذاکره مطرح مي‌کنند؛ البته اين نوع موضع‌گيري‌ها تنها ضعفشان را نشان مي‌دهد چراکه ملت ايران يکپارچه در بدرقه سردار سليماني فرياد انتقام سخت را مطرح کردند، حتي در عراق نيز شاهد تظاهرات ميليوني مردم اين کشور براي خروج نظاميان آمريکا بوديم، مي‌توان گفت اين تظاهرات رفراندومي براي اخراج آمريکا از عراق بود.»
وي افزود: «واقعا جاي تعجب است که وزير خارجه کشورمان در چنين شرايطي بحث مذاکره احتمالي را مطرح مي‌کند!  افرادي که ساده‌انگارانه مسائل را درگذشته دنبال مي‌کردند با شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم متوجه ماهيت پليد آمريکا شدند. دم زدن از مذاکره در اين شرايط نشان‌گر عدم شناخت صحيح از واقعيت‌هاي جامعه خود و جامعه جهاني است.»
حسيني در پايان تأکيد کرد: «با اجتماع بزرگ و رفراندومي که مردم در بدرقه حاج قاسم داشتند، خط سازش شکست‌خورده و خط مقاومت، ايستادگي و پايداري قالب شد. مردم با اجتماعات ده‌ها ميليوني نشان دادند که طرفدار مذاکره و کوتاه آمدن در مقابل غرب نيستند.» 

نویسنده : راضیه فراهانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.