تحقیر عربستان پایان ندارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 9647
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۰۷ |
تحلیل «رسالت» از الحاق عربستان به ائتلاف آمريکايي؛

تحقیر عربستان پایان ندارد

چندي پيش آمريکا از تشکيل ائتلافي عليه جمهوري اسلامي ايران درجهت تأمين امنيت کشتيراني در تنگه هرمز خبر داد.
تحقیر عربستان پایان ندارد

|راضيه فراهاني|
چندي پيش آمريکا از تشکيل ائتلافي عليه جمهوري اسلامي ايران درجهت تأمين امنيت کشتيراني در تنگه هرمز خبر داد. سخنگوي وزارت خارجه اين کشور مدعي شد: «واشنگتن از ۶۰ کشور براي حضور در اين ائتلاف دريايي دعوت کرده است، اما پايگاه خبري پوليتيکو در مطلبي با اشاره به امتناع کشورها از پيوستن به اين ائتلاف، آن را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصيف کرد. اوايل شهريور بود که خبرها حاکي از آغاز ائتلاف دريايي آمريکا در خليج‌فارس دست‌به‌دست شد. پس از چندي انگليس، بحرين و استراليا از کشور‌هايي بودند که علي‌رغم تلاش‌هاي آمريکا آمادگي خود را براي پيوستن به اين ائتلاف اعلام کردند. اين موضوع ادامه داشت تا آنکه امارات و عربستان سعودي نيز از ائتلاف با آمريکا خبر دادند. بسياري از کارشناسان در اين حوزه معتقدند: «ائتلاف نظامي در خليج‌فارس، بخشي از استراتژي ناهماهنگ و کوتاه‌مدتي است که ايالات‌متحده آمريکا در دستور کار خود قرار داده و تداومي نخواهد داشت و اين ائتلاف مانند اقدامات بسيار ديگر اين کشورها عليه ايران بي‌نتيجه خواهد ماند.»
* عربستان براي زنده ماندن تسليم آمريکا شده است
سيد هادي سيد افقهي کارشناس مسائل منطقه درباره الحاق عربستان به اين ائتلاف دريايي به «رسالت» گفت: «آمريکا پس از ساقط شدن پهپادش در خليج‌فارس به دنبال ايجاد ائتلاف دريايي عليه ايران به جهت حضور نظامي در خليج‌فارس حرکت کرد. اين كشور تصور مي‌كرد ۳۲ کشور به اين ائتلاف دريايي پاسخ مثبت دهند، اما در مقابل شاهد پيوستن تنها ۵- ۶ کشور به اين ائتلاف بود.»
او ادامه داد: «عربستان پس از ضربه‌اي که در جنگ با يمن به آن وارد شد براي سرپا ايستادن متوسل به هر خس و خاشاکي شد، با توجه به اينکه اقتصاد عربستان تک‌محصولي است بايد توجه داشت اکنون موضوع پيروزي عربستان نيست بلکه موضوع مرگ و زندگي اين کشور است. عربستان در صورت وارد شدن ضربه اي
‌ ديگر، حرفي براي گفتن ندارد، يعني نه توان پرداخت هزينه جنگ با يمن را دارد و نه مي‌تواند هزينه مستشاران آمريکايي را بپردازد. اين کشور به طور کامل تسليم آمريکا شده و هرچه او بگويد بايد گوش دهد، در غير اين صورت عربستان به کشوري مرده تبديل خواهد شد، چراکه اين کشور يا تکه تکه شده يا نظام پادشاهي‌اش به‌نظام جمهوري بازمي‌گردد.»
اين کارشناس جهان عرب افزود: «دونالد ترامپ درگذشته مطرح کرده بود، آن‌ها براي آمريکا ارزش يک گاو شيرده را دارند و در صورت خشک شدن شيرشان، سرشان را از تن‌شان جدا خواهد کرد، يعني آمريکا در آن زمان نيازي به عربستان پهناور ندارد درنتيجه آن را تکه تکه کرده و مناطق نفتي را از آن خود مي‌کند، مانند اقدامي که در حال حاضر در ليبي انجام مي‌دهد.»
سيدافقهي بابيان اين‌که عربستان بايد به ائتلاف آمريکايي چه در زمين و چه در هوا بپيوندد تصريح کرد: «اين کشور بايد هزينه ائتلاف‌ها را بپردازد در حالي که آن به‌جز پرداخت هزينه جنگ با يمن بايد هزينه ائتلاف نظامي در خليج‌فارس را نيز بپردازد زيرا ترامپ مطرح کرده بود اگر کشوري قصد پيوستن به اين ائتلاف را دارد بايد هزينه‌اش را بپردازد و اين موضوع همان است که مقام معظم رهبري فرموده بودند، هزينه سازش به‌مراتب بيشتر از هزينه مقاومت است.»
اين کارشناس مسائل منطقه همچنين گفت: «توان عربستان سعودي در ابعاد نظامي بسيار شکننده است. با توجه به اين‌که اين کشور داراي پيشرفته‌ترين سلاح‌هاي آمريکايي، انگليسي و فرانسوي است اما به هنگام استفاده از برخي از اين سلاح‌ها بايد مستشاران نظامي آمريکايي در آنجا حضورداشته باشند و اين موضوع نوعي تحقير آن‌ها محسوب مي‌شود.»
او بابيان اين‌که عربستان از نظر توان رزمي تنها به نيروهاي هوايي خود تکيه مي‌کند، افزود: «اين کشور باوجود وسعت و جمعيت اندک از جمله کشورهاي جهان عرب محسوب مي‌شود که تنها داراي يک گارد ملي بوده و تمرکزش بر برخي مراکز نظامي است و به همين جهت توان حفاظت از کل کشور را ندارد.»
* عربستان هيچ حامي در جهان عرب ندارد
حسن هاني‌زاده کارشناس مسائل منطقه نيز معتقد است: «عربستان با پرداخت رشوه‌هاي کلان به آمريکا سعي دارد تا نوعي تقابل ميان ايران و ايالات‌متحده ايجاد کند.» او در ادامه به «رسالت» گفت: «يکي از روزنامه‌هاي عربي نوشت، عربستان ببر کاغذي است. اين کشور حتي قادر به ايستادگي در مقابل نيروهاي انصارالله يمن نيست و هميشه با شکست مواجه شده است.»
او بابيان اين‌که عربستان داراي توان مقابله با جمهوري اسلامي نيست، گفت: «اين کشور در تلاش است تا از طريق جريان‌سازي ميان ايران، جامعه جهاني و آمريکا تقابل فيزيکي ايجاد کند، بنابراين تلاش‌هاي عربستان با شکست روبه‌رو شده و به سرانجام نخواهد رسيد. عربستان تاکنون تنها در جنگ يمن بيش از ۳۰۰ ميليارد دلار هزينه کرده و همچنان نتوانسته امنيت لازم براي کشور ش را ايجاد کند.»
اين کارشناس مسائل منطقه تصريح کرد: «طبيعي است اگر عربستان سعودي در اين ائتلاف شرکت کرده سعي کند نوعي تقابل ميان ايران، آمريکا و جهان ايجاد کند وگرنه بيش از ساير کشورها متضرر خواهد شد.» او در پاسخ به اين سؤال که تا چه اندازه عربستان به جهت واهمه از آمريکا به اين ائتلاف پيوسته، اظهار داشت: «عربستان داراي هيچ حامي حتي ميان هم‌پيمانان خود در جهان عرب نيست. اختلافي که ميان قطر و عربستان، امارات و عربستان، عراق و لبنان با عربستان به وجود آمده نشان‌دهنده آن است که عربستان به شدت دچار انزواي سياسي شده و نمي‌تواند جايگاهي در منطقه و جامعه جهاني داشته باشد.» هاني‌زاده ادامه داد: «سياست‌هاي تهاجمي محمد بن سلمان وليعهد عربستان عليه کشورهاي منطقه نتيجه معکوسي براي اين کشور به همراه داشته است. آمريکايي‌ها نيز سعي دارند تا به نوعي عربستان را مهار کنند اما محمد بن سلمان در تلاش است تا با ارائه رشوه‌هاي کلان به آمريکا به نوعي آن را وارد منطقه کند تا از ظرفيتش براي تقابل با ايران استفاده کند.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.