تحفه خونين بن سلمان براي پاکستاني‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 669
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 11 اسفند 1397 - 21:09 |

تحفه خونين بن سلمان براي پاکستاني‌ها

دو کشور همسايه هند و پاکستان ، که اتفاقا هر دو داراي بمب هسته‌اي مي باشند ، به سختي با يکديگر درگير شده اند. با توجه به تشديد دامنه درگيري ها ميان طرفين، استمرار روند فعلي مي تواند تا مدتها شبه قاره هند را به محل تبادل آتش نظاميان با يکديگر تبديل کند. صورتبندي بحران […]

تحفه خونين بن سلمان براي پاکستاني‌ها

دو کشور همسايه هند و پاکستان ، که اتفاقا هر دو داراي بمب هسته‌اي مي باشند ، به سختي با يکديگر درگير شده اند. با توجه به تشديد دامنه درگيري ها ميان طرفين، استمرار روند فعلي مي تواند تا مدتها شبه قاره هند را به محل تبادل آتش نظاميان با يکديگر تبديل کند. صورتبندي بحران ايجاد شده ميان دهلي نوو اسلام آباد پيچيده به نظر مي رسد. حمله تروريستي در کشمير هند و متعاقب آن اتهام دهلي عليه اسلام آباد، باعث شد تا مرحله جديدي از رويارويي ميان دو کشور همسايه و هسته اي آغاز شود و اين وضعيت تا جايي پيش رفت که هند حمله هوايي به پاکستان انجام داد و اسلام آباد نيز در واکنش به آن روز گذشته دو جنگنده هند را سرنگون کرد.در اين خصوص نکاتي وجود دارد که نمي توان به سادگي از کنار آن گذشت :
نخست اينکه حمله تروريستي اوليه صورت گرفته در کشمير هند، از جنس عمليات‌هايي است که سرويس اطلاعاتي و امنيتي عربستان سعودي در منطقه طراحي و اجرا مي کند. از سوي ديگر، وابستگي گروه‌هاي تروريستي و تکفيري در پاکستان به حکام سعودي و وهابيون کامل مشخص است.فراتر از ان، محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي که اخيرا به اسلام آباد سفر کرده است، نياز مبرمي به تزريق بحران‌هاي امنيتي به منطقه شبه قاره هند دارد. حکام سعودي معتقدند که در يک فضا و بستر “تنش آميز”، مي توان مانور سياسي و امنيتي بيشتري در پاکستان داد.
نکته دوم اينکه تنش هدايت شده اي که از سوي عربستان به منطقه شبه قاره هند تزريق شده است، نه تنها مورد استقبال شديد کاخ سفيد و سرويس‌هاي امنيتي ايالات متحده آمريکا قرار گرفته ،
بلکه آنها را نسبت به استمرار “بحران‌سازي مزمن” در اين حوزه جغرافيايي مصمم تر ساخته است. در يک نگاه جامع تر، وليعهد عربستان سعودي که به شدت تحت سيطره دولت ترامپ قرار دارد، در حال انجام ماموريت خونيني است که جرد کوشنر داماد رئيس جمهور ايالات متحده و ديگر سياستمداران آمريکايي برايش تعريف کرده اند. در اين ميان براي سران سعودي که سال‌هاست مولد ترور و خشونت و جنايت در جهان اسلام هستند،جان مسلمانان شبه قاره هند اساسا اهميتي نداشته و ندارد!
نکته سوم اينکه محمد بن سلمان، به اسم اعطاي کمک ۲۰ ميليارد دلاري به اسلام آباد، دهها ميليارد دلار براي “بازپس گيري” امنيت اين کشور در آينده هزينه ايجاد خواهد کرد.بديهي است که مقامات سياسي و امنيتي پاکستان که نسبت به نقش پشت پرده رياض و واشنگتن در خلق بحران امنيت ميان خود و دهلي نو آگاه هستند ،لازم است هر چه سريع بازي مشترک بن سلمان و ترامپ را در شبه قاره هند خنثي نمايند. اصلي ترين پيش شرط تحقق اين موضوع، قطع روابط اسلام آباد و رياض است.
عمران خان و ديگر مقامات پاکستاني بايد اين حقيقت را در يابند که آتش بازي خونين ايجاد شده ميان اسلام آباد و دهلي نو، نخستين تحفه خونين سفر بن سلمان به پاکستان بوده است. اگر مقامات پاکستاني از اکنون در مقابل خطري به نام عربستان ايستادگي نکنند، در آينده اي نه چندان دور قادر به مديريت و کنترل اوضاع امنيتي خود نخواهند بود. جلوگيري از تشديد بحران‌هاي امنيتي و نظامي در شبه قاره هند، تنها يک راه دارد و آن، حذف نام دو کشور عربستان و آمريکا از قاموس سياست خارجي و مناسبات امنيتي اسلام آباد است.

نویسنده : حنيف غفاري |
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تحفه خونين بن سلمان براي پاکستاني‌ها بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.