تحریم صداوسیما معنا ندارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6466
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱:۱۸ |
دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با رسالت:

تحریم صداوسیما معنا ندارد

پخش سريال «گاندو» با حرف و حديث هاي فراواني همراه شد و به طوري که بازپخش مجدد آن از شبکه افق بايکوت شد. بعد از اين تصميم، دولت اعلام کرد بودجه صداوسيما را قطع مي کند. به دنبال اين تصميم دولت، مجلس در مقام موضع گيري اعلام کرد در صورت تداوم تصميم دولت بر قطع بودجه صداوسيما، مجلس تصميمات اساسي اتخاذ مي‌کند.
تحریم صداوسیما معنا ندارد

|نفيسه امامي|
پخش سريال «گاندو» با حرف و حديث هاي فراواني همراه شد و به طوري که بازپخش مجدد آن از شبکه افق بايکوت شد. بعد از اين تصميم، دولت اعلام کرد بودجه صداوسيما را قطع مي کند. به دنبال اين تصميم دولت، مجلس در مقام موضع گيري اعلام کرد در صورت تداوم تصميم دولت بر قطع بودجه صداوسيما، مجلس تصميمات اساسي اتخاذ مي‌کند.
پخش سريال‌‌هايي با موضوعات سياسي و جاسوسي در بسياري از رسانه هاي دنيا مرسوم است و در آنها مهمترين مقامات هر کشور به چالش کشيده مي شوند اما ظاهرا دولت بهره برداري نادرست سياسي از اين سريال داشته و اکنون در جايگاه منتقد سخت آن قرار گرفته است.
عليرضا ابراهيمي دبير کميسيون فرهنگي مجلس در گفت و گو با رسالت درباره اعلام تصميم دولت بر قطع بودجه صدا وسيما گفت: اعلام دولت در قطع بودجه صدا و سيما به دنبال پخش سريال گاندو صورت گرفت در حالي‌که اين سريال موافق و مخالفاني داشت. اين سريال توانست جريان نفوذ را در کشور به تصوير بکشد و به مردم و مسئولان هم در اين زمينه هشدار دهد ضمن اينکه مخاطبان جدي را پيدا کرده بود. اما دولت بعد از پخش اين سريال به آن انتقادات زيادي وارد کرد و تصميم بر قطع بودجه صدا و سيما گرفته است.
وي افزود: صدا و سيما نقش روشنگري در ميان آحاد ملت دارد و تنها رسانه ملي کشور است و مجلس در برابر اين تصميم دولت در برابر صدا و سيما خواهد ايستاد. صدا و سيما صداي مردم و دغدغه دولت است که مشکلات را بازگو مي کند. اگر تصميم دولت درباره بودجه صدا و سيما که در بودجه سال ۹۸ هم مصوب شده، اجرايي شود مجلس در برابر آن موضع مي گيرد.
نماينده راميان و آزادشهر با تاکيد بر اجماع مجلس در حمايت از صدا و سيما گفت: فراکسيون ها،
نمايندگان و کميسيون فرهنگي مجلس بر بودجه صدا و سيما نظارت مي کنند. هنوز تصميم جدي دولت در قبال بودجه صدا و سيما اعمال نشده است اما به طور قطع در صورت تغيير در بودجه ، مجلس طبق وظيفه قانوني ورود خواهد کرد. مجلس با اعمال سليقه هاي غيرقانوني از ناحيه هر سازمان يا دستگاهي مخالفت مي‌کند.
ابراهيمي در پايان سخنانش گفت:‌ «قوانين مصوب بايد اجرايي شوند و اين تکليفي به عهده دولت است. ما اميدواريم اين مسئله رفع شود اما در صورت تخطي دولت، جلوي اين کار گرفته خواهد شد.»
در اين ميان دولت مدعي برخورد حزبي و جناحي صداوسيما با دولت شده است به طوري که در اين سريال تلاش شد يک عده از مسئولان، متدين، انقلابي و ارزشي و عده ديگري از مسئولان، نفوذپذير، غرب‌ گرا و وابسته به خارج معرفي شوند. در حالي‌که اين مسئله بارها توسط کارگردان تکذيب شده و انتقادهاي دولت را نسبت به اين سريال غيرمنصفانه توصيف کرده است.
جواد افشار کارگردان سريال گاندو هم در گفت و گو با رسالت درباره احتمال قطع بودجه صدا و سيما توسط دولت گفت: «اگر دولت به بهانه پخش سريال گاندو به دنبال فشار آوردن به صدا و سيما باشد، کار بسيار اشتباهي مي کند. اگر صدا و سيما معتقد به وقوع جرمي در سريال گاندو است، اين جرم تقصير کارگردان و گروه سازنده گاندو بوده پس تحريم صدا و سيما معنايي ندارد. بر اساس آزادي بيان و قواعد تلويزيون، موضوعي در سريال شفاف سازي شده است که در همه جاي دنيا چنين موضوعاتي به نمايش درمي آيد به طوري‌که گاهي رئيس جمهور کشورها هم در سريال ها به چالش کشيده مي شوند.»
وي افزود: نمايش چنين سريال هايي
نشان دهنده اقتدار و امنيت ملي و هشداري است که هيچ مقامي در هيچ رده اي در حکومت اجازه سوء‌ استفاده نداشته باشد. همه هدف سريال اين است که منصوبان يا اقوام شخصيت هاي نظام به خود اجازه ندهند از جايگاه خود سوء استفاده کنند. اين سريال مسئله نامناسبي نيست که دولت نسبت به آن موضع گرفته است.
افشار بيان کرد: دولت موضوع سريال گاندو را نپسنديد و شايد تصور کرد در سريال هاي بعدي باز هم به موضوعات اين چنيني پرداخته مي شود. دولت تصميم عجولانه و ناپسندي را در بايکوت سريال گرفته که باعث معکوس جلوه دادن امنيت و وحدت ملي که در سريال نشان داده شده، است. آنها رسالت سريال را برعکس نشان دادند و تهديد هم مي کنند.
کارگردان سريال گاندو بيان کرد: اگر قرار است کساني تهديد شوند بايد شامل کساني که در بدنه حکومت نفوذ کرده اند و به کشور خيانت مي کنند، بشود و اين مسئله شامل فاميل يا غيرفاميل نمي شود. بنابراين دولت دست پيش گرفته که پس نخورند. به طور قطع مردم به سراغ خائنان مي روند و آنها را رسوا مي کنند. سريال گاندو مرتکب خلافي نشده که از آن واهمه داشته باشد بلکه شفاف سازي کرده است.
افشار با بيان اينکه خائنان به ملت و کشور با تهديد، راه به جايي نخواهند برد، گفت: خائنان کشور فرار رو به جلو دارند تا از چشم مردم دور شوند در حاليکه خداوند مکرشان را به خودشان بازگردانده و به زودي رسوا مي شوند.

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.