تجلی روز بصیرت در آثار هنری و فرهنگی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14688
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۹:۱۰ |
«رسالت» در گزارشی حماسه 9 دی را در آثار هنرمندان،‌ مورد بررسی قرار داد؛

تجلی روز بصیرت در آثار هنری و فرهنگی

حماسه 9 دي بدون شک به عنوان يکي از رويدادهاي بزرگ و تأثيرگذار در حوزه فرهنگ و هنر کشور نقش مهم و تأثيرگذاري داشته است. 10 سال از خلق حماسه پرشور مردم گذشته است. در طول اين سال‌ها شاهد رشد و ارتقاي حوزه فرهنگ و هنر کشور در بخش‌هاي مختلف هنري از جمله سينما، موسيقي، هنرهاي تجسمي و هنرهاي نمايشي بوده‌ايم.
تجلی روز بصیرت در آثار هنری و فرهنگی
|معصومه شمسيني غياثوند|
حماسه ۹ دي بدون شک به عنوان يکي از رويدادهاي بزرگ و تأثيرگذار در حوزه فرهنگ و هنر کشور نقش مهم و تأثيرگذاري داشته است. ۱۰ سال از خلق حماسه پرشور مردم گذشته است. در طول اين سال‌ها شاهد رشد و ارتقاي حوزه فرهنگ و هنر کشور در بخش‌هاي مختلف هنري از جمله سينما، موسيقي، هنرهاي تجسمي و هنرهاي نمايشي بوده‌ايم.
از سال ۸۸ تا امروز که يک دهه از اين حماسه مردمي مي‌گذرد، نويسندگان و هنرمندان بسياري از زواياي مختلف به بررسي ابعاد مختلف اين ماجرا پرداخته‌اند. بازخواني رويدادهاي فتنه، زمينه‌ها و علل شکل‌گيري آن و در نهايت صحبت‌ها و فرمايشات مقام معظم رهبري که فصل الخطابي بر پايان غائله فتنه سال ۸۸ بود. 
*نقش هنرمندان و جامعه فرهنگي 
در اعتلاي حماسه ۹ دي به‌منظور بررسي نقش هنرمندان و جامعه فرهنگي کشور در طول اين ۱۰ سال که به خلق آثاري بي‌بديل از حماسه ۹ دي پرداختند با مسئولان و هنرمندان حوزه هنري به گفت‌وگو پرداختيم. مجدالدين معلمي، معاون هنري حوزه هنري در گفت‌وگو با «رسالت» در خصوص اينکه هنرمندان و جامعه فرهنگي چه نقشي در اعتلاي حماسه ۹ دي دارند، خاطرنشان کرد: « اگر مي‌خواهيم يک اتفاقي ماندگار شود و در تاريخ  بماند بايد از ابزار هنر استفاده شود تا آيندگان بتوانند نسبت با آن واقعه انس بگيرند. واقعه ۹ دي يک نقطه تاريخي براي اهل هنر بود و يک رويش جديد براي فضاي هنري کشور رقم زد.»
وي ادامه داد: «تا قبل از اتفاقات فتنه سال ۸۸ تعداد افرادي که براي آموزش هنر مراجعه مي‌کردند قابل‌مقايسه با قبل از آن نيست بعد از فتنه سال ۸۸ آموختيم براي ارتباط برقرار کردن با  مردم و توليد آثار هنري چه ضعف‌ها و مشکلاتي وجود دارد. قبل از حماسه ۹ دي آثار توليدشده بيگانه و هنري بود و درواقع آثار ماندگاري نبود اما بعد براي انقلابيون دغدغه‌مند اين نياز ايجاد شد که  احتیاج به توليد اثر در قالب هنر وجود دارد.» معاون هنري حوزه هنري با اشاره به نقش هنر و ارائه آن در قالب اثري فاخر عنوان کرد:« همين انگيزه قشر جوانان انقلابي را روانه آموزش هنر در رشته‌هاي مختلف کرد. بدون اغراق تعداد زيادي از مؤسسات براي اين فعاليت‌ها به‌صورت منسجم و هدفمند تأسيس شد و توليداتي را در اين زمينه آغاز کرد. امروز شيريني آموزش‌هايي را مي‌بينيم و مي‌چشيم که به همين فضاي حماسه ۹ دي بازمي‌گردد چراکه دچار خلأ و نيازي شديم. ضربه‌هاي سخت از سوي فتنه گران متحمل شديم چراکه آن‌ها آبروي کشور را بردند و بدبيني ايجاد کردند اما با اين اتفاق متوجه ضعف‌ها شديم بارويش جوانان انقلابي و اهل هنر مواجه شديم که ثمراتي را در رشته‌هاي مختلف هنري مي‌بينم.»
معلمي، بابيان اينکه تعداد آثاري که قبل از فتنه توليد مي‌شد  قابل‌مقايسه با الآن نيست
گفت: « در بخش  گرافيک، تصويري‌سازي و گرافيک مذهبي امروز بسيار دست‌پر هستيم و توليدات متنوع داريم که با آن‌ها مي‌توان ده‌ها نمايشگاه به‌صورت متعدد برگزار کرد. در عرصه مجازي امروز هيچ خلایي وجود ندارد و هر اتفاق فرهنگي و سياسي رخ دهد  جوانان به‌صورت خودجوش روانه فضاي مجازي مي‌کنند و عرضه را خالي نمي‌گذارند اما درگذشته ضعف‌ها
 زياد بوده است.»
وي افزود: «خوشبختانه در حوزه گرافيک و تصويرسازي دست‌پر هستيم. در حوزه سينما رويش‌هاي قابل‌توجهي به وجود آمده است که با استقبال در جشنواره‌ها همراه است اما قبلاً با اين استقبال روبه‌رو نبوديم. فيلمسازان نسبت به وقايع روز بي‌اعتنا نيستند و درواقع فتنه سال ۸۸ تلنگري بود که اعلام کرد بايد در اين حوزه  جدي‌تر باشيم و آثار شاخصي خلق شد.»
معاون هنري حوزه هنري خاطرنشان کرد: «در عرصه هنر مهم‌ترين اتفاق اين است که با توليد باکيفيت کاري کنيم که مخاطب جذب شود. در بخش پويانمايي درگذشته هيچ  توفيقي نداشتيم اما امروزه شاهد هستيم که انيميشن فروش خوبي دارد و مخاطبان از آن استقبال مي‌کنند اين نشان مي‌دهد که اگر توليد باکيفيت باشد مي‌توان موفق شد. تابلوي ميدان وليعصر (عج) نمادي ازجمله آثار درخشان در اين رابطه است که درزمينه بصيرت و بصيرت افزايي براي مردم نقش مهمي دارد.»
*نقش برآب شدن نقشه شوم دشمنان در حماسه ۹ دي
مسعود شجاعي، مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري در گفت‌وگو با «رسالت» در خصوص نقش هنرمندان هنر تجسمي در اعتلاي حماسه ۹ دي گفت: « حماسه ۹ دي يک اتفاق خيلي ويژه است، از اين‌جهت که مردم با بصيرت ورود پيدا کردند به ماجرايي که تمام دنياي کفر روي آن سرمايه‌گذاري کرده بود و نقشه آن‌ها را نقش بر آب کرد.» وي با اشاره به نقش کاريکاتوريست‌ها براي برملا کردن هويت اصلي رسانه‌هاي معاند و ضد رژيم، خاطرنشان کرد: « رسانه‌هاي زيادي با زبان فارسي و به‌صورت شبانه‌روزي شروع به کار مي‌کنند. تمامي دنياي کفر به دنبال براندازي نظام است و براي همين جمع مي‌شوند که اين اتفاق بيفتد و ما وارد جنگي مي‌شويم که به اصلاح به آن جنگ نرم مي‌گويند که اين جنگ نرم در فضاي مجازي تبديل به جنگ واقعي شده است.»
مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري افزود: « در محاسبات سياسي جنگ نرم غلبه بر جنگ نظامي دارد و اين شرايط فضا را ملتهب مي‌کند و اتفاقات ناخواسته‌اي رخ مي‌دهد اما به‌هرحال  در اين اوضاع‌واحوال اتفاقات ماه محرم سال ۸۸ عدو سبب خير مي‌شود اگر خدا خواهد.» 
شجاعي بابيان اينکه به‌عنوان يک کاريکاتوريست موضوع نفوذ دشمن براي وي ازجمله دغدغه‌هاي مهم است، اظهار داشت: « وظيفه ما کاريکاتوريست‌ها اين است که مباحث نفوذ را به‌عنوان دغدغه اصلي مطرح کنيم. نشان دهيم بحث نفوذ توسط کشورهاي بيگانه و رسانه‌هاي معاند براي ايجاد شبه بين مردم نقش مهمي دارد.»
مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري در پايان با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب براي پايان دادن فتنه سال ۸۸ گفت: « بعد از اين ماجرا سخنان رهبر انقلاب فصل الخطاب همه اتفاقات قرار گرفت ايشان در شرايط بسيار سخت و دشوار انقلاب در بزنگاه انقلاب و نظام را با کمک مردم حفظ کردند و همانند چراغ اميدي هميشه پرنور هستند که راه را از چاه نشان مي‌دهند.»
نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.