تجربه زندگی در آمریکا در کنار تحصیل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80823
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ |

تجربه زندگی در آمریکا در کنار تحصیل

کشور آمریکا از نظر بسیاری از مهاجرین آن کشور، سرزمین تحقق رویاهاست. چه آمریکا را برای تحصیل انتخاب کرده باشید چه برای کار یا اقامت دائمی، زندگی در یکی از برترین اقتصادهای دنیا با امکانات و شرایط فرهنگی متفاوت چالش‌های متفاوتی را سر راه شما قرار می‌دهد. در این مطلب سعی داریم جنبه‌های مختلف تجربه‌ی زندگی در آمریکا را برای علاقمندان به تحصیل در این کشور بررسی کنیم.
تجربه زندگی در آمریکا در کنار تحصیل

کشور آمریکا از نظر بسیاری از مهاجرین آن کشور، سرزمین تحقق رویاهاست. چه آمریکا را برای تحصیل انتخاب کرده باشید چه برای کار یا اقامت دائمی، زندگی در یکی از برترین اقتصادهای دنیا با امکانات و شرایط فرهنگی متفاوت چالش‌های متفاوتی را سر راه شما قرار می‌دهد. در این مطلب سعی داریم جنبه‌های مختلف تجربه‌ی زندگی در آمریکا را برای علاقمندان به تحصیل در این کشور بررسی کنیم.

وضعیت آموزشی و شرایط تحصیلی آمریکا

کشور آمریکا از لحاظ وضعیت نظام آموزشی و امکانات تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی آرمانی محسوب می‌شود. بهترین دانشگاه‌های دنیا از جمله هاروارد، MIT و استنفورد در این سرزمین قرار دارند و تقریبا هر ایالتی از این کشور پهناور را که برای زندگی انتخاب کنید چندین دانشگاه خوب با رتبه زیر ۵۰۰ در سطح بین‌المللی در آن وجود دارد که می‌توانید برای تحصیل سراغ آن‌ها بروید.

نظام آموزش عالی این کشور یکی از معتبرترین سیستم‌ها در سطح دنیاست. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور تقریبا در همه‌جای دنیا مورد تایید و پذیرش هستند.

فرصت تحصیل و زندگی به زبان انگلیسی مزیت انتخاب این کشور برای تحصیل است. اتکا به یک زبان بین‌المللی که بسیاری از ایرانی‌ها بیشتر از سایر زبان‌ها با آن آشنایی دارند.

ویزای تحصیلی آمریکا نیز با داشتن نامه‌ی پذیرش از یکی از دانشگاه‌های این کشور قابل صدور است و البته ویژگی‌های خوبی مثل امکان مهاجرت همزمان وابستگان درجه اول مثل همسر و فرزند و تحصیل همزمان آن‌ها با همان ویزا نیز وجود دارد که یک مزیت بزرگ برای تحصیل در آمریکا به‌حساب می‌آید.

وجود آپشن‌های مختلفی مثل بورسیه، کار دانشجویی و فرصت‌های متفاوت برای کسب درآمد نیز این کشور را به یک مقصد تحصیلی خوب تبدیل می‌کند.

وجود فرصت‌های بین‌المللی مثل کار در شرکت‌های بزرگ، حضور در رویدادهای بزرگ بین‌المللی، در اختیار داشتن تکنولوژی‌های روز دنیا و شرایط پیشرفت خوب از دیگر مزایای زندگی در آمریکا است.

با تمام این مزایا، آیا زندگی در آمریکا ارزان و ساده است؟ در ادامه‌ی این مطلب که با مشاوره کارشناسان موسسه اعزام دانشجوی مای آرمان تهیه شده سعی داریم پاسخ این سوال را در ذهن شما روشن کنیم.

هزینه زندگی در آمریکا

هیچ بهترینی کم هزینه نیست! تحصیل در آمریکا چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در کالج‌های خصوصی چندان ارزان نیست. اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در آمریکا را از اینجا به‌دست آورید. حتی اگر این شرایط را با بومیان این کشور هم مقایسه کنید مشخصا برای آن‌ها نیز هزینه تحصیلات عالی هزینه‌های سنگینی به‌حساب می‌آید. به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در کشور آمریکا با هزینه‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد.

images_1674896570.jpg

شهریه دانشگاه‌های آمریکا

مبلغ شهریه برای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و همینطور با توجه به مقطع تحصیلی‌ای که برای آن اقدام می‌کنید متفاوت است. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آمریکا باید شهریه‌ای در حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار سالانه را برای مقاطع کارشناسی و ارشد در نظر بگیرید. دانشگاه‌های دولتی برای همین مقاطع تحصیلی شهریه‌ای در حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار را سالانه از شما دریافت می‌کنند. توجه داشته باشید که طول دوره‌های تحصیلی کارشناسی و ارشد در این کشور با ایران تفاوتی ندارد.

هزینه‌های مربوط به مسکن و اقامت در آمریکا

اگر قصد تحصیل ارزان در آمریکا را دارید بهتر است انتخاب خوابگاه‌ها و پانسیون‌های دانشجویی را در اولویت بگذارید. با توجه به وسعت زیاد این سرزمین، در ایالت‌های مختلف این کشور هزینه مسکن نیز متفاوت است. برای مثال هزینه‌های زندگی و اسکان در ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس یا اوهایو ارزان‌تر و در ایالت‌های کالیفرنیا، نیوجرسی یا ماساچوست گرانتر خواهد بود.

اگر خوابگاه‌های دانشجویی را برای اقامت در حین تحصیل انتخاب کنید دانشگاه‌های دولتی با هزینه سالانه حدودا ۱۲هزار دلار اتاق‌های مناسبی را با شرایط رفاهی اولیه در اختیار شما می‌گذارند که هزینه‌های اینترنت، آب، برق، گاز و غیره را برای شما پوشش می‌دهند. همین شرایط برای کالج‌های خصوصی با هزینه‌ی سالانه‌ی حدودا ۱۰هزار دلار قابل دستیابی‌ است.

متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ایالت‌های آمریکا

در یک دورنمای کلی هزینه زندگی در آمریکا به‌طور متوسط برای یک دانشجو ماهانه از ۱۵۰۰ دلار تا ۴۰۰۰ دلار بسته به شهر محل سکونت متغیر است. برای مثال اگر در دانشگاهی در نیواورلئان تحصیل کنید هزینه زندگی برای شما ماهانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار بوده و اگر دانشگاهی در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا را انتخاب کنید این هزینه از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار در ماه خواهد بود.

هزینه حمل و نقل عمومی

برخلاف تصور، بیشتر شهرهای این کشور حمل و نقل عمومی چندان خوبی ندارد. شهرهای بزرگ‌تر شرایط بهتری در این زمینه دارند اما به‌طور کلی پیش از مهاجرت در مورد شهر محل سکونت خود اطلاعات کافی در این زمینه پیدا کنید. به‌طور متوسط برای دریافت بلیط‌های ماهیانه‌ی سیستم حمل و نقل عمومی در آمریکا حدودا ۹۰ دلار و برای استفاده از تاکسی‌مترها باید به‌ازای هر کیلومتر ۱ونیم دلار بپردازید که نسبتا هزینه بالایی به‌حساب می‌آید.

هزینه‌های درمان و بیمه درمانی

یکی از سنگین‌ترین هزینه‌ها در کشور آمریکا هزینه‌های پزشکی‌ است. با وجود بیمه‌های دانشجویی اجباری از سوی دانشگاه‌ها که هزینه‌ی کمی هم ندارند، باز هم هزینه‌های مربوط به درمان در این کشور سرسام‌آور است؛ بهتر است پیشگیری را بر درمان در زمان مهاجرت در اولویت قرار دهید.

هزینه‌های پیش‌بینی نشده

با توجه به سبک زندگی‌ای که به آن عادت دارید بهتر است فکر برخی هزینه‌های جانبی را بکنید. هزینه‌های مربوط به تفریحات، رستوران‌گردی، لوازم‌ تحریر، کتاب‌های آموزشی، تلفن همراه، سرویس‌های سرگرمی یا علمی آنلاین از جمله چیزهاییست که باید در نظر بگیرید.

بورسیه تحصیلی آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان بین‌المللی درنظر گرفته‌اند که عمدتا برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد به بالاست. رقابت برای دریافت بورسیه‌های دانشگاهی این کشور بالاست چرا که شرایط دریافت و امتیازات لازم برای قرار گرفتن در این لیست آسان نیست.

بیشتر بورسیه‌های تحصیلی آمریکا به‌صورت کمک‌هزینه تحصیلی هستند اما بورسیه‌های فول‌فاند نیز در این میان وجود دارند که کلیه هزینه‌های تحصیلی و حتی بخشی از هزینه‌های زندگی شما در زمان اقامت در این کشور را پوشش می‌دهند.

شرایط تحصیلی و نمرات دانشگاهی بالا، ثبت اختراع، انتشار مقالات علمی در مجلات معتبر علمی و رزومه قوی از جمله معیارهایی هستند که شما را مستحق دریافت بورسیه‌ی دانشگاه‌های این کشور خواهند کرد.

images_1674896618.jpg

کار دانشجویی در آمریکا

بیشتر دانشگاه‌های این کشور شرایطی را برای اشتغال دانشجویان بین‌المللی در زمان تحصیل در نظر گرفته‌اند. به‌طور کلی اما قوانینی در این رابطه وجود دارند.

  • سال اول دانشجویی امکان اشتغال فقط در محدوده دانشگاه و در موقعیت‌های شغلی تعیین شده توسط دانشگاه شما امکان‌پذیر است.
  • پس از گذشت یک سال از تحصیل درصورت وجود شرایط تحصیلی مساعد (نمرات قابل قبول) امکان پیدا کردن کار پاره وقت وجود دارد.
  • دانشجویان با توجه به شرایط فردی به‌صورت هفتگی تا ۲۰ ساعت امکان کار پاره‌وقت را خواهند داشت.

کار پس از تحصیل در آمریکا

یکی از اصلی‌ترین معیارهای مهاجران برای انتخاب کشور آمریکا به‌عنوان یک مقصد تحصیلی، فرصت‌های شغلی بسیار خوب برای فارغ‌التحصیلان است. به‌علاوه امکان تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت دائمی پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور وجود دارد اما فرصت شما برای پیدا کردن کار در این کشور کوتاه‌تر از سایر کشورهاست. برای مثال شما حداکثر ۶ تا ۱۲ ماه فرصت دارید که پس از فارغ‌التحصیلی برای یافتن یک شغل و تبدیل ویزای خود اقدام کنید.

شرایط کاری در این کشور با توجه به وضعیت اقتصادی و فرهنگ داخلی کمی دشوار است. شرکت‌های بزرگ در آمریکا عموما شرکت‌های بین‌المللی بوده و شرایط شغلی دشوار و ساعات کاری بالایی را برای شما پیش‌بینی کرده‌اند. در عین حال به‌نظر می‌رسد فرصت‌های رشد فوق‌العاده، تجربه کار در محیط‌های کاری بین‌المللی و سطح بالای تکنولوژی و علمی در این کشور، اشتغال با شرایط دشوار را نیز به‌صرفه و ارزشمند کرده است.

موسسه اعزام دانشجوی مای آرمان با چندین سال سابقه همراهی دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا، مسیر شما به سرزمین تحقق رویاها را هموار می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان با این موسسه در ارتباط باشید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.