تا ۱۴۰۸ با تیم روحانی؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 43787
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲ |
ثبت‌نام چهره‌های دولتی در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد

تا ۱۴۰۸ با تیم روحانی؟

با پایان ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، پس از مدت‌ها فضای انتخابات شفاف شد و بالاخره مردم چهره‌هایی که برای کرسی ریاست جمهوری رقابت خواهند کرد را شناختند. هر دو جناح سیاسی کشور با دست پر در این انتخابات حاضر شده‌اند و از هر طیفی چندین نفر اعلام نامزدی کردند. اما در این بین حضور پررنگ چند نامزد اصلاح‌طلب قابل تأمل است!
تا ۱۴۰۸ با تیم روحانی؟

سعید نوروزی
با پایان ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، پس از مدت‌ها فضای انتخابات شفاف شد و بالاخره مردم چهره‌هایی که برای کرسی ریاست جمهوری رقابت خواهند کرد را شناختند. هر دو جناح سیاسی کشور با دست پر در این انتخابات حاضر شده‌اند و از هر طیفی چندین نفر اعلام نامزدی کردند. اما در این بین حضور پررنگ چند نامزد اصلاح‌طلب قابل تأمل است! کسانی که سال‌ها در دولت تدبیر و امید حضور داشته و در رأس وزارتخانه بودند و حالا بدون داشتن کارنامه‌ای قابل‌قبول مجددا هوای ریاست را در سر دارند. چهره‌هایی که حتی در روز ثبت‌نام خود با بغض و گریه و کنایه دوباره وعده ایرانی آباد و معیشت مردم دادند اما کارنامه این افراد، امروز استخوان در گلوی مردم است.برای انتخابات ۱۴۰۰، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محمد شریعتمداری و عبدالناصر همتی در حالی کاندیدا شدند که طی سال‌های اخیر کلیدی‌ترین پست دولت را در اختیار داشته‌اند و در این مدت نه‌تنها اقدام مثبتی انجام نداده‌اند بلکه جزء بانیان وضع موجود هستند. 
مشخصا ثبت‌نام دولتمردان آن‌هم با شعارهای مبارزه با فقر، رکود، تورم، بیکاری و… درحالی‌که متهم جدی سوءمدیریت و ترک فعل هستند و باید پاسخگوی ۸۵ میلیون ایرانی باشند قابل تأمل است و شاید بتوان گفت تنها از همین جناح است که این‌چنین رفتاری مکررا دیده می‌شود.
آنچه مسلم است افزایش شاخص فقر و فلاکت در کشور بسیار نگران‌کننده است چراکه بیکاری و تورم با یکدیگر در این شاخص جمع می‌شوند و افزایش آن نشان‌دهنده وضعیت بد اقتصادی خانوارها ست که نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی است. در ادامه به چند چهره دولتی که در انتخابات پیش رو، کاندید شده‌اند می‌پردازیم. چهره‌هایی که از سویی با حمایت‌ها و البته تخریب‌های علیه جناح مقابل، موجب شدند فضای عمومی کشور به نفع حسن روحانی تغییر پیدا کرده و وی رئیس‌جمهور شود؛ و از سویی دیگر با حضور خود در دولت و عدم تدبیر باعث شدند مردم در وضعیت سختی قرار بگیرند. 
اسحاق جهانگیری
مطمئنا یکی از کسانی که در کوچک شدن سفره مردم و وضعیت بحرانی اقتصاد کشور نقش ویژه‌ای داشته است اسحاق جهانگیری است کسی که ۸ سال معاون اول دولت حسن روحانی بود. طی دو دوره مدیریت تیم روحانی – جهانگیری در کشور، معیشت مردم به‌شدت آسیب دید تا آنجا که بسیاری از کالاهای اساسی همچون گوشت و مرغ از سفره مردم و قشر ضعیف جامعه حذف شد. از سویی دیگر افزایش قیمت خوراکی‌ها و همچنین کالاهای موردنظر مردم، باعث شده تا تهیه بسیاری از آن‌ها برای خیلی‌ها سخت و برای قشری از جامعه نیز تقریبا غیرممکن شده باشد. حالا با این وضعیت تعجب‌برانگیز است که معاون اول دولت فعلی حاضر به ورود به عرصه انتخابات شده است. جهانگیری که در دولت، جدای از معاون اولی عناوین بسیار دیگر را دارد، در بیانیه انتخاباتی خود مدعی شده یکی از دلایل وضع امروز کشورمان، ضعف مدیران اجرایی بوده است! باید از ایشان پرسید منظورشان کدام مدیران است؟! مگر او جزء مدیران کشور نیست و سمت اجرایی ندارد؟! ثمره تفکرات ایشان، صف‌های خرید مرغ و روغن، افزایش فقر و نابرابری، رشد فسادهای دولتی، ارز بحث‌برانگیز ۴۲۰۰ تومان و… می‌باشد. سؤال از جهانگیری این است که در طی این سال‌ها برای بهبود وضعیت چه کرده‌اید که حالا می‌خواهید بمانید و انجام دهید؟
عبدالناصر همتی
رئیس‌کل بانک مرکزی نیز دیگر چهره‌ای بود که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. اعلام حضور او هم همچون جهانگیری جای تعجب داشت! طی مدت حضور همتی در بانک مرکزی که به عنوان یکی از ضعیف‌ترین مدیران اقتصادی دولت شناخته شده، بسیاری از قیمت‌ها رکورد زد و این افزایش نرخ‌ها حتی منجر شد دلاربه ۳۰ هزارتومان هم رسید. در تاریخ ۳ مرداد ۹۷ بود که اعلام شد با تصمیم نهایی رئیس‌جمهور و رأی اعتماد هیئت دولت،‌ عبدالناصر همتی ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفت. در همان تاریخ قیمت سکه چیزی حدود ۳ میلیون تومان و نرخ دلار نیز در کانال ۴ هزار تومان بود. اما به واسطه عملکرد و برنامه‌های اقتصادی همتی، این قیمت‌ها نه‌تنها کنترل نشد بلکه با رشد نجومی همراه شد و در چند ماه قبل بود که سکه از ۱۶ میلیون تومان فراتر رفت و دلار هم بالای ۳۰ هزار تومان دادوستد می‌شد! همچنین در توصیف عملکرد او می‌توان به تورم نقطه‌ای ۴۹/۵ درصدی، رشد نقدینگی به ۳۳۸۰ هزار میلیارد تومان، سقوط آزاد بورس هم اشاره کرد. البته منظور این نیست که تنها آقای همتی در این نابسامانی‌های اقتصادی مقصر است، بلکه مشکلات امروز توسط راهکارها و تیم اقتصادی دولت روحانی است؛ لیکن رئیس‌کل بانک مرکزی نیز یکی از مقصران وضعیت امروز است و طبیعتا قدرت کنترل وضعیت بازار را نداشته و ندارد. وی نیز امروز به‌جای آنکه پاسخگوی عملکرد خود باشد و برای آنچه پیش‌آمده از مردم عذرخواهی کند، کاندید ریاست جمهوری شده است.
 محمد شریعتمداری
محمد شریعتمداری وزیر کار و رفاه اجتماعی که قبل از آن نیز وزیر صمت در دولت تدبیر و امید بوده است، نیز دیگر چهره دولتی می‌باشد که با شعار «تشکیل دولت رفاه فراگیر» در انتخابات ثبت‌نام کرد. عملکرد وی نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند و طی این سال‌ها، درآمد کارگران کمتر و خرجی آن‌ها بیشتر شده است و نتوانسته معیشت این قشر را مدیریت کند و به واسطه سیاست‌های مدیریتی وی، روزبه‌روز کارگران ضعیف‌تر شده‌اند. جالب است که خود شریعتمداری می‌گوید؛ از سال ۹۶ تاکنون، جمعیت زیر خط فقر به دو برابر افزایش پیدا کرده است!
در کنار همه این‌ها، وضعیت مستمری‌بگیران هم امروز حل نشده و برخلاف وعده‌هایی که داده شده این بخش از جامعه هم با مشکلات
 دست و پنجه نرم می‌کنند. اما اظهارات انتخاباتی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از ثبت‌نام وی عجیب‌تر است. او اظهار داشته: «می‌آیم تا امنیت شغلی کارگران را تأمین کنم. می‌آیم تا‌ اشتغال جوانان در حد وعده و شعار باقی نماند… یک برنامه مدون در عرصه رفاه اجتماعی آماده شده است… دولت من دولتی خواهد بود که مردم سرور باشند، نه اعانه بگیر.! این نطق‌ها عجیب است چون وی که سال‌هاست در دولت حضور داشته و جزء مدیران ارشد بوده کارنامه درخشانی نداشته و حالا این‌چنین وعده‌هایی می‌دهد! و سؤالی که در خصوص همه کاندیداهای دولتی صدق می‌کند را نیز وی باید پاسخ دهد؛ چرا این طرح‌ها را در همین سال‌ها اجرا نکرده‌اید؟!
عباس آخوندی
یکی دیگر از افرادی که در دولت روحانی چند سال حضور داشت و امروز کاندید شده است، عباس آخوندی می‌باشد. وی وزیر راه و شهرسازی در پنج سال نخست دولت تدبیر و امید بود و طی همین مدت زمان خسارات فراوانی را به کشور و مردم وارد کرد.
 در یک مورد از اقدامات آخوندی، وی با اجرایی نکردن مالیات بر خانه‌های خالی علی‌رغم الزام قانونی به احتکار مسکن از طریق خالی نگه‌داشتن خانه‌ها دامن زد و باعث تلاطم‌های بازار مسکن شد. همچنین طبق آمار، افزایش ۷۴ درصدی قیمت مسکن در یک‌ سال، کاهش ۴۱ درصدی ساخت‌وساز و ۳۵ درصدی معاملات مسکن، تعطیلی مسکن مهر و معلق ماندن مسکن اجتماعی بخش دیگری از عملکرد آخوندی است. بررسی‌ها از داده‌های آماری بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد قیمت مسکن در شهر تهران طی یک‌ساله ۹۶ تا ۹۷، رشدی ۷۴ درصدی داشته و طی پنج سال دوره تصدی وزارت راه و شهرسازی توسط آخوندی هم حدود ۱۲۲ درصد افزایش یافت. آنچه از آمارها و کارنامه وی به‌دست می‌آید گویای این است که آخوندی در وزارت راه و شهرسازی هیچ حرکت روبه‌جلویی در بخش مسکن انجام نداد و حتی باعث شد خانه‌دار شدن برای جوانان به آرزو تبدیل شود؛ اما امروز به دنبال صندلی پاستور است!

نویسنده : سعید نوروزی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.