تا به اینجای سال ساز بازار آهن کوک بود یا نه؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 103203
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶ |

تا به اینجای سال ساز بازار آهن کوک بود یا نه؟

در بررسی روند قیمت آهن، تیرآهن و ورق گالوانیزه به‌عنوان سه نمونه از مهم‌ترین مقاطع فولادی در فصل بهار باید به عوامل مختلفی مانند تورم سالانه، میزان تقاضا (کاذب و واقعی)، قیمت ارز و مسائل سیاسی حاکم بر جامعه دقت کنیم.
تا به اینجای سال ساز بازار آهن کوک بود یا نه؟

 

در بررسی روند قیمت آهن، تیرآهن و ورق گالوانیزه به‌عنوان سه نمونه از مهم‌ترین مقاطع فولادی در فصل بهار باید به عوامل مختلفی مانند تورم سالانه، میزان تقاضا (کاذب و واقعی)، قیمت ارز و مسائل سیاسی حاکم بر جامعه دقت کنیم. ارائه اطلاعات دقیق از فولادینو درباره قیمت این مقاطع در اوایل سال، اتفاقات پیش آمده در آخر اردیبهشت و تأثیر انتخابات زودهنگام بر بازار آهن به شما کمک می‌کند که با دید بهتر برای خرید آهن تصمیم بگیرید.

تاثیر تورم سالانه بر بازار آهن

تورم مورد انتظار در شروع هر سال جدید شمسی یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین قیمت مقاطع فولادی در اوایل سال است. بی‌ثباتی اقتصادی در یک دهه گذشته و افزایش نرخ تورم باعث شده بود که با شروع هر سال شاهد افزایش قیمت در این بازار باشیم. در آغاز سال ۱۴۰۳ نیز قیمت مقاطع مختلف در بازار تحت تأثیر تورم سالانه قرار گرفت؛ اما این افزایش قیمت در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر بود.

تأثیر تقاضای واقعی و کاذب بر بازار آهن

افزایش بی‌ضابطه قیمت دلار در سال‌های اخیر علاوه بر افزایش تورم به ایجاد تقاضای کاذب برای خرید فولاد منجر شد. اغلب مردم برای فرار از کاهش ارزش پول خود به دنبال انتخاب راهی برای حفظ سرمایه خود بودند. در سال­های گذشته به دلیل افزایش تقاضای کاذب برای خرید فولاد، قیمت‌ها در بازار آهن صعودی بود. در سال گذشته همزمان با ثبات و کاهش نوسانات ارز، میزان تقاضای کاذب برای خرید فولاد کاهش یافت.

البته، خرید و فروش جزئی همچنان در بازار وجود دارد؛ اما کاهش تقاضا تاثیر بیشتری بر صنایع بالادستی داشته است. بدون شک یکی از دلایل اصلی رکود بازار و ثبات در قیمت آهن نیز حذف تقاضای کاذب است.

عوامل سیاسی

در بهار ۱۴۰۳، حوادث دنیای سیاست در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بیشتر بود. حادثه سقوط هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و برخی از دولتمردان در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مهم‌ترین چالش سیاسی بود. این حادثه در ساعت‌های اولیه بر بازار آهن تاثیر گذاشت؛ اما این تاثیر موقتی و کوتاه مدت بود و بعد از آن دوباره ثبات به بازار برگشت. برگزاری انتخابات زودهنگام نیز یکی دیگر از چالش‌های سیاسی بود که بر بازار آهن سایه انداخت. در بحبوحه برگزاری انتخابات و پس از آن مشخص شدن نتیجه انتخابات، قیمت‌های مقاطع آهنی مختلف نوساناتی را تجربه کردند که این نوسانات نشان‌دهنده واکنش بازار به تحولات سیاسی و اقتصادی است. اگر برایتان سوال است که بازار آهن به انتخاب مسعود پزشکیان چه واکنشی نشان داد می‌توانید بر روی لینک مشخص شده کلیک نمایید.

روند قیمت ورق سیاه

ورق سیاه یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مقاطع فولادی محسوب می‌شود. بررسی دقیق روند قیمت ورق سیاه برای صنعتگران اهمیت زیادی دارد. برای بررسی نوسانات قیمت در بازار، ورق سیاه ۲ میل فولاد مبارکه به‌عنوان شاخص قیمت در نظر گرفته شده است.

با آغاز سال، شاهد روند صعودی در قیمت این محصول بودیم. قیمت ورق‌ سیاه در اواسط فروردین به بالاترین میزان رسیده بود. ورق‌های برش‌خرده با عرض ۱۰۰۰ تا ۲۰ فروردین امسال با قیمت ۴۳ هزار معامله می‌شدند. در ادامه، شروع جدی‌تر کسب‌وکار‌ها به ایجاد ثبات بیشتر در بازار کمک کرد. در اردیبهشت ماه قیمت مبادله ورق سیاه در بازار تهران با سیر نزولی همراه بود و با کاهش ۱۵ درصدی به ۳۶ هزار تومان رسید. قیمت این محصول در اوایل تیرماه سیر نزولی داشت اما در حدفاصل دور اول تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روند صعودی در قیمت را شاهد بودیم. با مشخص شدن نتیجه انتخابات قیمت ورق سیاه دوباره شیب نزولی پیدا کرد. برای مشاهده قیمت ورق سیاه امروز می‌توانید به سایت فولادینو متعلق به بازرگانی فولاد ساران راه ابریشم مراجعه نمایید. https://fooladino.com/products/black-sheet

روند قیمت تیرآهن

تیرآهن ۱۶ ذوب آهن اصفهان شاخص اصلی برای بررسی روند قیمت تیرآهن در بهار گذشته در نظر گرفته شد. قیمت شاخه‌های ۱۲ متری تیرآهن ۱۶ اصفهان در اوایل سال افزایشی بود. این سیر صعودی تا پایان فروردین ماه ادامه داشت. برقراری ثبات نسبی در بازار باعث کاهش و سیر نزولی قیمت آهن و تیرآهن در اردیبهشت ماه شد. با افت قیمت تیرآهن در تیرماه، قیمت آن در بازار تهران به ۵،۲۰۰،۰۰۰ رسید. حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهانش، التهابی جزئی در بازار تیرآهن بوجود آورد اما با تعیین تکلیف این قضیه و مشخص شدن منتخب جدید مردم روند کتهشی در قیمت این مقطع فولادی نیز جریان یافت. قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان امروز با نوسانات کمی در بازه ۵،۱۰۰،۰۰۰ کم و زیاد می‌شود.

روند قیمت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه شهرکرد ۱ میل به‌عنوان شاخص ارزیابی روند قیمت ورق گالوانیزه در نظر گرفته شده است. قیمت این محصول نیز در روز‌های اول سال ۱۴۰۳ صعودی بود. تقریبا در اواخر فروردین ماه قیمت این ورق‌ها به حالت بیشینه و ۴۹۹۰۹ تومان رسیده بود. برقراری ثبات در بازار باعث شد قیمت ورق‌ گالوانیزه با سیر نزولی همراه باشد. در تیرماه، این محصول با قیمت ۴۳۷۲۷ تومان معامله می‌شد. همزمان با اعلام خبر سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور بازار ورق‌های گالوانیزه یک شوک قیمتی را تجربه کرد و در بنگاه‌ها با قیمت ۴۵۰۹۰ معامله شد. این مقطع فولادی نیز در فاصله یک هفته‌ای میان دور اول و دوم انتخابات روند صعودی را در قیمت طی کرد و پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات دوباره به روند کاهشی خود بازگشت. برای مشاهده قیمت روز ورق گالوانیزه می‌توانید به جدول قیمتی که برای این محصول در سایت فولادینو آماده شده است مراجعه نمایید. https://fooladino.com/products/black-sheet/galvanized-sheet

جمع‌بندی

همه تصور می‌کردند حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور، شهادت وی و همراهانش تا ماه‌ها بر قیمت آهن در بازار‌های داخلی تاثیر بگذارد. اما شوک قیمتی ناشی از این ماجرا موقتی و کوتاه مدت بود. در این مطلب از فولادینو اشاره کردیم به دلیل کنترل هوشمندانه قیمت ارز و ثبات در بازار، نوسان قیمت‌ها در بازار فولاد و آهن به‌خوبی کنترل شد. البته، به دلیل انتخابات زود هنگام و فعالیت نامزد‌ها انتظار می‌رفت که میزان تقاضا در بازار فولاد در تیرماه کاهش یابد؛ موضوعی که باعث شد نوسانات این بازار نیز به حداقل برسد. پس از پایان یافتن تب‌وتاب برگزاری انتخابات نیز روند کاهشی در قیمت اکثر مقاطع فولادی شکل گرفت اما سایه رکود همچنان به طور کامل از بازار آهن برداشته نشد.

 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.