بولتون؛ منزوي‌تر از هميشه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8697
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۱۱ |

بولتون؛ منزوي‌تر از هميشه

جان بولتون،مشاور امنيت ملي ايالات متحده آمريکا نسبت به هر زمان ديگري در کاخ سفيد منزوي تر شده است. او هم اکنون به اصلي ترين نماد شکست واشنگتن در نظام بين الملل تبديل شده است
بولتون؛ منزوي‌تر از هميشه

جان بولتون،مشاور امنيت ملي ايالات متحده آمريکا نسبت به هر زمان ديگري در کاخ سفيد منزوي تر شده است. او هم اکنون به اصلي ترين نماد شکست واشنگتن در نظام بين الملل تبديل شده است، تا جايي که منابع آگاه از احتمال برکناري وي از قدرت تا قبل از آغاز سال ۲۰۲۰ خبر مي دهند. ترامپ به خوبي مي داند که اگر بخواهد از برکناري بولتون به سود اهداف انتخاباتي خود و جلب راي دهندگان مستقل استفاده کند، بايد اين اقدام را قبل از پايان سال ۲۰۱۹ صورت دهد زيرا در غير اين صورت اقدام ترامپ جنبه اي کاملا نمايشي وبي تأثير پيدا خواهد کرد.اخيرا رسانه هاي آمريکايي، به انزواي شديد بولتون در آمريکا اشاره کرده اند. مقام‌هاي ارشد آمريکايي به روزنامه واشنگتن پست گفته اند که مخالفت بولتون با اين تلاش ديپلماتيک در افغانستان خشم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا را برانگيخته است و موجب شد تا دستياران، شوراي امنيت ملي آمريکا را از گفت‌وگوهاي حساس درباره اين توافق دور نگه دارند. به حاشيه راندن بولتون سؤالاتي را درباره نفوذ او در دولتي ايجاد کرده است که به دنبال خروج نيروهايش از افغانستان، همچنين يک توافق هسته‌اي جاه‌طلبانه با کره‌شمالي و توافق بالقوه با ايران است.
وضعيت کنوني بولتون در کاخ سفيد، تا حدود زيادي شبيه به وضعيت ژنرال مک مستر ( مشاور امنيت ملي سابق ترامپ) در هفته هاي آخر حضور وي در قدرت است. مک مستر نيز در آن زمان عملا از تصميم سازي هاي اصلي حوزه سياست خارجي آمريکا از سوي ترامپ کنار گذاشته شده بود. در هر حال، بولتون در آينده اي نزديک به اصلي ترين قرباني معامله پشت پرده انتخاباتي سران حزب جمهوري‌خواه و ترامپ تبديل مي شود. اين بدترين سرنوشتي است که مي تواند در انتظار مشاور امنيت ملي جنگ طلب آمريکا باشد. البته موضوع به اينجا ختم نخواهد شد! کنار گذاشته شدن بولتون از قدرت مترادف با مرگ سياسي وي در واشنگتن خواهد بود زيرا پس از دو دوره حضور جنجالي وي در قدرت در دوران رياست جمهوري بوش پسر و ترامپ، ديگر کمترين رئيس جمهوري حاضر است بار ديگر از وي در اين عرصه استفاده کند، حتي اگر روساي جمهور بعدي آمريکا، متعلق به حزب جمهوي‌خواه باشند.به عبارت بهتر، بولتون به نماد شکست کل حاکميت آمريکا تبديل شده و سران هر دو حزب سنتي آمريکا نسبت به اين موضوع نگران هستند.
هم اکنون بولتون مخالف اقدامات ترامپ در قبال موضوعات حساس بين المللي و حوزه سياست خارجي آمريکاست. اين در حالي‌است که ترامپ نسبت به کاهش ميزان محبوبيت خود در نظرسنجي هاي عمومي و ايالتي به شدت احساس ترس و وحشت مي کند. اگر اين روند ادامه پيدا کند، رئيس جمهور فعلي آمريکا ديگر فرصتي براي حضور دوباره در راس معادلات سياسي و اجرايي اين کشور نخواهد داشت. ترامپ به خوبي مي داند که برکنارکردن بولتون و پمپئو از قدرت، شاخصه محبوبيت وي را در حوزه سياست خارجي تقويت خواهد کرد. اين محبوبيت
هم اکنون به زير ۳۰ درصد رسيده است. ترامپ از اينکه “سياست خارجي آمريکا” به پاشنه آشيل وي در انتخابات رياست جمهوري آتي تبديل شود به شدت نگران است.
با اين حال جمهوري‌خواهان سنتي به ترامپ پيام داده اند که استمرار حضور بولتون در مسند مشاور امنيت ملي آمريکا، منجر به رويگرداني برخي جمهوري‌خواهان از وي شده است. موضوعي که خود را در نظرسنجي هاي مهم ايالات فلوريدا و تگزاس نيز نشان داده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.