بهای رُندی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11835
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۰۹ |
«رسالت» دلایل دستکاری در تاریخ تولد نوزادان را بررسی می‌کند؛

بهای رُندی

اين روزها تب تاريخ تولد رند يا تاريخ تولد لاکچري بالا رفته به خصوص که به تازگي تاريخ 8/8/98 را پشت سر گذاشته‌ايم و بسياري از خانواده‌ها اصرار بر انجام زايمان در اين تاريخ داشته‌اند.
بهای رُندی

| نفيسه امامي|

اين روزها تب تاريخ تولد رند يا تاريخ تولد لاکچري بالا رفته به خصوص که به تازگي تاريخ ۸/۸/۹۸ را پشت سر گذاشته‌ايم و بسياري از خانواده‌ها اصرار بر انجام زايمان در اين تاريخ داشته‌اند. طبق آمار در اين روز در يکي از بيمارستان‌‌هاي خصوصي که به طور متوسط روزانه ۱۲ سزارين انجام مي‌شود، ۳۲ سزارين در ليست اتاق عمل و در بيمارستان خصوصي در جنوب شهر که روزانه هفت سزارين در آن انجام مي‌شود، ۲۱ سزارين در ليست اتاق عمل قرار گرفتند.
شايد باب شدن اين مسئله را بتوان به يک دهه قبل و تاريخ ۸/۸/۸۸ نسبت داد چرا که بعد از آن ميزان زايمان ‌هاي غيرطبيعي براي تولد نوزاد‌ها در روز‌هاي خاص، به تدريج افزايش پيدا کرد. انتخاب تاريخ تولد رند براي فرزندان به اينجا ختم نمي شود بلکه همزماني تاريخ تولد با سالگرد ازدواج والدين، تولد پدر يا مادر نيز از به اصطلاح دغدغه هاي خانواده ها در آستانه تولد نوزاد محسوب مي شود تا نوزاد با پرداخت پول قبل از فرا رسيدن زمان زايمان و يا کامل شدن جنين در مراکز خصوصي به دنيا بيايند. اين در حالي است که مي توان مادراني را که به صرف رند بودن تاريخ و يا همزماني با مناسبت هاي خاص چنين شرايطي را براي به دنيا آمدن نوزاد به وجود مي آورند را به خشونت عليه کودک متهم کرد.
ايرج حريرچي معاون کل وزارت بهداشت نيز در گفت وگو با «رسالت» در خصوص افزايش آمار سزارين در کشور بخصوص در مناسبت ها و تاريخ هاي خاص مي گويد: «متأسفانه در چند سال اخير انجام زايمان در مناسبت هاو تاريخ هايي که والدين نوزاد متقاضي آن هستند افزايش پيدا کرده است. دستکاري کردن تاريخ تولد بيشترين ضربه را به نوزاد وارد مي کند چرا که بيشترين رشد و تکامل مغزي در سه ماهه آخر بارداري صورت مي گيرد که زايمان به روش سزارين معمولا يک هفته زودتر از موعد طبيعي آن است و نوزاد از يک هفته طلايي رشد مغزي و تکامل ريه محروم مي شود و گاهي در معرض عفونت و نارسايي ريه قرار مي گيرد.»
حريرچي با تأکید بر اينکه ميزان انجام زايمان يک سير معقولي دارد، مي افزايد: «اگر در تاريخ خاصي اين ميزان به روش سزارين افزايش يابد با بررسي آمار، با بيمارستان برخورد خواهد شد ضمن اينکه راه حل اساسي اين معضل افزايش زايمان طبيعي است. با اجراي طرح تحول سلامت يکي از بسته هاي اصلي رايگان کردن زايمان طبيعي در بيمارستان‌هاي دولتي است که حدود دو هزار واحد LDR، اتاق هاي تک نفره مجهز براي زايمان طبيعي ايجاد شده است که با امکانات اختصاصي و حضور همراه قابل استفاده هستند.»
*نوزاداني با مشکلات تنفسي و ريويشايد رند بودن تاريخ تولد و تقارن تاريخ به دنيا آمدن فرزند با والديدن در نگاه اول جذاب و جالب باشد، اما اگر ايجاد چنين مشابهتي با ريسک خطر براي نوزاد همراه باشد، به طور قطع مي توان اين اقدام را نه تنها اشتباه بلکه به دور از عقلانيت قلمداد کرد. دکتر شيرين نيرومنش استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران و فوق تخصص طب مادر و جنين در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به اينکه از سال‌هاي گذشته خانواده ها به دنبال تغيير در تاريخ تولد نوزادان بودند، مي گويد: «متولد نشدن نوزاد در اواخر اسفند و تولد در روزهاي ابتدايي فروردين و تغيير در تاريخ تولد نوزاداني که در مهر به دنيا مي آمدند به شهريور، از سال‌هاي گذشته رواج داشته است اما در چند سال اخير تقاضاهاي متعددي از پزشکان براي به دنيا آمدن نوزاد در تاريخ هايي مانند ۸/۸ يا ۹/۹ و يا همزماني تولد نوزاد با تولد مادر، پدر و يا سالگرد ازدواج شان مي شود.»
وي مي افزايد: «اگر زمان تولد براي يک يا دو روز تغيير داده شود، مسئله خاصي ايجاد نمي شود، اما در بارداري طبيعي و بدون مشکل، بهترين زمان براي تولد در ۳۹ هفتگي است. هرچند که در ۴۰ هفتگي زمان بارداري کامل مي شود، اما آمارها نشان مي دهد ۳۹ هفتگي عوارض کمتري در بارداري به همراه دارد.»
نيرومنش درباره عواقب نامناسب در دستکاري زمان زايمان مي گويد: «بعضي از مادران براي اينکه زايمان خود را با تاريخ هاي مدنظرشان هماهنگ کنند، اصرار براي زايمان قبل از ۳۸ هفتگي دارند، در حالي‌که نوزادان طبيعي اگر زودتر از ۳۸ يا ۳۷ هفته به دنيا بيايند، در معرض مشکلات تنفسي قرار مي گيرند. به تجربه مشاهده کرده ايم وقتي پزشکان به دلايل مختلف نوزادي که بايد تا ۳۹ هفته در رحم مادر قرار مي گرفت را زودتر از موعد خارج کرده اند، دچار مشکلات تنفسي شده و به بخش مراقبت هاي ويژه رفته و نياز به آنتي بيوتيک و درمان هاي خاص پيدا کرده و گاهي به مرگ نيز منجر شده است.»
اين استاد دانشگاه معتقد است: «اگر والدين هدف خود را داشتن فرزندي سالم قرار مي دهند، بايد تا زماني که جنين و جفت در وضعيت مناسبي قرار دارند و مانعي براي رشد آنها به وجود نيامده، تحت کنترل قرار بگيرند و نوزاد بموقع متولد شود.»
وي بيان مي کند: «علاوه بر اينکه دستکاري در زمان تولد نوزاد خطراتي را براي نوزاد به همراه مي آورد، در زماني که تعداد زيادي نوزاد در يک روز مشخص در بيمارستان متولد مي شود، تعداد نوزادان بستري در بخش نوزادان در فاصله زماني کوتاهي افزايش پيدا مي کند که توانايي رسيدگي کامل به اين تعداد بالا وجود نخواهد داشت. بنابراين احتمال اينکه مراقبت از نوزاد ومادر با کاستي هايي در بيمارستان همراه شود، وجود دارد.»
*حرکت به سوي رفع نيازهاي کاذب
طبق گزارش هاي انجام گرفته، بسياري از افراد مرفه با پرداخت پول، تاريخ زايمان را جا به جا مي کنند تا به اصطلاح تاريخ خاصي را به فرزند خود بدهند در حالي‌که تاريخ تولد هيچ اعتبار و تأثيري را براي فرد مذکور به همراه نمي آورد.
محمدعلي الستي استاد دانشگاه و جامعه شناس ارتباطات در گفت وگو با «رسالت» مي گويد: «تغيير در تاريخ تولد مربوط به سال هاي اخير نيست. سال‌هاست افراد مرفه سعي مي کنند نمادهاي متعلق به آنها رندتر و نشان دهنده اعتبار بيشتر آنها باشد، به عنوان مثال شماره رند پلاک ماشين يا شماره تلفن رند که قيمت هاي بالايي دارند. بسياري از افرادي که از رفاه بالايي برخوردار هستند چون بسياري از نيازهايشان تأمين شده به رفع چنين نيازهاي کاذبي رو آورده اند.»
الستي ادامه مي دهد: «اين مسائل تفاخر بي دليلي است که باعث ايجاد فاصله ميان افراد مي شود. نکته حائز اهميت در اينجا وجود چشم و همچشمي است که بسياري از افراد سعي مي کنند با توجه به داشتن رفاه بالا، به چنين مسئله اي بپردازند در حالي‌که با سلامت انسان ها بازي مي شود و متأسفانه اين شکل افراطي رفاه زدگي و اشرافي گري سال‌هاست که شکل گرفته است.»
اين استاد دانشگاه با تأکید بر اينکه ما در پاسخگويي به نيازهاي اصلي خود به اندازه اي مشکل داشته ايم که به موضوعات سطحي پرداخته ايم، مي گويد: «بسياري از افراد تصور مي کنند که تمام نيازهايشان برطرف شده و فقط بايد به چنين موضوعاتي توجه داشته باشند. ما در حال حرکت به سوي رفع نيازهاي کاذب هستيم و نيازهاي واقعي جامعه به حاشيه رانده شده و به آن توجهي نمي شود. اين رفتار، شکلي از بي خبري و غفلت جمعي است.»
اين جامعه شناس با بيان اينکه جامعه دچار فقر فرهنگي زيادي شده است، مي افزايد: «نظام ارزشي ما از نظر محتوا تهي شده و نمادگرايي و نمادهاي توخالي مورد توجه قرار گرفته است. زماني که به طور افراطي به نمادها توجه مي شود يعني ما داراي فقدان در نمادها شده ايم و خلأ در خانواده، آموزش و پرورش و پيوست هاي فرهنگي به وجود آمده است.»
*رواج ظاهربيني در خانواده ها
از نگاه روانشناسي نيز اگر بخواهيم به دنبال کوچک‌ترين منفعتي در اجبار براي دادن تاريخ تولد خاص به افراد باشيم نه تنها به نتيجه اي نمي رسيم بلکه به وجود نگاه سطحي در خانواده هايي که اصرار بر اين مسئله دارند مواجه مي شويم.
رضا بافتي روانشناس، روان درمان گر و مدرس خودشناسي در گفت و گو با «رسالت» مي گويد: گاهي جامعه درگير مدهايي مي شود که در هر دهه اي مي تواند متفاوت باشد. در چند سال اخير هم تاريخ تولد رند و يا همزماني با مناسبتي خاص مد شده است. امثال اين نوع مدها کاذب هستند و از نگاه روانشناسي هيچ نفعي در آنها وجود ندارد و در جامعه و يا رفتار فرد در آينده نيز هيچ تأثير مثبتي نخواهد گذاشت.»
بافتي تاريخ تولد رند را براي فرزند امتياز مثبت قلمداد نمي کند و مي افزايد: «دستکاري در تاريخ تولد هيچ سودي براي فرد ندارد اما اگر اين کار داراي ضرر باشد و بهايي براي آن پرداخته شود، جبران ناپذير خواهد بود. از آن جايي که در هستي همه موجودات داراي نظم بي همتايي هستند و در سر جاي خود قرار دارند، دستکاري در تاريخ تولد نوزادي که بايد زمان خاصي به دنيا بيايد با تغيير در سرنوشت او همراه خواهد شد.»
اين روانشناس به رواج وسواس نظم در جامعه اشاره مي کند و مي گويد: «افکار جامعه به سوي وسواس نظم حرکت مي کند و اين مسئله خود را در انتخاب تاريخ رند براي تولد فرزندان نشان مي دهد و تاريخ ۸/۸/۹۸ به تاريخ ۷/۸/۹۸ ترجيح داده مي شود. چه کسي مي تواند بگويد تاريخ رند مي تواند براي افراد روز خاصي محسوب شود در حاليکه ما براي روزها نقش آفريني مي‌کنيم.»به باور بافتي «وسواس نظم ما را به دنبال خود مي کشاند که ناخودآگاه نظم ظاهري به شرايط خود مي دهيم در حالي‌که بسياري از ايراني ها داراي نظم باطني ضعيفي هستند. وقتي نظم باطني در سطح پاييني قرار داشته باشد ما به موضوعاتي مانند اهميت تاريخ تولد رند اهميت مي دهيم.»
وي فرهنگ را در بنيان خانواده بسيار با اهميت مي داند و مي گويد: «خانواده هاي با سطح فرهنگي بالا به دنبال اينکه تاريخ تولد رند يا خاص را براي فرزند خود انتخاب کنند، نمي روند. کساني که به چنين موضوعاتي اهميت مي دهند به شدت در تربيت و آموزش به فرزندان، سطحي رفتار مي کنند. فرض من اين است که کساني که ظاهر را بسيار مد نظر قرار مي دهند، سطح فرهنگي بالايي ندارند و مربي خوبي براي فرزندان خود نيستند.»
بايد توجه داشت رواج هر نوع مدگرايي که مي تواند باعث آسيب رساندن به سلامتي و جان فرد شود به طور قطع و يقين پديده اي رد و غيرقابل پذيرش است. همه والديني که اقدام به فرزندآوري مي کنند، سلامت کودک نخستين و مهم ترين خواسته آنها محسوب مي شود که بايد در تحقق آن همه جوانب را بسنجند نه اينکه به دليل خواسته هاي پيش پا افتاده، ريسک آسيب را به فرزند خود هديه کنند تنها به اين دليل که تاريخ رند در شناسنامه آنها حک شود!

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.