بهارستان شعبه خوزستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28457
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸ |
«رسالت» از اولین سفر استانی قالیباف و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دهد؛

بهارستان شعبه خوزستان

ملت ایران اسلامی از بهمن سال 97 هم‌زمان با آغاز دهۀ پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی «گام دوم انقلاب» را باصلابت برداشتند تا ان‌شاءالله تجدید مطلعی برای «دومین مرحله‌ خودسازی جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» باشد و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم بزنند.
بهارستان شعبه خوزستان

گروه سیاسی
ملت ایران اسلامی از بهمن سال ۹۷ هم‌زمان با آغاز دهۀ پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی «گام دوم انقلاب» را باصلابت برداشتند تا ان‌شاءالله تجدید مطلعی برای «دومین مرحله‌ خودسازی جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» باشد و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم بزنند. لازمۀ برداشتن این گام داشتن مدیران «کارآمد، پُرانگیزه و خردمند» است تا شانه زیر بار مسئولیت دهند و ضمن لمس میدانی مشکلات ریز و درشت کشور برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی کنند. بدیهی است این مهم میسر نمی‌شود مگر خداحافظی با «پشت‌میزنشینی»!
 نفی دِپراتیزه
مولای‌مان علی(ع) در اولین سخنرانی بعد از بیعت مردم مدینه در سال ۳۵ هجری در بخشی از اعلام سیاست‌های حکومتی فرمودند: «آن‌چه می‌گویم به عهده می‌گیرم و خود به آن پایبندم.» به قول مرحوم محمد دشتی، این همان راهبرد «نفی دِپراتیزه Depratise(انحراف افکار عمومی) است» راهبردی که نیاز اساسی امروز کشور است و اگر مسئولان به آنچه می‌گویند و عقیده دارند عمل کنند، حتما مشکلات کشور حل خواهد شد. با روی کارآمدن مجلس یازدهم که امیدها را تقویت و انتظارات را بیشتر کرده است، صدای پای «مدیریت انقلابی» با رنگ و بوی دیدارهای چهره‌به‌چهره و لمس مشکلات از نزدیک به گوش می‌رسد.
بعد از تقویت سفرهای استانی رئیس جدید قوه قضائیه و «تصمیم‌گیری به اقتضای شرایط هر نقطه»  این‌بار رئیس جدید قوه مقننه عزم «دیدارهای رو در رو» و «نظارت میدانی»آغازکرده است تا با «فهم بدون واسطۀ مشکلات» و «به کارگیری  توان نمایندگان استان‌ها» و «همکاری مسئولان اجرائی محلی و ملی» برای حل مشکلات مردم، گام ملموس و مؤثری برداشته شود. اولین چراغ این راهبرد از سوی محمدباقر قالیباف در استان همیشه سرافراز خوزستان روشن شد تا حل مشکلات مردم مقاوم و صبور این منطقه آغازی باشد بر پایان مشکلات ریز و درشت کشور عزیزمان.  
  پرواز عادی
صبح روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور، رئیس مجلس شورای اسلامی با پرواز عادی وارد فرودگاه آبادان شد و مورد استقبال غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و مسئولان استانی قرار گرفت تا عزیمت چهار روزه قالیباف به این استان با هدف «بازدید و نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان استان و بررسی مشکلات این مناطق و پیگیری مطالبات مردم»، آغاز شود. گفت‌وگوی رو در روی
 رئیس مجلس با مردم و صیادان آبادانی اولین برنامه این سفر بود و رئیس مجلس شورای اسلامی از نزدیک در جریان مشکلات و موانع اجرا و تکمیل پروژه اسکله صیادی بندر آبادان قرار گرفت.
 کار جدی با روحیه جهادی
قالیباف سپس درگلزار شهدای شهر آبادان در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اهداف نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان گفت: «نخست باید از شهدای گرانقدر خوزستان به ویژه شهرستان های آبادان و خرمشهر یاد کنیم. این دو شهر نگین دفاع مقدس هستند و من مظلومیت‌هایسال‌های ۵۹ و ۶۰ این دو شهر را به‌خاطر دارم. حال امیدوارم با همان روحیه جهادی آن زمان بتوانیم با تلاش و کار جدی که در حقیقت توقع شهدا از ماست، مشکلات استان را حل کنیم.» قالیباف که روزی شولای دفاع از این مرز و بوم را به تن داشت و امروز ردای ریاست قوه قانون‌گذاری را به تن کرده است، اظهار داشت: «عزیزی در اسکله آبادان به من می گفت اگر واقعا خوزستان دین خود را ادا کرده و حقی دارد، چرا حق آن را ادا نمی کنید؟ قطعا این حرف، حرف به‌جا و حقی است و مطمئنا و ان شاء الله با همان روحیه این مسائل را دنبال می کنیم.»
 تذکر به استاندار
رئیس قوه مقننه سپس از تصفیه‌خانه شهید کشتکار شهر آبادان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع پیش رو برای تکمیل و توسعه این تصفیه خانه قرار گرفت. او همچنین از اسکله بندر خرمشهر بازدید کرد و در جریان فعالیت، مشکلات و کمبودهای این منطقه اقتصادی قرار گرفت. رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه آبادان، در واکنش به توضیحات استاندار خوزستان، گفت: «روشن و قطعی است که به هیچ دلیلی حق نداریم، آب غیراستاندارد به مردم دهیم زیرا این موضوع مربوط به جان مردم است و نباید برای آن بهانه تراشی کرد.»
 خاطره نگوییم، خاطره بسازیم
قالیباف سپس ضمن عزیمت به خرمشهر، با حضور در مزار شهدای گمنام عملیات کربلای ۵ در منطقه عملیاتی شلمچه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و یادشان را گرامی داشت و سپس، با مردم منطقه گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت. وی در ادامه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره علت حضور در استان خوزستان علی‌رغم گرمای بسیار شدیدمنطقه، گفت: «این حرف تکراری بود،  اما واقعیت است. امروز در  آبادان نیز خانمی به این مسئله اشاره کردند که چرا با وجود گرما   به استان خوزستان سفر کرده‌ام، علت این مسئله این است که ما مسئولان نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا کنیم.» وی با اشاره به اصرار مردم برای بیان خاطراتی از دوران جنگ و ۸ سال دفاع مقدس، گفت: «مهم‌تر از بیان خاطرات، این است که به  جوانان نشان دهیم، نسل دفاع مقدس در راستای رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات تلاش می‌کند، از این رو ما نباید خاطره بگوییم، بلکه باید خاطره بسازیم، لذا امید است بتوانیم با همان روحیه دوران دفاع مقدس مشکلات را حل کنیم.»
 خبر خوش از مسیر برنامه هفتم
رئیس قوه مقننه عصرروز سه‌شنبه ۱۱ شهریور در جریان نظارت‌های میدانی بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان از پروژه سایت فولادسازی شادگان بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع اجرای این پروژه قرار گرفت. او پس از بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران با اشاره به فرصت‌های گسترده استان خوزستان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، توریست و تجارت، گفت:«با وجود تمام این ظرفیت‌ها و استعدادها، مشکلات استان خوزستان بسیار زیاد است که این به سیاست‌گذاری‌ها و رویکردها برمی‌گردد. متأسفانه در شرایط کنونی بسیاری از فرصت‌ها به تهدید تبدیل شده و این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده که حل آن نیازمند تدبیر است.»  وی با اشاره به نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه‌ هفتم توسعه کل کشور، گفت: «قطعا در این قوانین استان خوزستان به طور ویژه دیده می‌شود تا مشکلات این بخش تا حدود زیادی رفع شود؛ همچنین در برنامه هفتم توسعه احکامی را خواهیم دید تا مباحث مهم استان از جمله صنعت، آب و فاضلاب و کشاورزی دیده و حمایت شود. خوزستان ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد که در صورت حمایت می‌تواند باعث ارتقای امنیت غذایی  کشور شود.»
 سفر برای ادای دین
قالیباف در پایان روز نخست حضور در استان خوزستان، طی نشستی به بررسی مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی مردم آبادان،خرمشهر، هندیجان و ماهشهر پرداخت و از طریق ویدئوکنفرانس با فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این استان گفت‌وگو کرد و در جریان مطالبات و مسائل آنان قرار گرفت. وی در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه نظارت میدانی مجلس یازدهم یکی از مهم‌ترین اهداف این دوره مجلس محسوب می‌شود، تأکید کرد: «رهبر انقلاب از مجلس یازدهم به عنوان مجلس امید و انتظار یاد کردند، بنابراین در اولین نظارت میدانی به خوزستان سفر کردیم زیرا احساس می‌شد که مردم این خطه با هر نوع سلیقه و گرایش قومی پای انقلاب اسلامی و حفظ وطن ایستادند و مجاهدت کردند. نظارت میدانی مجلس یازدهم را از استان خوزستان شروع کردیم تا دینمان را به مردم این سرزمین ادا کنیم، در سفرهای متعدد به خوزستان احساس کردم مردم این منطقه حس محرومیت و تبعیض دارند که البته درست است زیرا امکانات قابل توجه و فرصت‌های زیادی پیش روی آن‌ها وجود دارد.»
 فرودگاه بهبهان
رئیس مجلس در دومین روز سفر به خوزستان، در شهرستان بهبهان حضور یافت و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم  و منطقه قرار گرفت و از فرودگاه این شهرستان بازدید کرد و به بررسی مشکلات آن پرداخت که مقرر شد موضوع عملیاتی شدن پروازهای مسافرتی فرودگاه بهبهان توسط مسئولان مورد بررسی قرار گیرد. همچنین پس از بازدید رئیس قوه مقننه از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، مقرر شد مشکلات تأمین مالی و بانکی راه‌اندازی فاز ۲ این پالایشگاه هر چه سریع‌تر برطرف شود.
 در حین بازدید رئیس مجلس، برخی پرسنل و کارگران این پالایشگاه مشکلات و مطالبات خود را با قالیباف در میان گذاشتند.
 برای عکس یادگاری نیامدم
عضو شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پیامی هدف خود از حضور در پالایشگاه بیدبلند را پیگیری بیکاری هزاران کارگر بعد از بهره برداری از این پروژه عنوان کرد و گفت: «پالایشگاه بیدبلند بهبهان دستاورد درخشانی است؛ تلاش‌ها برای احداث آن قابل تقدیر است، ‏ولی امروز ما برای عکس یادگاری و روبان قیچی کردن بی‌حاصل به آن‌جا نرفتیم. هدف، پیگیری بیکار شدن هزاران کارگر بعد از بهره‌برداری از پروژه بود که باید با احداث هر چه سریع‌تر فاز دوم مشغول به کار شوند.»
 نکته‌ انتقادی
نکته‌ای که در سفر اخیر قالیباف به خوزستان مورد توجه قرار گرفت عدم حضور او در کارخانه‌های پتروشیمی ماهشهر بود که قالیباف در یک پیام توئیتری درباره این اقدام توضیح داد و نوشت:«در حدود ۱۲ ساعت حضور در ماهشهر و شهرک‌های اطراف، به کارخانه‌های پتروشیمی نرفتم تا از تمام وقت برای گفت وگو با مردم استفاده شود.  پتروشیمی‌ها باید نیروهای بومی را استخدام کرده و به مسئولیت خود در قبال مردم توانمند و با انگیزه منطقه به طور واقعی و نه صوری عمل کنند.»

نویسنده : گروه سیاسي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.