بن‌بست سياسي دوباره در مادريد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12131
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۸:۳۳ |

بن‌بست سياسي دوباره در مادريد

گويا نام کشور اسپانيا با بحران گره خورده است! طي يک دهه اخير شاهد حضور دولت‌هايي با حداقل طول عمر سياسي در اين کشور بوده ايم از سوي ديگر، همواره شاهد شکل گيري و استمرار بحران‌هاي سياسي و اجتماعي و البته اقتصادي در اين کشور اروپايي هستيم.
بن‌بست سياسي دوباره در مادريد

گويا نام کشور اسپانيا با بحران گره خورده است! طي يک دهه اخير شاهد حضور دولت‌هايي با حداقل طول عمر سياسي در اين کشور بوده ايم از سوي ديگر، همواره شاهد شکل گيري و استمرار بحران‌هاي سياسي و اجتماعي و البته اقتصادي در اين کشور اروپايي هستيم. در حال حاضر نيز از يک سو ناتواني دولت در کنترل اوضاع اقتصادي و تأمين مطالبات رفاهي شهروندان و از سوي ديگر، وقوع تحرکات جديد در ايالت کاتالونيا، منجر به سردرگمي مقامات اسپانيايي شده است. به نظر مي رسد هم محافظه کاران و هم سوسياليست‌هاي اسپانيا قدرت تمرکز و تدبير در قبال بحران‌هاي جاري در کشورشان را از دست داده اند.
نظرسنجي هاي صورت گرفته به خوبي نشان مي دهد که نه تنها خبري از پايان بحران در اسپانيا نيست، بلکه در آينده و در صورت برگزاري انتخابات سراسري دوباره نيز اين بحران به قوت خود باقي خواهد ماند. نظرسنجي‌‌هاي صورت گرفته براي روزنامه‌هاي «رازون»، «اي‌بي‌سي» و «ال موندو»، پيروزي حزب سوسياليست را در انتخابات پارلماني‌يک‌شنبه هفته آينده اسپانيا پيش‌بيني کرده اند، اما در عين حال اين حزب بنا بر نظرسنجي‌ها، بعيد است که کرسي اکثريت را براي تشکيل دولت به دست آورد.طبق اين نظرسنجي‌ها، حزب «پدرو سانچز» نخست‌وزير موقت اسپانيا احتمالا با از دست دادن بخشي از کرسي‌هاي کنوني، تنها ۱۲۰ کرسي را در اختيار خواهد داشت. حزب راست‌افراطي «وکس» هم به سومين حزب بزرگ اسپانيا تبديل خواهد شد و حدود ۴۰ کرسي از مجموع ۳۵۰ کرسي اسپانيا را به دست مي‌آورد.
بر اساس اين گزارش، حزب راست ميانه «مردم» که در تاريخ اخير اسپانيا به همراه سوسيال‌ها بر عرصه سياسي اسپانيا تسلط داشته است، رشد خوبي در انتخابات خواهد داشت.انتخابات۱۰ نوامبر در حالي در اسپانيا برگزار مي‌شود که چندي پيش در آوريل (۸ ارديبهشت ماه) انتخابات پارلماني در اين کشور برگزار شده بود و گرچه حزب سوسياليست سانچز موفق به کسب بيشترين آراء‌ انتخاباتي شده بود اما موفق به کسب اکثريت کرسي‌هاي پارلمان نشد.سانچز بعد از چندين ماه تلاش به منظور بهبود اوضاع سياسي کشور اسپانيا، در نهايت مخالفان را مقصر بن‌بست سياسي اين کشور خواند و بعد از ناکامي در جلب حمايت کافي پارلمان براي تشکيل دولت، از برگزاري‌يک انتخابات ديگر براي خارج کردن کشورش از بن‌بست خبر داد.
همان گونه که اشاره شد، وقوع بحران در ايالت کاتالونيا، بحران‌هاي جاري در آمريکا را مهار ناپذيرتر ساخته است. همه پرسي گذشته کاتالونيا در حالي برگزار شد که دولت مرکزي اسپانيا و پس از آن ديوان قانون اساسي اين کشور با برگزاري آن مخالفت کرده و آن را غيرقانوني خوانده بودند.هرچند اين همه پرسي از لحاظ حقوقي اهميتي ندارد، اما از لحاظ سياسي حائز اهميت بسياري است. در اين همه پرسي بسياري از شخصيت هاي برجسته اين منطقه از جمله ورزشکاران معروف شرکت کردند.کاتالونيا بخشي خودمختار در شمال شرقي اسپانياست که به رغم برخورداري از زيرساخت هاي قوي بانکي و حمل و نقل دريايي، به دليل پرداخت ماليات هاي سنگين به دولت اسپانيا، با ۴۲ ميليارد دلار بدهي به مقروض ترين ايالت اين کشور تبديل شده است.گذشته از انگيزه هاي اقتصادي براي جدايي، مردم ناحيه کاتالونيا از نظر تاريخي از اسپانيا جدا هستند و حتي به زباني غير از زبان اسپانيولي (زبان کاتالاني) صحبت مي کنند.در همه پرسي سال ۲۰۰۶، کاتالونيا به بخشي خودمختار تبديل شد ولي مردم اين ناحيه خواستار جدايي کامل از اسپانيا هستند.اين مطالبه همچنان وجود دارد و مولد بحران‌هايي در اين ايالت بوده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.