بلوف اروپايي! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 2942
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1398 - 8:56 |
گزارش «رسالت» از بيانيه حمايتي اروپا از آمريکا در گفت‌وگو با کارشناسان؛

بلوف اروپايي!

پس از اعلام تصميم نهايي ايران درباره کاهش بخشي از تعهداتش در برجام، برخي از کشورها واکنش‌هاي بسيار قابل توجهي نسبت به اين موضوع نشان دادند. البته نبايد از ياد برد که اين‌گونه واکنش‌ها از سوي کشورهايي مانند انگليس، فرانسه و آلمان کاملا طبيعي بود.
بلوف اروپايي!

راضيه فراهاني
پس از اعلام تصميم نهايي ايران درباره کاهش بخشي از تعهداتش در برجام، برخي از کشورها واکنش‌هاي بسيار قابل توجهي نسبت به اين موضوع نشان دادند. البته نبايد از ياد برد که اين‌گونه واکنش‌ها از سوي کشورهايي مانند انگليس، فرانسه و آلمان کاملا طبيعي بود. در اين ميان همگي در انتظار واکنش اتحاديه اتحاديه اروپا نسبت به حرکت ايران بوديم که در ادامه مشاهده کرديم، اتحاديه اروپا با تأکيد بر اينکه «در صورت بروز جنگ آمريكا با حکومت ايران، در قالب «پيمان ناتو» کنار آمريكا خواهيم بود»؛ در بيانيه خود ضرب‌الاجل ايران را رد کرد و خواهان اجراي کامل برجام توسط تهران شده و تصريح کرده که اين اتحاديه پايبندي ايران به برجام، عدم اشاعه و NPT را رصد خواهد کرد.
سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در ديدار با هزاران نفر از دانشجويان و معلمان در فراز بسيار مهمي از سخنانشان به برخي حرفها درباره ادامه دادن برجام با سه کشور اروپايي اشاره کردند و افزودند: «من به اين سه کشور هم اعتماد ندارم و مي‌گويم به اينها هم اعتماد نکنيد. اگر مي‌خواهيد قراردادي ببنديد، تضمين واقعي و عملي بگيريد والا فردا اين ها هم همان کار امروز آمريکا را به شيوه ديگري خواهند کرد.»
با توجه به اين موضوع که آمريکا به جهت منافع کشورش به دنبال جنگ نظامي با ايران نيست و چنين سياستي را پيش نخواهد گرفت، گمانه زني ها بر اين است که هدف اروپايي ها از اعلام اين بيانيه اين است که مي خواهند بر پيمانشان ايستادگي کنند.
تفاوت جزئي اروپايي‌ها با آمريکايي‌ها در تاکتيک‌ است
هادي محمدي کارشناس مسائل سياسي درباره رويکرد جديد اروپا درباره حمايت‌شان از آمريکا به رسالت گفت: «اروپايي‌ها در ماهيت استراتژي در قبال ايران مشابه آمريکايي‌ها فکر مي‌کنند. تفاوت جزئي اروپايي‌ها با آمريکايي‌ها در تاکتيک، زمان‌بندي اجرا و پيشبرد استراتژي آنها در قبال ايران است.»
وي تصريح کرد: «اگر اروپايي‌ها مانند ترامپ از برجام خارج نشدند به معناي اختلاف ميان آنها نيست، بنابراين هنگامي که از آنها درباره موضع‌شان نسبت به شرايط جنگي سوال مي‌شود طبيعتا کنار آمريکايي‌ها قرار مي‌گيرند و اين موضوع نشان‌دهنده منطق قوي است که مقام معظم رهبري از ابتدا در شناخت ماهيت و جوهر استراتژي اروپا و آمريکا داشتند.»
مذاکره با اروپا و آمريکا، خيانت به کشور است
محمدي تصريح کرد: «با توجه به اين موضوعات در روابط بين‌الملل ايران با اروپا ديگر مبناي اعتماد، اطمينان و پذيرش وعده‌ها مفهومي ندارد؛ اگر دولتمردان ما با منطق رئاليزم در روابط بين‌الملل آشنا باشند (که مدعي اين منطق نيز هستند) عملا بايد با منطقي کاملا محاسبه‌شده و غيرقابل اعتماد به غرب عمل مي‌کردند يا عمل کنند.»
محمدي در پايان گفت: «لازم به ذکر است که در چشم‌انداز آينده هر گونه حرکت نامحسوسي براي احياي دوباره مذاکره با اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها يک خيانت نسبت به کشور ما است که اکنون توسط آقايان عراقچي، ظريف و موسويان در حال اجراست.»
حمايت اروپا از آمريکا نشاندهنده ضعف اين کشور است
سعدالله زارعي کارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل نيز در اين باره به «رسالت»‌ گفت: «اينکه اروپايي‌ها مي‌گويند اگر جنگي ميان ايران و آمريکا رخ دهد، از آمريکا حمايت خواهند کرد، تنها نشان‌دهنده ضعف آنها است يعني آمريکايي‌ها نياز به کمک دارند.»
وي در ادامه گفت: «از سوي ديگر اين موضع اروپا نشان‌دهنده آن است که برخلاف آنچه که ادعا مي‌کرد به دنبال يک راه جدايي از آمريکا نيست بلکه همان راهي است که در انتها آمريکايي‌ها با خروج از برجام تلاش کردند تا ايران را تحت فشار قرار دهند. اروپايي‌ها با اصرار بر بقاي ايران در برجام تلاش کردند تا مشکلاتي براي کشورمان ايجاد کنند.»
هراس آمريکايي‌ها از جنگ وي با اشاره به اين که بحث ديگر درباره تجهيزات نظامي است، افزود: «اساسا سياست بر درگيري نظامي نيست. هنگامي که قرار نيست درگيري نظامي پيش بيايد اروپايي‌ها در کنار هر کسي که علاقه دارند، بايستند. آمريکايي‌ها بيش از هر کسي نسبت به مسئله جنگ پرهيز دارند و در يک نگراني مطلق به سر مي‌برد.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: «ايران در حال حاضر نياز نيست کار خاصي انجام دهد، همين مسيري که در پيش گرفته است را ادامه دهد و بدانيم که نمي‌توان به اروپايي‌ها اعتماد کرد.»
کارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل با اشاره به واکنش اخير اروپا درباره حمايتش از آمريکا، گفت: «اتحاديه اروپا سخن جديدي را مطرح نکرده است چرا که از گذشته هم اين گونه عمل کرده بود. اروپا و آمريکا با يکديگر پيماني به نام «ناتو» دارند و در اين پيمان مطرح شده است که هر زماني يک عضو از ناتو از سوي کشوري مورد تهديد قرار گيرد بقيه اعضاي ناتو موظف هستند تا به کمک او بروند.»
اروپايي‌ها بلوف زدند
زارعي تصريح کرد: «در اينجا سوالي پيش مي‌آيد که اگر روزي اين صحنه واقعي شد و جنگ نظامي پيش آمد، آيا اروپايي‌ها در کنار آمريکا مي‌ايستند يا خير، بايد بگويم که بعيد است اروپا علاقه واقعي براي ايستادن در کنار آمريکا داشته باشد.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل تصريح کرد:
«طي ۲۰ سال گذشته هيچ زماني اروپا در کنار آمريکا نايستاده است. در گذشته شاهد بحران‌هاي بسياري از جمله بحران افغانستان و عراق بوديم اما شاهديم که هيچ زماني اروپا کنار آمريکا نايستاده است، حتي مي‌توان گفت که آنها بلوف زدند.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بلوف اروپايي! بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.