بلاتکلیفی برجام در نیویورک - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51307
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶ |
« رسالت» از آخرین رایزنی‌ها در سازمان ملل گزارش می‌دهد

بلاتکلیفی برجام در نیویورک

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان سفر چند روزه‌ای به نیویورک داشت تا علاوه بر شرکت در هفتاد و ششمین نشست  سازمان ملل  با مقامات کشورهای دنیا، دیدار و گفت‌وگو کند.
بلاتکلیفی برجام در نیویورک

معصومه پورصادقی-دبیر گروه سیاسی
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان سفر چند روزه‌ای به نیویورک داشت تا علاوه بر شرکت در هفتاد و ششمین نشست  سازمان ملل  با مقامات کشورهای دنیا، دیدار و گفت‌وگو کند.

این سفر تقریبا با فاصله کوتاهی از انتخاب وی به عنوان وزیر خارجه جدید در ایران انجام شد، به همین دلیل گفت‌وگوهای فشرده، در فرمت دو جانبه و چندجانبه مانند نشست وزرا در بغداد در مورد عراق، هم برای طرف ایرانی و هم طرف‌های خارجی مهم بود.
هرچند نشست جمعی با وزرای خارجه ۱+۴ برگزار نشد، اما امیرعبداللهیان با تعدادی از مقامات این کشورها از جمله وزرای خارجه  انگلیس، آلمان  و  رئیس سیاست اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.بیش از این و در حاشیه اجلاس شانگهای، وزیر خارجه با همتایان روسی وچینی گفت‌وگو کرده بود.
 امیرعبداللهیان: آمریکا با حفظ تحریم‌ها، نشانه های منفی ارسال می‌کند
وزیرخارجه کشورمان در این خصوص اظهارداشت: ایران آماده است به زودی مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد، اما دولت بایدن با عدم برداشتن تحریم‌های اقتصادی و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، نشانه های منفی ارسال کرده است.
آن‌ها می‌گویند «ما آماده بازگشت  عمل  به تعهدات خود هستیم»، با این حال هیچ اقدامی برای اثبات اراده واقعی به دولت جدید ایران و به ملت ایران انجام نشده است. 
در عین حال آن‌ها تحریم‌های جدید اعمال کرده‌اند.این در حالی است که پیش از برگزاری این سفر و  حین آن، برخی از مقامات اروپایی، تلاش کردند تا دیدار جمعی وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در نیویورک برگزار شود، اما این در حالی است که:
یک) برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴، بدون تنظیم و تدوین دستور کار مشخص و قبلی، به‌نظر می‌رسید بیش از آنکه متضمن فایده‌ای مؤثر باشد، تلاشی برای گرفتن عکس یادگاری و آغاز دوفاکتور  مذاکرات است.
دوم) برگزاری جلسه ایران و ۱+۴ در نیویورک به معنای شروع مجدد و ازسرگیری مذاکرات بود درحالی‌که همه وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک نبودند، لذا برای از سرگیری مذاکرات همه وزرای خارجه باید حضور داشته باشند و شروع ناقص، نمی‌تواند پایان کاملی داشته باشد.
سوم)اروپایی‌ها که پس از برگزاری انتخابات و تغییر دولت در آمریکا بسیار صبور بودند، بعد از انتخابات و تغییر دولت در ایران کمی عجول و کم طاقت شده‌اند. اگر مقداری از شکیبایی خود را که برای شکل‌گیری تیم و راهبرد مذاکراتی آمریکا پیشه کردند، در قبال ایران به خرج دهند، شرایط بهتر می‌شود. 
چهارم)ضمنا ایران به طرف‌های برجامی اعلام کرده است که مذاکرات وین طی هفته‌های آینده از سرگرفته خواهد شد. بنابراین، ایران مخالف از سرگیری مذاکرات نیست، بلکه قائل به انجام آن با دستور کاری مشخص و آمادگی قبلی بوده که نتیجه‌ای مشخص را دنبال می‌کند.
اما طرف‌های غربی با تعجيل در برگزاری مذاکرات، به دنبال تحدید زمان و فضا برای دولت جدید ایران‌اند تا ایران نتواند به طور مطلوب و شایسته رویکرد خود برای دور جدید مذاکرات را تنظیم و تدوین کند.
از سوی دیگر۶ دوره مذاکرات قبلی که در وین برگزار شد، در نهایت به نتیجه‌ای مرضی‌الطرفین نرسید، لذا اگر بنا بود که با همین رویکرد مشابه گفت‌وگو های وین به نتیجه برسد، در همان دوران دولت قبلی، این اتفاق می‌افتاد. به بن‌بست رسیدن آن مذاکرات به مفهوم لزوم بازنگری در برخی رویکردهای مذاکراتی دارد، البته اگر معیار انجام گفت‌وگوهای نتیجه محور باشد.
طرف غربی با درک این نکته که تیم ایرانی به دنبال، آماده کردن تیم و رویکرد جدید خود است، نگران است که طرف ایرانی با دست برتر در مذاکرات حاضر شود به ویژه اینکه ایران در حوزه هسته‌ای فعالیت‌ها و اقدامات‌‌  چشمگیری را در توسعه برخی ظرفیت‌های خود، انجام بدهد. اما دولت جدید ضمن تلاش برای در دام نیفتادن بازی زمان، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، باید همان‌گونه  كه اعلام کرده است، اولویت اول را نتیجه‌بخش بودن و رفع مؤثر تحریم‌ها قرار دهد. طبیعی است رفع هرچه سریع‌تر تحریم‌ها، به نفع کشور خواهد بود اما این مفهوم تعجيل نابهنگام و نابجا در از سرگیری مذاکرات نیست. چه بسا شروع عجولانه و نامناسب دستکم رفع تحریم‌ها را به تعویق بیندازد یا حتی مانع برداشته شدن عملی تحریم‌ها شود.

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.