برق مشترکین پر‌مصرف گران می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3753
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ |
معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي توانير در گفت‌وگو با رسالت عنوان كرد؛

برق مشترکین پر‌مصرف گران می‌شود

با شروع فصل تابستان افزايش نرخ برق دغدغه بسياري از شهروندان خواهد بود. البته بايد گفت قيمت برق در ساعت هاي مختلف شبانه روز متفاوت است؛ و كم مصرف يا پر مصرف بودن مشترك نيز قيمت هر كيلووات ساعت برق را تغيير مي دهد.
برق مشترکین پر‌مصرف گران می‌شود
با شروع فصل تابستان افزايش نرخ برق دغدغه بسياري از شهروندان خواهد بود. البته بايد گفت قيمت برق در ساعت هاي مختلف شبانه روز متفاوت است؛ و كم مصرف يا پر مصرف بودن مشترك نيز قيمت هر كيلووات ساعت برق را تغيير مي دهد. شايد يکي از راهکارها براي کاهش هزينه هاي برق اين باشد که مردم با موكول كردن زمان مصرف خود به ارزان ترين زمان محاسبه، هزينه هاي برق خود را به حداقل برسانند. در اين باره با مصطفي رجبي مشهدي معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي توانير به گفت‌وگو نشستيم تا نرخ برق در ساعات مختلف شبانه روز و نيز راهکار کاهش هزينه ها را بررسي کنيم.
*براي اولين سوال بفرماييد روند مصرف برق را در تابستان امسال چطور ارزيابي مي کنيد؟
مصرف برق در۷ خرداد ماه  سال جاري از مرز ۴۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات  گذشت و روندها و پيش بيني بعضي سايت هاي هواشناسي نشان دهنده اين است که امسال سال گرم تري خواهيم داشت. مصرف برق نسبت به سال گذشته حدود ۴ تا ۵ درصد و در برخي مناطق بيش از ۱۲ درصد افزايش داشته است؛ که اين امر مي تواند ميزان افزايش مصرف را در کل کشور به دنبال داشته باشد. 
*با توجه به اينکه ممکن است امسال تابستان گرم تري داشته باشيم، تا چه اندازه توان نيروگاهي موجود است؟ آيا امسال نيز احتمال خاموشي وجود دارد؟
توان قابل تامين نيروگاهي حدود ۵۹ هزار مگاوات است كه از پيش بيني اوليه پيك شبكه (۶۲ هزار مگاوات )كمتر است. تثبيت روند افزايشي دما و به تبع آن قله بار شبكه سراسري در ماه‌هاي  تير تا مرداد مورد توجه قرار دارد و با توجه به سهم بالاي مصرف بخش خانگي از پيك شبكه كه حدود يك سوم پيك را به خود اختصاص مي‌دهد، مصرف كنندگان خانگي نقش به سزايي در كاهش مصرف برق در دوره پيك تابستان ايفا مي كنند. در حال حاظر تمام  ۴۷۴۰۰ مگاواتي که حداکثر بوده را نيروگاه ها تامين کردند و حدود 
۶ هزار مگاوات نيز ذخيره داريم بنابراين گمانه زني ها مبني براين  هستند که تابستان امسال مشکل خاصي در زمينه تامين برق نخواهيم داشت. براين اساس مشتركاني كه زير الگو مصرف مي‌كنند، درصورتي‌كه مصرف برقشان نسبت به سال گذشته كاهش يابد، به ازاي هر كيلووات ساعت كاهش از ۵۰۰ ريال تخفيف برخوردار مي شوند.
*در حال حاضر قيمت تمام شده برق چقدر است و چگونه محاسبه مي شود؟
اگر با سوخت يارانه اي که به نيروگاه ها تحويل داده مي شود، محاسبه کنيم قيمت هر كيلووات ساعت برق با سوخت يارانه اي حدود ۱۰۰ تومان و با احتساب سوخت گاز به قيمت  صادراتي حدود ۲۵۰ محاسبه مي شود.
*با اين وجود وضعيت مشترکان پرمصرف چه خواهد شد؟ چند درصد افزايش نرخ براي اين دسته از مشترکان درنظر گرفته خواهد شد؟
امسال براي مشترکين پرمصرف  و آن هايي که بيش از الگو مصرف دارند ۱۶ درصد افزايش قيمت روي تعرفه خواهيم داشت اما براي آنهايي که مصرف‌شان زير الگو مصرف است افزايشي نخواهيم داشت. البته نکته قابل توجه اين است که حدود ۹۰ درصد مشترکين در مصرف برق صرفه جويي مي کنند و فقط ۱۰ درصد يعني از ۳۰ ميليون مشترکي که در کشور وجود دارد ۳ ميليون آنها پرمصرف هستند که سعي بر اين است با اقدامات ساده بخشي از آنها به کمتر از الگو مصرف برسند و مشمول اين ۱۶ درصد افزايش تعرفه برق نشوند.

*اين افزايش ۱۶درصدي از چه زماني اعمال خواهد شد؟
 از ابتداي خرداد ماه، ولي مصوبه از ابتداي ارديبهشت ماه صادر شد که ۷ درصد براي تمام  مشترکين و ۱۶ درصد براي مشترکين پرمصرف که از اول خرداد ماه اعمال شده است. در مناطق عادي در ماه هاي گرم ۳۰۰ کيلو وات ساعت در ماه الگوي مصرف است آنهايي که کمتر از اين ميزان مصرف مي کنند مشمول هيچ افزايشي نمي شوند به اين معنا ۱۶ درصد افزايش را نخواهند داشت (۷ درصد سالانه بر جاي خود است) اما مشترکين پرمصرف شامل ۱۶ درصد تعرفه برق هستند. 
*مشترکين براي مصرفه بهينه چه اقداماتي‌را بايد انجام دهند؟
مشترکين بايد هزينه زيست محيطي  مصرف برق را كه معادل توليد ۶۰۰ گرم Co2 به ازاي هر كيلووات ساعت است، مد نظر قرار دهند که اين ميزان برق معادل گرم كردن ۱۳ وعده غذا داخل ماكروفر ، ۱۰۰ ساعت مصرف يك لامپ  LEDيا ۲۷۰ بار شارژ تلفن همراه است.
پيشنهاد ما اين است که مشترکين پرمصرف با راهكارهاي ساده از قبيل استفاده از نور طبيعي در روز، تنظيم درجه وسايل سرمايشي روي ۲۵ درجه در كولرهاي گازي، ايجاد سايه بان واستفاده از دور كند كولرهاي آبي و نيز عدم استفاده همزمان از لوازم برقي پر مصرف در ساعات ۱۲ تا ۱۶ روز از جريمه ۱۶ درصدي معاف شوند. همچنين در استفاده از كولرهاي گازي، اطمينان از باز نبودن پنجره ها و گرفتن درزها به تنهايي كاهش ۱۰ تا ۱۵ 
درصدي مصرف انرژي را به همراه دارد و در بخش ساختمان مي توان با عايق بندي سقف، ديوارها و استفاده از پنجره هاي دو جداره، مصرف انرژي را تا ۴۰ درصد كاهش داد.
*آيا برنامه اي براي مديريت مصرف در نظر گرفته شده است؟
با توجه به احداث كيلومترها خطوط برق قدرت و احداث پست‌هاي انتقال و فوق توزيع و توزيع برق، ۱۱ برنامه ويژه مديريت مصرف برنامه ريزي شده كه يك بخش آن مربوط به تعرفه است و اميدواريم با همكاري مشتركان سهم قابل توجهي از كاهش مصرف برق را در تابستان شاهد باشيم. همچنين پيش بيني مي شود طي ۶ ماه آينده قبوض كاغذي برق در سراسر كشور حذف و قبوض الكترونيكي جايگزين شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.