بررسی کاربرد کول چاه همراه با فرهنگ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50591
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ |

بررسی کاربرد کول چاه همراه با فرهنگ

کول چاه چیست و چگونه باعث جلوگیری از از ریزش چاه می شود؟ کول چاه چه کاربردهایی دارد؟ همان طور که می دانید، چاه ها به مرور زمان فرسوده می شوند و ممکن است دچار خطراتی از جمله ریزش شوند.
بررسی کاربرد کول چاه همراه با فرهنگ

کول چاه چیست و چگونه باعث جلوگیری از از ریزش چاه می شود؟ کول چاه چه کاربردهایی دارد؟ همان طور که می دانید، چاه ها به مرور زمان فرسوده می شوند و ممکن است دچار خطراتی از جمله ریزش شوند.

در این شرایط می توان به جای پر کردن چاه و غیر قابل استفاده شدن آنها، از کول ها استفاده کرد. کول چاه به خوبی دور چاه را می پوشاند و باعث جلوگیری از ریزش دیواره آن می شود. جدا از داشتن کاربردهای بسیار، کول ها انواع مختلف دارند که معمولا به وسیله سیمان ساخته می شوند. چاه فاضلاب یکی دیگر از چاه هایی است که به وسیله کول طوقه چینی می شود.

در ادامه با فرهنگ همراه شوید تا با کول چاه، کاربرد و انواع آن به خوبی آشنا شوید.

کول چاه چیست؟

به لوله هایی از جنس سیمان که در اطراف چاه قرار می دهند. هدف از کول گذاری چاه ها چیست؟ در اصل این عمل را انجام می دهند تا از ریزش چاه ها و شکسته شدن آنها جلوگیری کنند. استفاده کردن از کول ها برای چاه های بزرگ مناسب است.

اولین زمانی که از کول استفاده شد، مشخص نیست. چون همیشه کول با اشکال متفاوتی بوده و استفاده شده است. در ادامه با انواع و اشکال آن بیشتر آشنا می شوید.

انواع و اشکال کول چاه چیست؟

اغلب کول ها از جنس سیمان با بتن هستند. سیمان و بتن مقاومت بسیار بالایی دارند و هنگامی که در دیواره چاه نصب می شوند چاه را از عوامل محیطی مانند ریزش ، رطوبت و …. در امان نگه می دارند.

انتخاب نوع کول بر اساس نوع چاه انتخاب می شود. در برخی از مواقع باید از کول های گرد یا میله ای و در برخی دیگر از مواقع باید از کول های بیضی یا انباری استفاده شود. در ادامه به بررسی هر کدام از این کول ها می پردازیم.

  • کول گرد ( میله ای )

کول هایی که برای چاه مورد استفاده قرار می گیرند دارای قطر استانداری هستند که می توان به ۶۰ ، ۷۰ ، ۸۰ ، ۹۰ و ۱۰۰ سانتی متر اشاره کرد.

معمولاً ارتفاع کول ها دارای سایزی استاندارد معادل ۲۵ سانتی متر است. قطر کول ها ( بتنی و سیمانی ) برای هر طرف از کول ۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

با انجام این محاسبات مشخص می شود که هر ۴ قالب کول مساوی با ۱ متر می شود. انتخاب این نوع از کول گذاری بستگی به نوع چاه و بررسی جوانب مختلف آن دارد. تشخیص این امر بر عهده افراد متخصص چاه بازکنی و چاه کنی و مقنی هاست.

  • کول بیضی ( انباری )

کول های بیضی معمولا به وسیله تسمه تقویت می شوند و محکم سر جای خود می ایستند. استفاده از تسمه هایی که به عنوان تسمه عدل بندی شناخته می شوند و باعث می شود تا اگر چاه در طول سال هایی که مورد بهره برداری قرار داد دچار مشکلاتی از جمله ترک خوردگی یا آسیب دیدگی شد ظاهر خود را حفظ کند. بکارگیری از کول بیضی برای چاه هایی با عمر بیشتر گزینه های بهتری هستند.

تفاوت کول گرد و بیضی در چیست؟

تفاوت کول گذاری گرد ( میله ای ) و کول گذاری بیضی ( انباری ) از چند جهت مورد توجه قرار می گیرد که بعد از بررسی جوانب مختلف آن به این نتیجه می رسیم که کول گذاری بیضی بهتر ، ایمن تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود. در ادامه همراه باشید.

  • امنیت

هر چه کول گذاری دارای تسمه های بیشتری باشد امنیت چاه نیز بیشتر می شود. شما می توانید در چاه هایی که جدیدا حفر می کنید نیز از این روش  تسمه گذاری کول چاه استفاده کنید و عمر چاه را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهید. این مساله باعث می شود تا در دراز مدت نیز در هزینه های خود صرفه جویی کنید که می تواند گزینه مناسبی باشد.

  • قیمت کول

قیمت کول های بیضی نسبت به گول های میله ای به مراتب کمتر است. اگر قصد دارید ایمن سازی چاه را انجام دهید و بودجه آن برای شما مهم است به شما توصیه می کنیم از کول های بیضی استفاده کنید زیرا مقرون به صرفه تر هستند. سعی کنید همیشه کول های بیضی را در الویت قرار دهید.

  • صرفه جویی در زمان 

کول های بیضی به این دلیل که خود دارای حالت هستند دیگر نیازی به خم کاری ندارند. اما کول های گرد و میله ای باید زمانی را برای خم کاری آن در نظر گرفت و همین مساله باعث می شود تا زمان بیشتری صرف آن شود. در حال حاضر اغلب از کول های بیضی به عنوان کول چاه استفاده می کنند زیرا از جهات مختلف دارای ایمن سازی هستند.

اصول صحیح کول گذاری چاه فاضلاب

گذاشتن کول ها و استفاده از آن برای فاضلاب ها را باید به یک متخصص اینکار بسپارید. چون این تخصصی حساس بوده و نیاز به مهارت دارد. روش آن به این صورت است که بعد از بازکردن دهانه چاه کول های سیمانی را به ترتیب داخل چاه قرار می دهند.

در اصل کول ها به صورت ستون از پایین گذاشته می شود و تا بالا می آیند. می توان گفت مهم ترین تاثیر کول گذاری چاه استحکام دیواره های چاه فاضلاب است.

موارد استفاده از کول چاه

استفاده از کول چاه مزایای زیادی دارد. به طور مثال منازل مسکونی که عمر زیادی دارند و به بیش از ۳۰ سال می رسند اغلب دارای چاه هایی فرسوده می باشند که هر لحظه خطر ریزش آن ساکنین خانه را تهدید می کند و این موضوع بسیار خطرناک است.

اگر فرسودگی چاه های قدیمی کم باشد به طوری که مقدار کمی از میله خود را از دست داده باشد می توان به وسیله کول چاه آن را ترمیم کرد و با کول گذاری دوام آن ها را افزایش داد.

اما برخی از چاه ها به قدری فرسوده شند که کول گذاری دیگر تاثیری در بهبود اوضاع آنها ندارد. به همین دلیل باید پر شوند و در قسمت دیگر چاه بعدی حفر شود.

در اغلب مواقع که چاه ها از فرسودگی زیادی برخوردارند، حفر چاه جدید می تواند راهکار بهتری برای چاه شما محسوب شود. کول گذاری یک امر تخصصی است که باید توسط افراد حرفه ای انجام شود و از سرخود انجام دادن آن به شدت خودداری کنید.

کول گذاری چاه مزیت دیگری را نیز نصیب شما می کند که می توان به جلوگیری از ورود خاک به درون چاه اشاره کرد. مشکلی که خیلی از ما به آن دچار هستیم.

حفر چاه در برخی از مناطق مناسب نیست و به دلیل شرایط محیطی باعث می شود تا به وسیله خاک های متفرقه پر شود. زمانی که از کول گذاری استفاده می شود از ورود خاک به چاه پیشگیری خواهد شد و عمر چاه به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند.

اگر خودتان به انجام امور فنی آگاهی ندارید و یا زمان کافی برای انجام این امور ندارید لیست خدمات فرهنگ آماده ارائه با کیفیت‌ترین خدمات به شما است و مشکل شما را در کوتاه ترین زمان ممکن حل خواهد کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.