بايدن و ماجراي جنگ عراق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 5982
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰:۳۹ |

بايدن و ماجراي جنگ عراق

معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکا طي روزهاي اخير با بحران تازه اي دست و پنجه نرم مي کند! اين مسئله مي تواند بر روي محبوبيت بايدن در نزد راي دهندگان آمريکايي تاثيرگذار باشد
بايدن و ماجراي جنگ عراق

معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکا طي روزهاي اخير با بحران تازه اي دست و پنجه نرم مي کند! اين مسئله مي تواند بر روي محبوبيت بايدن در نزد راي دهندگان آمريکايي تاثيرگذار باشد . در حالي که بايدن مدعي ذکاوت و تسلط خود در حوزه سياست خارجي آمريکاست، وي يکي از راي دهندگان دموکرات به جنگ عراق بوده است! به عبارت بهتر، بايدن از جمله سناتورهايي بوده است که از جنگ عراق در دوران رياست جمهوري جرج واکر بوش حمايت کرده بود!اخيرا جو بايدن در تجمع انتخاباتي هواداران خود در ايالت نيوهمپشاير مدعي شد که وي فريب جرج بوش رئيس جمهور اسبق آمريکا و اطرافيانش را در جريان جنگ عراق خورده است!
طي روزهاي اخير، رسانه هاي آمريکايي تمرکز مستقيمي بر حمايت بايدن از جنگ عراق کرده اند. صورت ماجرا از اين قرار است که در سال ۲۰۰۲ زماني که سناي آمريکا براي صدور مجوز حمله به عراق رأي‌گيري کرد، بايدن يکي از ۲۹ عضو دموکرات سنا بود که به اين قطعنامه رأي مثبت دادند. کمتر از يک‌سال بعد، جرج بوش با استناد به همين آرا، جنگ خانمانسوزي را در عراق آغاز کرد که تا به امروز، شاهد عواقب و آثار آن هستيم.هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ميلادي قرار داريم. اگرچه ۱۷ سال از راي مثبت بايدن به جنگ عراق سپري شده است، اما مخالفان جنگ عراق معتقدند ۲۹ سناتور دموکراتي که به راه اندازي اين جنگ در کنگره راي مثبت داده اند، صلاحيت حضور در راس معادلات اجرايي آمريکا را ندارند.
بايدن نگران تاثيرگذاري مباحث مطرح شده در خصوص حمايتش از جنگ عراق، بر ميزان محبوبيت او در آمريکاست. اين در حالي‌است که پس از برگزاري مناظره هاي انتخاباتي در ميان نامزدهاي حزب دموکرات، محبوبيت بايدن حدود ۱۰ درصد سقوط کرده و به ۲۲ درصد رسيده است. در مقابل، محبوبيت کامالا هريس سناتور دموکرات از هشت درصد به ۱۷ درصد رسيده و زنگ خطر را براي بايدن به صدا در آورده است.
نبايد فراموش کرد که علاوه بر بايدن، هيلاري کلينتون نيز از جنگ عراق حمايت کرده بود. اين مسئله نشان دهنده روحيه جنگ طلبي دموکرات‌هاست.از طرف ديگر، بايدن اصلي ترين باني طرح تجزيه عراق بوده است. “تجزيه عراق” همچنان به هدف مبنايي ايالات متحده آمريکا در منطقه تبديل شده است. اين هدف خطرناک، توسط دو حزب اصلي آمريکا يعني جمهوري‌خواه و دموکرات مورد توجه قرار داشته و دو رئيس جمهور فعلي وسابق آمريکا نسبت به تحقق آن اقدامات وقيحانه اي صورت داده اند. نکته قابل تامل اينکه واضع نظريه تجزيه عراق، جو بايدن معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکاست.
نکته قابل تامل اينکه باراک اوباما همواره در سخنان خود ادعا کرده بود که ايالات متحده از عراق خارج شده است اما شاهد تلاش تيم اوباما براي تجزيه رسمي عراق بوديم. بايدن همواره اعلام کرده است که ايجاد سه اقليم شيعي – سني و کردي راه حل بحران فعلي عراق است!
بر اين اساس جو بايدن در ژوئن سال ۲۰۱۳ خواستار برپايي اقليم شيعي، سني و کردي شده بود و راهکار بحران عراق را تبديل آن به سه اقليم دانسته بود.در اين ميان، کنگره ايالات متحده آمريکا در صدد است به هر نحو ممکن روند تجزيه عراق را تسريع کند. در اين ميان دو حزب اصلي آمريکا خطوط کلان و مياني و حتي کوتاه مدت مشترکي دارند. همين مسئله سبب شده است تا سناتورهاي آمريکايي با همکاري بيشتري اين پروسه خطرناک را پيگيري کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.