بازی مرگ و زندگی برای بایدن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 63804
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۳۹ |

بازی مرگ و زندگی برای بایدن

رئیس جمهور آمریکا هنوز به خوبی نمی داند چه سرنوشتی در انتظار وی و حزب متبوعش پس از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره خواهد بود. بررسی داده های  ثبت‌شده از انتخابات‌های میاندوره ای برگزار شده طی یک قرن گذشته در آمریکا نشان می دهدکه حزب حاکم معمولا بخش قابل توجهی از کرسی های خود را در کنگره از دست خواهد داد.
بازی مرگ و زندگی برای بایدن

محمد مهرعلی
رئیس جمهور آمریکا هنوز به خوبی نمی داند چه سرنوشتی در انتظار وی و حزب متبوعش پس از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره خواهد بود. بررسی داده های  ثبت‌شده از انتخابات‌های میاندوره ای برگزار شده طی یک قرن گذشته در آمریکا نشان می دهدکه حزب حاکم معمولا بخش قابل توجهی از کرسی های خود را در کنگره از دست خواهد داد. البته در این خصوص استثنائاتی نیز وجود داشته است. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۸ و در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون و در سال ۲۰۰۲ ( دوران ریاست جمهوری بوش پسر) این قاعده نقض شد و حزب حاکم توانست برتری خود را بر کنگره حفظ کند. اما اکنون تضمینی برای بایدن و دموکرات‌ها، در خصوص تبدیل شدن به سومین استثنای تاریخی در انتخابات میاندوره ای کنگره وجود ندارد.
افزایش نارضایتی های عمومی از بایدن و کنگره، بسیاری از تحلیلگران را بر آن ساخته است تا از اکنون، جمهوریخواهان را برنده انتخابات میاندوره ای سال ۲۰۲۲ میلادی قلمداد کنند.این در حالی است که کمتر از یک ماه تا  آغاز رأی‌گیری‌های درون حزبی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر انتخاب سناتور یا نماینده این دو حزب سنتی در ایالات مختلف آمریکا باقی مانده است. تا روز ۱۳ سپتامبر( شهریور ماه ) نامزدهای نهایی دو حزب در انتخابات میاندوره ای  برای هر دو مجلس نمایندگان و سنا مشخص خواهند شد و در هشتم نوامبر( آبان ماه ) انتخابات میاندوره ای به صورت رسمی برگزار خواهد شد. 
ایندیپندنت در یکی از گزارش‌های اخیر خود به بررسی وضعیت شکننده دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره ای آبان ماه امسال پرداخته است. بر اساس این گزارش، جو بایدن در حال حاضر محبوبیت چندانی بین آمریکایی‌­ها ندارد. مراکز نظرسنجی از ماه اوت به این سو، میزان محبوبیت چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور  آمریکا را زیر ۵۰ درصد گزارش کرده­‌اند. این رقم در ماه گذشته میلادی به پایین‌­ترین میزان دوران ریاست جمهوری­ او رسید. در ۵ آوریل ۲۰۲۲، شرایط کمی به نفع او تغییر کرد و محبوبیتش بین رأی‌دهنده­‌های آمریکایی، با ۳ درصد افزایش، به ۴۵ درصد رسید. غالب ناظرها بر این باورند که تورم کم‌سابقه در آمریکا و همچنین، سیاست خارجی دولت دموکرات‌ها در قبال افغانستان و اوکراین  جزء عواملی محسوب می شوند  که به محبوبیت جو بایدن ضربه جدی وارد کرده‌ اند. 
اما به طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ درصد از رأی دهندگان آمریکایی اعلام کرده اند که هنوز تصمیم نهایی خود را جهت اینکه به چه کسی در انتخابات میاندوره ای رأی خواهند داد ،اتخاذ نکرده اند.همین مسئله وضعیت غیر قابل پیش بینی و سختی را برای سیاستمداران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ایجاد کرده است. بدون شک هر نتیجه ای که در این انتخابات حاصل شود، مولد بحران‌های پایداری در حزب بازنده خواهد بود! اگر دموکرات ها در انتخابات شکست بخورند، ممکن است سران حزب حاکم آمریکا از بایدن بخواهند تا قدرت را طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ به کامالا هریس معاون خود واگذار کند و شرکت مجدد در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را نیز به فراموشی بسپارد.این قاعده در خصوص جمهوریخواهان نیز صادق است. اگر آنها در انتخابات میاندوره ای نیز موفق به پیروزی در انتخابات نشوند، قطعا نوک پیکان انتقادات آنها متوجه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خواهد شد، کسی که وجود او منجر به ایجاد شکافی معنادار میان طرفداران حزب جمهوریخواه شده است. برخی جمهوریخواهان سنتی بارها اعلام کرده اند که حاضر به حمایت از تصمیمات ترامپ در حزب متبوع خود نخواهند بود و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نیز( در صورت نامزدی ترامپ) به رقیب دموکرات وی رأی خواهند داد.

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.