بازی با دم شیر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10721
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶ |
گزارش «رسالت» از احتمال تروریستی بودن انفجار در نفتکش ایرانی «سابیتی»؛

بازی با دم شیر

صبح روز جمعه (19 مهر ماه) نفتکش سابيتي در درياي سرخ از دو ناحيه دچار سانحه شد. برخي اخبار از احتمال تروريستي بودن حادثه و اصابت دو موشک به اين نفتکش حکايت دارد.
بازی با دم شیر

|راضيه فراهاني|
صبح روز جمعه (۱۹ مهر ماه) نفتکش سابيتي در درياي سرخ از دو ناحيه دچار سانحه شد. برخي اخبار از احتمال تروريستي بودن حادثه و اصابت دو موشک به اين نفتکش حکايت دارد. اين نفتکش در ۶۰ مايلي بندر جده عربستان سعودي دچار انفجار در بخش بدنه شده است. برخي شنيده‌ها حاکي از آن بود که عربستان سعودي در اين حمله نقش داشته است اما در مقابل برخي ديگر معتقدند هنوز نمي‌توان به طور قطع اعلام کرد که اين حمله از کدام ناحيه صورت گرفته است.
سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ايراني «سابيتي» در درياي سرخ اعلام کرد: «بررسي‌هاي انجام شده توسط شرکت ملي نفتکش ايران نشان مي‌دهد که کشتي ايراني از مکاني نزديک به کريدور عبوري اين نفتکش از شرق درياي سرخ، دو بار و به فاصله حدود نيم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسيب ديده است.» وي با اشاره به تحت کنترل بودن شرايط نفتکش اظهار داشت: «خوشبختانه خدمه نفتکش هيچ‌گونه آسيبي نديده‌اند و شناور در حالت پايدار قرار دارد.» سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: «طي چند ماه گذشته برخي اقدامات تخريبي ديگر نيز عليه نفتکش‌هاي ايران در درياي سرخ صورت پذيرفته که بررسي‌ها در خصوص عوامل دخيل در اين اقدامات در حال انجام است.» وي با ابراز نگراني در خصوص آلودگي ايجاد شده در منطقه به دليل نشت شديد نفت از مخازن آسيب ديده کشتي، اعلام کرد: «کليه مسئوليت‌هاي ناشي از اين اقدام از جمله آلودگي شديد زيست محيطي ايجاد شده در منطقه بر عهده عوامل اين ماجراجويي خطرناک است.» سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين در پايان تأکيد کرد: «بررسي جزئيات و عوامل اين اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتيجه اعلام خواهد شد.»به دنبال اين موضوع «رسالت» گفت‌وگويي با اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس داشته که در ادامه مي‌خوانيد.
اين حمله نتيجه ناکامي سياست‌هاي رژيم‌هاي حامي تروريست استسيد حسين نقوي‌حسيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ايراني در درياي سرخ به «رسالت» گفت: «اين اقدام قطعا خلاف تمام موازين بين‌المللي و نتيجه ناکامي سياست‌هاي کشورها و رژيم‌هايي است که سال‌ها در منطقه با حمايت از گروه‌هاي تروريستي از جمله داعش تکفيري به دنبال آشوب، دخالت و تجاوزگري بودند اما موفق نشدند.»
اين نماينده مجلس ادامه داد: «جمهوري اسلامي ايران اين موضوع را مورد بررسي و در اولين فرصت مواضع خود را اعلام خواهد کرد.»
وي با بيان اين‌که علت اين نوع اقدامات پوشيده نخواهد ماند و به سرعت منشأ و مبدأ حمله را مي‌توان شناسايي کرد، گفت: «احتمالات زيادي در اين زمينه وجود دارد، چراکه گروه‌هاي تروريستي با ايجاد تنش در منطقه به دنبال ايجاد درگيري ميان کشورها هستند، بنابراين اين موضوعات بايد به طور دقيق مورد بررسي قرار بگيرد..»
اين اقدام تهديدي براي امنيت نفتکش‌ها در درياهاي آزاد است
علاءالدين بروجردي، ديگر عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز ضمن محکوميت اين اقدام تروريستي به «رسالت» گفت: «با توجه به اين‌که نفتکش‌ها اصولا فاقد تسليحات و پدافند دفاعي هستند، مي‌توان به صراحت گفت اين اقدام تهديدي جدي براي امنيت تمام نفتکش‌ها در درياهاي آزاد محسوب مي‌شود.»
اين نماينده مجلس تأکيد کرد: «با توجه به مشخص بودن سمت و سوي شليک، يک تيم بي‌طرف در عين حال کارشناس بايد اين موضوع را مورد بررسي قرار دهد و مشخص شود چگونه اين حمله صورت گرفته است.»
وي با تأکيد براين‌که از کنار اين مسئله نبايد به سادگي گذشت، تصريح کرد: «اين اتفاق مي‌تواند تهديدکننده تمام نفتکش‌ها در درياهاي آزاد باشد. مشکل نفتکش‌ها در گذشته تنها دزدان دريايي بودند که به صورت رودررو به اين کشتي‌ها حمله کرده و آنها از خود دفاع مي‌کردند، اما اين اقدام حرکتي بزدلانه است که از راه دور يک کشتي غيرقابل دفاع را مورد حمله قرار مي‌دهند. در هر صورت تحقيق در اين زمينه ضروري است.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.