ایران گام سوم را با قدرت برخواهد داشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8427
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹ |
حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با «رسالت»:

ایران گام سوم را با قدرت برخواهد داشت

حدود 10 روز تا گام سوم ايران در جهت کاهش تعهدات برجام باقي‌مانده و اروپا تنها در اين بازه زماني مي‌تواند خود را به ايران ثابت کند. از سوي ديگر آمريکا همچنان با اصرار بيشتري از گذشته به دنبال آن است تا ايران فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را کنار بگذارد.
ایران گام سوم را با قدرت برخواهد داشت

|راضيه فراهاني|
حدود ۱۰ روز تا گام سوم ايران در جهت کاهش تعهدات برجام باقي‌مانده و اروپا تنها در اين بازه زماني مي‌تواند خود را به ايران ثابت کند. از سوي ديگر آمريکا همچنان با اصرار بيشتري از گذشته به دنبال آن است تا ايران فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را کنار بگذارد. سه‌شنبه‌شب جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا طي سخنان سخيفي عنوان کرد: «آمادگي آمريکا براي مذاکره با ايران، به معناي تغيير مواضع دونالد ترامپ در خصوص تهران نيست.» او ادامه داد: « ترامپ با هرکسي براي مذاکرات ديدار خواهد کرد‌. او يک مذاکره‌کننده است اما مذاکره با آن‌ها (ايرانيان) به معناي تغيير مواضع نيست.» مشاور امنيت ملي آمريکا همچنين مدعي شد: «اگر ما به توافق جامعي دست‌يابيم، تحريم‌ها برداشته خواهند شد. اگر نظام ايران حاضر به مذاکره در اين زمينه باشد، ديدارهايي خواهيم داشت.»
يک کارشناس مسائل بين‌الملل در اين ‌باره معتقد است: «برجام توافقنامه‌اي شکست‌خورده و بي‌تأثير است. هرگونه مذاکره‌ خارج از نظارت سازمان ملل محکوم‌به شکست است چراکه نه آمريکا و نه اروپا قابل‌اطمينان و اعتماد نيستند و ايران نبايد به آن‌ها اعتماد کند.»
* آمريکا و اروپا از سياست چماق و هويج استفاده مي‌کنند
حسن هاني‌زاده تحليلگر مسائل بين‌الملل دراين‌باره به «رسالت» گفت: «آمريکا و اروپا در حال بازي در نقش پليس بد و پليس خوب هستند. آن‌ها در تلاش هستند از راه اتخاذ سياست‌هاي چماق و هويج، ايران را براساس شرايط آمريکا و چارچوبي‌که ارتباطي با فعاليت هسته‌اي ندارد وادار به مذاکره با آمريکا کنند.»
او تصريح کرد: «هيچ منطقي اين اجازه را نمي‌دهد تا ايران پيرامون مسائل دفاعي خود با آمريکا مذاکره کند. آمريکا طرف قابل اعتمادي نيست چراکه به هيچ يک از توافقنامه‌ها پايبند نبوده است. ايران تنها مي‌تواند در حوزه فعاليت هسته‌اي با آمريکا به صورت مشروط مذاکره کند. پذيرش توافقنامه برجام، رفع تمام تحريم ها، فروش نفت، عدم تهديد نظامي ايران و عدم دخالت در مسائل خليج فارس جزئي از خواسته‌هاي مشروط ايران است.
* ايران گام سوم را باقدرت برخواهد داشت
اين کارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: «ايران بايد با صراحت به طرف‌هاي اروپايي اعلام کند، اگر اروپايي‌ها صادقانه و خارج از فشارهاي آمريکا با ايران تعامل نداشته باشند، ايران نيز گام سوم را باقدرت بيشتري برخواهد داشت.
او گفت: «ايران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده، اين موضوع در حالي است که سياست‌هاي اتحاديه اروپا کاملا رسانه‌اي هستند. آن‌ها در عمل هيچ‌گاه ورود پيدا نکرده به همين‌جهت اتحاديه اروپا بايد در بازه زماني تعيين شده، حسن‌نيت خود را ثابت و به توافقات عمل کنند، در غير اين صورت ايران گام سوم را برخواهد داشت. اين موضوع يعني ايران به غني‌سازي ۲۰ درصد بازخواهد گشت و تمام تعهدات خود را کاهش خواهد داد زيرا ايران به تعهدات خود عمل کرد اما اين توافقنامه هيچ گونه اثري بر جامعه و اقتصاد ايران نداشته است.»
* برجام توافقنامه‌اي شکست‌خورده و بي‌تأثير است
او با اشاره به سخنان اخير حسن روحاني مبني بر آمادگي ايران براي مذاکره گفت: «رئيس‌جمهور تجربه زيادي در تعامل با کشورهاي غربي دارد و به خوبي مي‌داند اين کشورها هدفشان تضعيف ايران و وادار کردن ما به مذاکره با آمريکا است. درحقيقت قصد آن‌ها تضعيف ايران از نظر نظامي است. هرگونه مذاکره بدون تضمين سازمان ملل محکوم‌به شکست است.»
هاني‌زاده با بيان اين‌که برجام توافقنامه‌اي شکست‌خورده و بي‌تأثير است، افزود: «اين بزرگ ترين توافقنامه‌اي بوده که ميان ايران و کشورهاي ۱+۵ امضا شد اما هيچ‌گونه اثر اجرايي در جامعه ايراني نداشت، بنابراين هرگونه مذاکره‌اي خارج از نظارت سازمان ملل محکوم‌به شکست است چراکه نه آمريکا و نه اروپا قابل‌اطمينان و اعتماد نيستند و ايران نبايد به آن‌ها اعتماد کند. تجربه ايران يک تجربه تلخي در مذاکره با کشورهاي اروپايي است و نبايد بار ديگر در دام کشورهاي غربي بيفتد.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.