ایران باید با اقتدار به فعالیت‌های هسته‌ای ادامه دهد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 9299
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۵ |
محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با «رسالت»:

ایران باید با اقتدار به فعالیت‌های هسته‌ای ادامه دهد

ايران بارها به اتحاديه اروپا هشدار داد تا در صورت برآورده نشدن مطالباتش و تداوم بي‌توجهي طرف‌هاي برجام، به تعهداتشان به‌ويژه در تسهيل فروش نفت و انتقال مالي، گام سوم را نيز برمي‌دارد که درنهايت اين کار را انجام داد.
ایران باید با اقتدار به فعالیت‌های هسته‌ای ادامه دهد

|راضيه فراهاني|
ايران بارها به اتحاديه اروپا هشدار داد تا در صورت برآورده نشدن مطالباتش و تداوم بي‌توجهي طرف‌هاي برجام، به تعهداتشان به‌ويژه در تسهيل فروش نفت و انتقال مالي، گام سوم را نيز برمي‌دارد که درنهايت اين کار را انجام داد. برخي گمانه‌ها بر آن است ايران پس از گام سوم آهسته‌آهسته از برجام خارج خواهد شد چراکه اروپا همچنان در راستاي تعهدات برجامي‌اش اقدامي انجام نداده است.
«رسالت» در تبيين اينکه ايران تا زمان خروج از برجام بايد چه اقداماتي انجام دهد با يک عضو سابق کميسيون امنيت ملي مجلس گفت و گويي داشته که در ادامه مي‌خوانيد.
محمدحسن آصفري دراين‌باره به «رسالت» گفت: «گام‌هايي که ايران طي سه مرحله برداشته است پاسخگوي خروج آمريکايي‌ها از برجام و عدم تعهد اروپايي‌ها نيست، چراکه اين موضوع‌ها باعث تحميل خسارات بسياري بر ايران شده است. جمهوري اسلامي ايران طي ۱۰ سال با غربي‌ها مذاکره کرد تا به دنيا ثابت کند نه‌تنها به دنبال سلاح هسته‌اي نيست بلکه ملت اهل گفتماني دارد.»
او ادامه داد: «ايران بايد فعاليت خود را در راستاي فعاليت‌هاي هسته‌اي بااقتدار و سرعت بيشتري ادامه دهد. فعاليت‌هاي ايران در دکترين سلاح هسته‌اي جايگاهي ندارد اما در موضوعات پزشکي نياز به توليدات هسته‌اي داريم.»
عضو سابق کميسيون امنيت ملي مجلس افزود: «اگر آمريکايي‌ها به رفتارهاي خود عليه ايران ادامه دهند و دولت تنها با سکوتش به گام‌هاي حلزون‌وارش ادامه دهد اين نوع رفتار موردپسند ملت ايران نخواهد بود. مقام معظم رهبري فرمودند: سلاح هسته‌اي جايگاهي در دکترين دفاعي‌ ايران ندارد. ما بايد به فعاليت‌هاي هسته‌اي خود سرعت بيشتري بخشيده تا غرب متوجه باشد که ما بيش از اين در انتظار تصميمات آمريکايي‌ها و غربي‌ها در موضوع هسته‌اي نخواهيم بود.»
او افزود: «رفتار غربي‌ها به‌ويژه آمريکايي‌ها به دنيا ثابت کرد که آنها به هيچ توافق و تعهد بين‌المللي پايبند نيستند. اقدامات جمهوري اسلامي ايران بعد از خروج آمريکا از برجام نشان از صبر و شکيبايي دارد. طي ۵-۴ ماه گذشته دولت در جهت کاهش تعهدات برجامي سه‌گام برداشت. خروج آمريکا از برجام منجر به تحميل خساراتي به جمهوري اسلامي ايران شد که شوراي امنيت و سازمان ملل بايد پاسخگوي خسارات آمريکا به ايران باشند.»
اين نماينده پيشين مجلس بابيان اينكه ايران به دنبال خروج از برجام نيست، تصريح کرد: «هرچند برجام براي جمهوري اسلامي ايران خروجي نداشته اما به جهت آنکه به دنيا ثابت کند به دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم، در حالت ايستايي در انتظار اقدامي از سوي اروپا است.»
آصفري گفت: «اگر جمهوري اسلامي ايران قصد خروج از برجام را داشته باشد بالطبع بايد از NPT‌ نيز خارج شود. خروج ايران از NPT‌ به‌منزله آن نيست که ما به دنبال سلاح هسته‌اي هستيم اما بايد غرب و آمريکا پاسخگوي رفتارهاي جامعه بين‌الملل نسبت به تعهداتشان باشند. دبير کل سازمان ملل بايد از آمريکا درباره رفتارهايش توضيح بخواهد.»
او تصريح کرد: «علي‌رغم اينکه بارها در گزارش‌ها آژانس حول راستي آزمايي ايران در برجام عنوان‌شده اما غربي‌ها هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، البته بايد در نظر داشته باشيم که اتحاديه اروپا و آمريکا در عدم تعهد به برجام با يکديگر هماهنگ و همسو هستند و تنها نقش پليس خوب و بد را بازي مي‌کنند.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.