ايران به پاشنه آشيل دولت ترامپ تبديل مي‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3700
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۲ |
تحليل رسالت از گزارش فوربس

ايران به پاشنه آشيل دولت ترامپ تبديل مي‌شود

"ايران" به کليد واژه مهم و تعيين کننده در سياست خارجي ايالات متحده آمريکا تبديل شده است. بسياري از راي دهندگان آمريکايي معتقدند که واشنگتن مسير خطايي را در تقابل با تهران طي مي کند اين موضوع در نظرسنجي‌ها و گزارش‌هاي متعددي که اين روزها در رسانه هاي آمريکايي منتشر مي شود، کاملا مشهود است.
ايران به پاشنه آشيل دولت ترامپ تبديل مي‌شود

“ايران” به کليد واژه مهم و تعيين کننده در سياست خارجي ايالات متحده آمريکا تبديل شده است. بسياري از راي دهندگان آمريکايي معتقدند که واشنگتن مسير خطايي را در تقابل با تهران طي مي کند اين موضوع در نظرسنجي‌ها و گزارش‌هاي متعددي که اين روزها در رسانه هاي آمريکايي منتشر مي شود، کاملا مشهود است.يک نظرسنجي جديد نشان مي دهد که تنها ۳۷ درصد از شهروندان آمريکايي سياست‌هاي ضد ايراني دولت ترامپ را تاييد مي کنند.
به گزارش مجله فوربس، اکثر شهروندان آمريکايي از سياست‌هاي ترامپ و همراهانش ( پمپئو و جان بولتون ) در قبال ايران ناراضي هستند . بر اساس نظرسنجي “کوئينيپياک” ، تنها ۳۷ درصد از شهروندان آمريکايي، سياست‌هاي ضد ايراني ترامپ را تاييد
مي کنند. همچنين اين نظرسنجي نشان مي دهد که سياست‌هاي دولت ترامپ در قبال چين نيز تنها ۴۰ درصد در ميان شهروندان آمريکايي طرفدار دارد. همچنين اين نظرسنجي نشان مي دهد که ۵۴ درصد از شهروندان آمريکايي مخالفت مطلق خود را با انتخاب مجدد ترامپ در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده اند. بر اين اساس، ۵۴ درصد از راي دهندگان مستقل، ۱۰ درصد از جمهوري‌خواهان و ۹۴ درصد از طرفداران حزب دموکرات، مخالفت مطلق خود را با حضور دوباره ترامپ در کاخ سفيد اعلام کرده اند.
اين نظرسنجي ، بار ديگر زنگ خطر را براي ترامپ به صدا در آورده است. نکته حائز اهميت اين است که در اين نظرسنجي، افرادي که داراي مخالفت نسبي با ترامپ هستند ( و يا افراد مردد) در نظر گرفته نشده اند. در اين صورت، ميزان آراي ترامپ نسبت به سال ۲۰۱۶ به صورت محسوسي کاهش پيدا خواهد کرد. چنانچه در اين نظرسنجي مشاهده مي شود، سياست خارجي ترامپ، پاشنه آشيل دولت وي محسوب مي شود زيرا اکثريت نسبي راي دهندگان، از رويکرد اقتصادي وي حمايت کرده اند. در اين معادله، جان بولتون و مايک پمپئو در کنار ترامپ، متهمين اول در کاخ سفيد محسوب
مي شوند. برخي جمهوري‌خواهان سنتي به ترامپ قويا توصيه کرده اند
تا در راستاي همراه سازي شهروندان عادي و مستقل با خود در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰، از تي پارتي و نومحافظه کاران
فاصله بگيرد. منظور اين افراد، حذف جان بولتون و مايک پمپئو از معادلات قدرت است. خواسته اي که طي روزهاي اخير بارها به صورت مستقيم يا غير مستقيم بارها شاهد طرح آن هستيم.در چنين شرايطي امکان دارد “ايران” به اسم رمز “حذف بولتون و پمپئو” از کاخ سفيد تبديل شود!
لازم به ذکر است که طي ماه‌هاي اخير، بولتون و پمپئو به دو نماد اصلي شکست ايالات متحده آمريکا در عرصه سياست خارجي تبديل شده اند.
برخي رسانه هاي آمريکايي از اختلافات شديد ميان ترامپ با مشاور امنيت ملي و وزير امور خارجه خود پرده برداشته اند. اين اختلافات ممکن است در آينده اي نزديک، منتج به برکناري بولتون و پمپئو از قدرت شود. با اين حال ترامپ نسبت به کاهش حمايت تي پارتي و نومحافظه کاران در قبال خود به شدت نگران است. ميان ترامپ و برخي جمهوري‌خواهان سنتي اختلافاتي وجود دارد. اين اختلافات خود را در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ نيز نشان داده بود، جايي که در نهايت ترامپ اعلام کرد تعلق خاطري به حزب جمهوري‌خواه ندارد.با اين حال، امکان دارد ترامپ بر سر برکناري پمپئو و بولتون، با جمهوري‌خواهان سنتي وارد معامله شود.احتمال اين مسئله در سال ميلادي آينده زياد خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.