«اون» کجاست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20826
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۲۶ |
انتشار اخبار متناقض در خصوص وضعیت رهبر کره شمالی؛

«اون» کجاست؟

ابهامات موجود در خصوص  وضعیت جسمی رهبر کره شمالی ، مولد  اختلافات و منازعات گسترده‌ای در شرق آسیا بوده است. طی روزهای اخیر، شماری از رسانه‌های ژاپن و کره جنوبی اخباری را در زمینه عمل جراحی کیم جونگ اون منتشر کردند. عدم حضور کیم در مراسم بزرگداشت پدربزرگش نیز تنور این شایعات را داغ کرد.این شایعات تا جایی پیش رفت که یکی از شبکه‌های تلویزیونی هنگ‌کنگ مدعی شد رهبر کره شمالی فوت کرده است.
«اون» کجاست؟

‌|  گروه بین‌الملل‌|  
ابهامات موجود در خصوص  وضعیت جسمی رهبر کره شمالی ، مولد  اختلافات و منازعات گسترده‌ای در شرق آسیا بوده است. طی روزهای اخیر، شماری از رسانه‌های ژاپن و کره جنوبی اخباری را در زمینه عمل جراحی کیم جونگ اون منتشر کردند. عدم حضور کیم در مراسم بزرگداشت پدربزرگش نیز تنور این شایعات را داغ کرد.این شایعات تا جایی پیش رفت که یکی از شبکه‌های تلویزیونی هنگ‌کنگ مدعی شد رهبر کره شمالی فوت کرده است.با این حال خبرگزاری دولتی کره جنوبی «یونهاپ»، به نقل از رادیو دولتی کره شمالی «دی‌پی‌آرکی» گزارش داد کیم جونگ اون در پیامی از کارگرانی که در حال ساخت شهر «سامجیون» هستند، تشکر کرده است.
از سوی دیگر، به نوشته مجله نیوزویک، یکی از مقام‌های ارشد پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهای نظامی منطقه در غرب پاسیفیک و آسیا شامل آن‌هایی که شرکای ما هستند، آماده‌باش معمول تاریخی خود را دارند. اما ما هیچ نشانه‌ای را رصد نکرده و یا اطلاعات بیشتر درباره ارزیابی‌های جامع درباره وضعیت رهبری کره شمالی یا سلامت وی در دست نداریم. ما به رصد خود ادامه می‌دهیم.
این مقام مسئول دفاعی آمریکا ادامه داد: با وجود رؤیت قطاری در منطقه‌ای دورافتاده در کره شمالی و غیبت کیم جونگ اون، رهبری این کشور در دو رویداد مهم، معتبر بودن گزارشی که پایگاه خبری KJU درباره وضعیت وخیم سلامت یا حتی مرگ احتمالی او منتشر کرده، قابل سنجش نیست. ازآن‌جاکه موجودیت کیم جونگ اون در کره شمالی بسیار باارزش است، مرگ او می‌تواند باعث بی‌نظمی‌هایی در این کشور شود، به همین دلیل است که شاید دولت پیونگ یانگ اعلام زمان مرگ وی را با هدف برقراری امنیت در سراسر کشور به تعویق انداخته است.
یکی از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا نیز گفت: پنتاگون اطلاعی درباره کیم جونگ اون ندارد که بخواهد آن را به اشتراک بگذارد اما آمادگی لازم دفاعی خود را حفظ می‌کند و وضعیت دفاعی مشترک را برای حفاظت از کره جنوبی در برابر هرگونه تهدید یا دشمنی تقویت می‌کند!
«کازبک تایسائف» قانو‌نگذار روس نیز تأکید کرده است که گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت «کیم‌ جونگ اون» رهبر کره شمالی قابل تأیید نیست.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، تایسائف پس از گفت‌وگو با سفیر کره شمالی در مسکو گفت: هنوز بسیار زود است که قضاوتی در خصوص وضعیت سلامت کیم، انجام شود.این قانونگذار روس درباره گفت‌وگو با سفیر کره شمالی گفت:‌ «این موضوع را با آقای سفیر به بحث گذاشتم و تأییدی در خصوص شایعات این‌چنینی دریافت نکردم. فقط بیانیه رسمی مقامات پیونگ‌یانگ می‌تواند تأییدی بر این مسئله باشد اما پیش از آن، درخصوص هرگونه جمع‌بندی و بیان اطاعات تأیید نشده در این زمینه هشدار می‌دهم.»
تصاویر ماهواره‌ای یک اندیشکده آمریکایی نشان می‌دهد، قطاری که احتمالا متعلق به رهبری کره شمالی است، در یک منطقه دورافتاده در شرق این کشور رؤیت شده است و این مسئله گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت وی را بیشتر می‌کند. این قطار در یک ایستگاه که از سوی خانواده کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مورداستفاده قرار می‌گیرد، در بازه زمانی ۲۱ و ۲۳ آوریل سال جاری میلادی در وونسان دیده شد. همچنین به نظر می‌رسد این قطار در حال جابه‌جایی باشد.وب‌سایت رصد فعالیت‌های کره شمالی موسوم به «نورث ۳۸» همچنین به این مسئله اشاره کرد که حضور این قطار ثابت نمی‌کند که کیم جونگ اون کجاست یا این‌که وضعیت سلامتش به چه صورت است. اما به بررسی گزارش‌هایی می‌پردازد که رهبری کره شمالی در یک منطقه ویژه در ساحل شرقی این کشور به سر می‌برد.
همچنین مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهوری کره جنوبی در واکنش به شایعاتی مبنی بر مرگ کیم جونگ اون تأکید کرد، رهبر کره شمالی«زنده و حالش خوب» است.
چانگ‌این مون، مشاور سیاست خارجی مون جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: موضع دولت ما قاطع است. کیم جونگ اون زنده و خوب است. او از ۱۳ آوریل در منطقه وونسان به سر می‌برد. تاکنون هیچ‌گونه تحرک مشکوکی شناسایی نشده است.چنانچه ایسنا گزارش داده است، منابعی که با فاکس نیوز گفت‌وگو داشتند نیز استدلال می‌کردند که کیم جونگ اون احتمالا فوت نکرده است اما دوران نقاهت دشواری را پس از عمل جراحی می‌گذراند. یک منبع گفت:گمانه‌زنی و ادعاهای جدید پوچ و بی‌ارزش است. او تأکید کرد: شایعات پیچیده و درهم‌تنیده است و همین آن‌ها را بی‌اعتبارتر می‌کند. این‌که کیم به‌زودی فوت کند، یک احتمال دور  است. محتمل‌ترین سناریو این است که کیم در حال گذراندن دوره نقاهت است.
همچنین معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریكا، ژنرال جان هایتن، در یک نشست خبری در پنتاگون این فرضیه را بیان می‌کرد كه رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون هنوز در حال کنترل نیروهای کشورش است و هیچ اطلاعاتی که خلاف این را ثابت کند وجود ندارد.وی خاطرنشان كرد كه وی اطلاعات رسانه‌ای راجع به وخامت سلامتی كیم جونگ اون را خوانده است. ژنرال گفت: «من می‌توانم بگویم كه من اطلاعاتی ندارم كه بتواند هر چیزی را در این مورد تأیید یا رد كند. من معتقدم كه كیم جونگ‌اون به‌طور كامل نیروی هسته‌ای و نیروهای مسلح كره را كنترل می‌كند.»
پیش‌ازاین گزارش شده بود که از سال ،۲۰۱۹ کره‌شمالی در حال تهیه برنامه اضطراری برای انتقال قدرت است که طبق آن در صورت ضرورت به‌جای کیم جونگ‌اون، رهبر فعلی، خواهر کوچک‌تر     وی کیم یوجونگ در رأس رهبری این کشور قرار خواهد گرفت .
کیم یوجونگ که تاکنون بخشی از وظایف خود را به‌عنوان نماینده خاندان سلطنتی و بخشی را نیز به‌عنوان دستیار شخصی رهبر کره شمالی انجام می‌دهد به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین دستیاران برادر بزرگترش مطرح بوده است.وی اوایل ماه جاری میلادی به‌عنوان یک عضو علی‌البدل دفتر سیاسی حزب حاکم کارگران در کره شمالی در سمتش ابقا شد. به‌این‌ترتیب او تنها عضو دیگر خاندان کیم است که به قدرت واقعی در حکومت این کشور نزدیک شده است. او چند وقت پیش تبدیل به اولین عضو خاندان حاکم شد که به شهر سئول سفر می‌کند. کیم یو جونگ همچنین برادرش را در نشست‌هایش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین همراهی کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا نخبگان پدرسالار کره شمالی از انتصاب یک زن نسبتا جوان به‌عنوان رهبر عالی بعدی این کشور حمایت می‌کنند یا خیر.

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.