انواع سقف شیروانی و کاربرد شینگل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80791
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 08 بهمن 1401 - 12:08 |

انواع سقف شیروانی و کاربرد شینگل

شینگل یکی از پوشش های سقف شیروانی است که دارای سنگریزه های طبیعی مختلفی می باشد و با استفاده از تکنولوژی روز ساخته شده است و به این ترتیب تغییر رنگی رخ نمی دهد.
انواع سقف شیروانی و کاربرد شینگل

شینگل چیست؟

شینگل یکی از پوشش های سقف شیروانی است که دارای سنگریزه های طبیعی مختلفی می باشد و با استفاده از تکنولوژی روز ساخته شده است و به این ترتیب تغییر رنگی رخ نمی دهد.

 به طور کلی شینگل دارای سه نوع چوبی، سنگی و آسفالتی برای سقف شیروانی میباشد که در بازار هم اکنون موجود است.

با این احال اما در بازار داخلی نوع مرسوم شینگل تحت عنوان پوشش شینگل رایج میباشد، سقف شینگل آسفالتی است.

به طور کلی شینگل آسفالتی دارای قدمتی بالای ۱۰۰ سال میباشد و دارای طراحی مدرن، دوام و ماندگاری و انعطاف پذیری بالای میباشد.

از این روشینگل آسفالتی در سقف های گنبدی شکل، از جمله محبوب ترین و کاربردی ترین پوشش ها از نگاه طراحان به شمار می رود.

این پوشش  در حالت کلی متشکل از نفت و سیلیس در لایه های گوناگون میباشد. با توجه به طراحی ویژه شینگل، این محصول در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، تابش نور خورشید، باد های شدید و … مقاومت خیلی خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.

پوشش شینگل در طرح ها و رنگ های مختلف متنوع موجود است.

کاربرد شینگل در سقف شیروانی

در حقیقت ورق شینگل به عنوان یکی از بهترین و سبک ترین پوشش‌های سقف شیبدار و سقف گنبدی شناخته میشود. این نوع ورق سقف شیروانی بیشتر در مواردی از قبیل سقف ویلاها، آلاچیق ها، خانه های پیش ساخته و سوله کارخانجات کاربرد دارد.

مراحل نصب شینگل

پوشش سقف شیبدار شینگل به طور کلی برای نصب انواع سقف شیبدار قابل اجرا شدن میباشد، در صورتي كه شیب سطح حدودا بین ۲۰ الی۳۰% باشد در اینجا يك لايه پلي استر به ضخامت حدودا ۳ ميلی متر به نام تخته OSB بر روی اسکلت زیرین قرار خواهد گرفت و سپس پس از آن صفحات شینگل بر روی آن چسبانده می شود.

در زمان هایی که شیب سطوح عددی بيش از ۳۰ درصد باشد زير سطح را با پوشش هایی از جنس آستر شینگل میپوشانند و بعد از آن با میخ های مخصوص شینگل ثابت می گردد.

همچنین برای زیر سازی شینگل از تخته هایی با نام تخته OSB استفاده می شود. با توجه به این که خود شینگل را نوعی عایق می دانند و بر روی هر سطحی می توان اجرا کرد اما توصیه می شود که به عنوان زیر کار ازاین صفحات چوبی OSB استفاده شود.

تخته او اس بی در حالت کلی و با ضخامت ۱۱ میل معمولا کاملا ضد رطوبت میباشد. طریقه نصب شینگل رزین و چسب استفاده شده در ورق های OSB خود یک عایق ضد رطوبت می شود به طوری که در لبه ها و محل های برش خورده نیز این خاصیت همچنان حفظ می شود.

تخته ها را می توان از نزدیک لبه با استفاده از میخ و یا پیچ بدون هر نوع شکاف یا سوراخی متصل کرد.

جهت شروع و آغاز کار نصب، برگه های شینگل سه لتی را از هم جدا بکنید و آن را به عنوان شینگل آغازین نصب کنید. سپس در مرحله بعدی شینگل آغازین را بر روی گوشه سمت چپ پایین سقف قراردهید.

پس از آن اطمینان پیدا کنید که یک برآمدگی ۲۵/۱ سانتیمتری در شیارها و لبه های بام وجود داشته باشد. اگر از آبچکان استفاده نمی کنید این برآمدگی می بایست ۲ سانتیمتر باشد. پس از آن شینگل آغازین را برای دیگر قسمت ها هم نیز نصب کنید.

همچنین یک شینگل کامل را در قسمت پایین گوشه چپی سقف به صورت هم تراز با شینگل آغازین قرار دهید. بعد از آن نیز این مرحله را با نصب شینگل های کامل تکمیل کنید.

نباید خط میخ کاری شینگل را به عنوان خط تراز مورد استفاده قرار دهید. مرحله بعدی را نیز با قراردادن اولین شینگل به اندازه ۴/۱۶ سانتیمتر در قسمت زیرین شینگل آغازین آغاز کنید.همچنین حدود ۲/۱۴ سانتیمتر را به عنوان سطح پوشش نمایان شده قرار بدهید، عملیات محکم کاری را با اطمینان انجام دهید، قسمتهای اضافی را در برآمدگی ها و شیارها مرتب کنید.

انواع سقف شیروانی

سقف شیروانی کرکره ای یا سینوسی

 سقف سینوسی به طور کلی یکی از پرکاربردترین انواع شیروانی‌های فلزی میباشد. سقف کرکره ای در ظاهر به موج‌های نمودار سینوسی شباهت دارد و از این رو به نام سقف سینوسی شناخته شده است.

 سقف‌های شیروانی سینوسی در رنگ‌ها و طرح های مختلفی به فروش می‌رسد. همچنین رنگ‌بندی جذاب آن‌ها باعث می‌شود تا تاثیر بزرگ و چشمگیری در بهبود نمای ظاهری ساختمان داشته باشند. همچنین استفاده از این نوع سقف‌های شیروانی از لحاظ مالی برای سازندگان ساختمان  و معماران مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود.

سقف شیروانی ذوزنقه ای

سقف‌های شیروانی ذوزنقه‌ای هم به عنوان یکی دیگر از انواع سقف‌های شیروانی شناخته می شوند. این سقف‌ها دارای طرحی مانند شکل ذوزنقه در عرض خود هستند و از این رو این گونه نام‌گذاری شدند.

از نکات قابل ذکر این است که طرح خاص این سقف باعث شده تا مقاومت آن در برابر فشار بیرونی محیط افزایش پیدا کند.

 تنها تفاوت این نوع سقف با سقف‌های سینوسی در میزان مقاومت و شکل ظاهری آن است. همچنین باید بدانید که این نوع شیروانی در برابر زلزله مقاوم بوده و پس از تماس با آب برف و باران به هیچ عنوان زنگ نمی‌زند.

سقف شیروانی پالرمو

سقف شیروانی پالرمو به عنوان یکی از زیباترین انواع شیروانی‌های فلزی شناخته می شوند. این نوع سقف، طرحی مانند سقف‌های سفالی دارد و به همین علت هم استفاده از آن، نمای جذاب و جالب توجهی را به ساختمان می‌دهد.

سقف شیروانی جنوا

سقف شیروانی جنوا در مجموع با شیروانی پالرمو شباهت‌هایی دارد اما بزرگ ‌ترین تفاوت آن‌ ها در بحث شکل ظاهری آن‌ها می باشد. شیروانی جنوا نسبت به شیروانی پالرمو دارای مقاومت بالاتری میباشد و قدرت هدایت آب بیشتری نیز دارد.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای انواع سقف شیروانی و کاربرد شینگل بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.