انواع داکت اسپلیت و کاربردهای آن ( بررسی تخصصی ) - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71921
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵ |

انواع داکت اسپلیت و کاربردهای آن ( بررسی تخصصی )

داکت اسپلیت یک دستگاه تهویه مطبوع شبیه به کولر گازی اسپلیت دیواری است مانند داکت اسپلیت گرین ، اما دارای تعدادی ویژگی منحصر به فرد است.
انواع داکت اسپلیت و کاربردهای آن ( بررسی تخصصی )

داکت اسپلیت یک دستگاه تهویه مطبوع شبیه به کولر گازی اسپلیت دیواری است مانند داکت اسپلیت گرین ، اما دارای تعدادی ویژگی منحصر به فرد است.

این ویژگی ها خرید داکت اسپلیت را متفاوت و حتی بهتر از اسپلیت های معمولی می کند. نصب و راه اندازی این دستگاه نیاز به دانش فنی و تخصص بالایی دارد. زیرا ابتدا باید موقعیت قسمت های مختلف آن را در داخل ساختمان مشخص و سپس با توجه به هدف پروژه طرحی را ایجاد کنید. در زیر توضیحی کلی از این که داکت اسپلیت چیست ، داکت اسپلیت جی پلاس و سایر مواردی که باید در مورد این دستگاه بدانید، ارائه خواهیم داد. با دمابا ما همراه باشید.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت (Ducted Split Air Conditioning) نوعی کولر گازی است که برای تمامی مصارف مسکونی، اداری و تجاری قابل استفاده است. انواع داکت اسپلیت برای انتقال هوا، از کانال‌های تهویه (کانال های گالوانیزه، لوله های پلی اورتان یا انعطاف پذیر) استفاده می کند و این در واقع یکی از مواردی است که آن را از اسپلیت های گازی دیواری متمایز می کند. این تفاوت همچنین باعث می شود که داکت اسپلیت بهتر از اسپلیت معمولی باشد. زیرا وجود کانال های تهویه باعث می شود هوای مطبوع (سرد یا گرم) به طور یکنواخت و متعادل به تمام قسمت‌های درون ساختمانِ تهویه شونده، توزیع گردد. که در ادامه به معرفی داکت اسپلیت ال جی می پردازیم.

بنابراین، شما فقط باید یک دستگاه داکت اسپلیت خریداری کنید. در ضمن اگر از اسپلیت‌ های معمولی استفاده می کنید، برای تهویه تمام قسمت های ساختمان باید اسپلیت‌ های جداگانه خریداری کنید. برای خرید انواع داکت اسپلیت مانند داکت اسپلیت ایران رادیاتور در ادامه با ما همراه باشید.

داکت اسپلیت از دو بخش یک واحد داخلی و یک واحد خارجی تشکیل شده است. یونیت داخلی با داکت اسپلیت در زیر سقف کاذب ساختمان ها نصب می شود. یونیت داخلی با داکت های اسپلیت در داخل فضای تهویه شونده و یونیت خارجی در خارج از فضای تهویه نصب می شود.یونیت داخلی هوا را از محیط (از طریق کانال برگشت) دریافت می کند و پس از سرد شدن یا گرم شدن هوا آن را از طریق کانال خروجی پخش می کند.

انتخاب و خرید داکت اسپلیت خوب و مناسب

همانطور که اشاره کردیم انواع داکت اسپلیت ها، رایج ترین و پرکاربردترین سیستم های تهویه مطبوع در دنیا هستند و به همین دلیل امروزه شرکت ها و برندهای مطرح مختلفی به تولید و عرضه این محصول می پردازند. بنابراین یکی از مهم ترین دغدغه های افراد در هنگام خرید این محصول، انتخاب یک داکت اسپلیت خوب است.

در واقع برای انتخاب یک داکت اسپلیت خوب باید به نکات مختلفی توجه کرد. ابتدایی ترین چیز این است که انواع داکت اسپلیت را بشناسید و بدانید کدام مدل و برند مناسب محیط شماست. در مورد انواع داکت اسپلیت باید بدانید که این سیستم ها به دو دسته تقسیم می شوند:

داکت اسپلیت معمولی یا همان گرید B داکت اسپلیت کم مصرف اینورتر یا همان گرید A. حال اگر قصد خرید یک داکت اسپلیت خوب را دارید باید بدانید که نوع و این دستگاه بازده انرژی بیشتری دارد. این نوع داکت اسپلیت برای جلوگیری از هزینه های بالای مصرف برق به صورت انرژی A اجرا می شود.

این نوع داکت اسپلیت از فناوری سرعت متغیر استفاده می کند، بنابراین بزرگترین تفاوت آنها در مقایسه با داکت اسپلیت معمولی دقیقا سرعت متغیر است.

ویژگی های داکت اسپلیت

گرما و سرما به طور مساوی از طریق کانال به مناطق مختلف ساختمان هدایت می شود.

این سیستم نیازی به سرویس دوره ای ندارد و نگهداری آن آسان است و در صورت نیاز با هزینه کم قابل تعمیر است.

انواع داکت اسپلیت با فیلتر هوا باعث کاهش رطوبت اتاق و کاهش آلودگی می شود.

این سیستم تهویه به صورت جداگانه برای هر واحد آپارتمان قابل نصب می باشد.

داکت اسپلیت را می توان با توجه به سردترین یا گرم ترین مناطق کشور طراحی کرد.

راه اندازی این اسپلیت ها پس از نصب بسیار آسان است.

داکت اسپلیت به تکنسین تعمیر و نگهداری نیاز ندارد.

این سیستم امکان استفاده از هوای برگشتی را دارد که باعث افزایش راندمان دستگاه و مصرف سوخت کمتر می شود.

کیفیت هوای خروجی از کانال نسبت به سایر دستگاه ها بالاتر است.

در این سیستم به دلیل کاهش کانال ها و کانال های هوا در بالای سقف، قابلیت نصب افقی را دارند.

کاربرد داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت مانند بسیاری از سیستم های تبرید بر اساس چرخه تبرید متراکم عمل می کند. در یونیت داخلی این سیستم، کار اصلی توسط کولر انجام می شود. جایی که مبرد خنک شده در یونیت خارجی (مجموعه چگالش) از طریق لوله مسی وارد کویل خنک کننده (اواپراتور) می شود.

پس از کاهش دما، هوا توسط فن دمیده شده و از طریق کانال ها به فضاهای داخلی مختلف منتقل می شود و دما و رطوبت محیط مورد نظر به شرایط مطلوب می رسد.از نظر فنی، اثر خنک کنندگی سیستم داکت اسپلیت مشابه با اسپلیت دیواری و کولرهای پنجره ای است. اما از نظر توزیع سرما تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

از داکت اسپلیت در چه مکان هایی می توان استفاده نمود؟

ساختمان ها و خانه های مسکونی

رستوران ها

هتل ها

ویلاها

مراکز اداری و شرکت ها

محیط های صنعتی و کارخانه ها

تامین آب گرم از طریق پمپ حرارتی

راه دیگر برای تامین گرما استفاده از انواع داکت اسپلیت با سیستم پمپ حرارتی است. پمپ های حرارتی علاوه بر مصرف برق بالا، در بسیاری از مناطق ظرفیت گرمایشی بسیار کمی دارند. بنابراین دمای زیر صفر در زمستان می تواند باعث یخ زدن کندانسور آن شود.

تامین آب گرم از طریق کویل برقی

در انواع داکت اسپلیت ها، به ندرت از سیم پیچ های الکتریکی برای تامین گرما استفاده می شود زیرا مصرف برق زیاد سیستم است. از مزایای کویل های الکتریکی می توان به عدم نیاز به آب برای تولید گرما و نیاز به لوله کشی گاز یا موتورخانه اشاره کرد.

اجزای یونیت داخلی داکت اسپلیت

یونیت داخلی داکت اسپلیت شامل قطعاتی مانند کویل یا گاز مبرد، فن و موتور، تخلیه و فیلتر می باشد. بخار آب تبدیل شده به مایع توسط دستگاه تخلیه می شود.

گازهای مورد استفاده در داکت اسپلیت R22 و R410 هستند. محل قرارگیری کندانسور و فن ها به ظرفیت داکت اسپلیت بستگی دارد.

اجزای یونیت خارجی انواع داکت اسپلیت

بخش خارجی داکت اسپلیت شامل سیم پیچ، کمپرسور، شیر انبساط و شیر چهار طرفه است که برای فضاهای بزرگتر از اسپلیت های معمولی مناسب تر است.

کمپرسورهای خارجی معمولاً به شکل چرخشی یا اسکرول هستند و بازده بالایی دارند. کویل کندانسور دارای یک موتور الکتریکی و یک فن می باشد. علاوه بر این، یک شیر چهار طرفه برای معکوس کردن حالت های سرمایش و گرمایش استفاده می شود.

نصب سیستم انواع داکت اسپلیت

برای نصب سیستم داکت اسپلیت ابتدا باید محل قرار دادن کندانسور را در نظر بگیرید. قرار دادن کندانسور در مقابل خورشید یا روی زمین می تواند باعث اختلال در عملکرد آن شود.بنابراین، پیدا کردن محل نصب مناسب بسیار مهم است.

برای نصب کولر گازی سیستم اسپلیت، باید یک قطعه سقف کاذب را در راهرو یا قسمت دیگری که نیاز به آرامش زیادی ندارد، در نظر بگیرید. پس از آن باید کولر گازی را به صورت حرفه ای در این قسمت از سقف نصب کنید و سپس لوله ها را به اتاق و هال متصل کنید.

بعد باید کندانسور و کولر گازی را با لوله های مسی و پلاستیکی وصل کنید. وقتی کار تمام شد، برق را روشن کنید و عملکرد تجهیزات را تست کنید.

اگر اسپلیت شما خوب کار می کند و صداهای عجیب و غریب نمی شنوید، مراحل نصب را به درستی انجام داده اید.

مدل های مختلف داکت اسپلیت

در ادامه به معرفی برندهای داکت اسپلیت می پردازیم:

داکت اسپلیت گرین

داکت اسپلیت گرین (Green Ducted Split) یکی از محصولات اصلی شرکت تهویه مطبوع گرین می باشد که در انواع و ظرفیت های مختلف از ۱۸۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ ساخته و عرضه می شود.

شرکت گرین یکی از معتبرترین و باکیفیت ترین تولید کنندگان انواع داکت اسپلیت می باشد که طیف وسیعی از محصولات از جمله داکت اسپلیت، کولرهای تراکمی، کولر، فن کویل، VRF و کولر گازی را در بازار جهانی عرضه می کند.

مشخصات فنی داکت اسپلیت جی پلاس

در حال حاضر داکت اسپلیت جی پلاس در دو سری مختلف سری K و سری L تولید و در بازار عرضه می شود.سری K به صورت مونتاژ شده به صورت پکیج وارد کشور می شود و معمولا از کیفیت، کارایی و قیمت بالاتری برخوردار است و سری L خطوط تولیدی را تولید می کند که در داخل کشور شرکت گلدیران در بازار عرضه می شود. هر دو در پنج ظرفیت طراحی شده و به بازار عرضه می شوند.

داکت اسپلیت ال جی (LG)

شرکت ال جی (LG) که در سال ۱۹۵۸ در کره جنوبی تاسیس شد، یکی از برندهای پیشگام در زمینه تولید انواع داکت اسپلیت به شمار می رود و یکی از محصولاتی که در این زمینه روانه بازار کرد، داکت اسپلیت است. داکت اسپلیت ال جی یکی از رایج ترین و مقرون به صرفه ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان است.

به طور کلی داکت اسپلیت‌ سقفی ال جی عملکردی مشابه داکت اسپلیت‌ دیواری دارد و از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل شده است که یونیت داخلی در سقف تعبیه شده و توسط لوله های مسی به یونیت خارجی متصل می شود.

انواع داکت اسپلیت ایران رادیاتور

گروه صنعتی ایران رادیاتور مجهز به پیشرفته ترین ماشین آلات در خط تولید کارخانه است، از این رو همواره محصولاتی مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا تولید و ارائه می کند. این گروه تولیدی داکت اسپلیت‌ را با کیفیت و کارایی عالی با استفاده از آخرین فناوری ها ارائه می دهد.

داکت اسپلیت ایران رادیاتور در نوع معمولی و اینورتر با ظرفیت ۱۸۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ BTU در ساعت و با عملکرد گرم و سرد مناسب برای استفاده در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی تولید می شوند. این گروه از کمپرسورهای روتاری برای مناطق معتدل و مرطوب استفاده می کنند و نوع گاز مصرفی در کمپرسورها R410 سازگار با محیط زیست می باشد.

قیمت داکت اسپلیت

قیمت داکت اسپلیت بسته به انواع و برندهای موجود در بازار متفاوت است. همچنین این قیمت ها معمولا به دلیل نوسانات دلار و سایر عوامل اقتصادی و سیاسی ثابت نیستند. اما می توان گفت که قیمت داکت اسپلیت نسبت به سیستم اسپلیت دیواری معمولی گرانتر و نسبت به مینی چیلر و سیستم VRF ارزانتر است.

قیمت انواع داکت اسپلیت را از کارشناسان دماباما بخواهید.

خرید داکت اسپلیت

گروه دماباما متخصص طراحی و تحویل مناسب ترین سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع با توجه به نیاز واقعی مشتریان و توان مالی شرکت آماده تحویل انواع داکت اسپلیت (معمولی و اینورتر) با ظرفیت های مختلف می باشد. کارفرمایان محترم .برای اطلاعات بیشتر و مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت با گروه دماباما تماس حاصل فرمایید. تمامی محصولات این مجموعه برای فروش در سراسر کشور امکان پذیر است.

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از دماباما توانسته باشد شما را با سیستم گرمایش و سرمایش انواع داکت اسپلیت آشنا کند.

همانطور که گفته شد داکت اسپلیت برای انتقال هوا، از کانال‌های تهویه برای انتقال هوا استفاده می کند و این در واقع یکی از مواردی است که آن را از اسپلیت‌های گازی دیواری متمایز می کند. وجود کانال های تهویه باعث می شود هوای مطبوع (سرد یا گرم) به طور یکنواخت و متعادل در تمام قسمت های داخل ساختمان توزیع شود.

برای بررسی دقیق تر به وبسایت دماباما مراجعه فرمایید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.