انزواي بولتون در کاخ سفيد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6241
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۲۰ |

انزواي بولتون در کاخ سفيد

هر اندازه زمان مي گذرد، بر شدت و ميزان انزواي جان بولتون در کاخ سفيد افزوده مي شود.اين موضوع، مورد توجه بسياري از تحليلگران حوزه امنيت، سياست داخلي و سياست خارجي ايالات متحده قرار گرفته است.
انزواي بولتون در کاخ سفيد

هر اندازه زمان مي گذرد، بر شدت و ميزان انزواي جان بولتون درکاخ سفيد افزوده مي شود.اين موضوع، مورد توجه بسياري از تحليلگران حوزه امنيت، سياست داخلي و سياست خارجي ايالات متحده قرار گرفته است. جان بولتون، مشاور امنيت ملي ايالات متحده آمريکا به نماد شکست اين کشور در عرصه امنيت و سياست خارجي تبديل شده است. در چنين شرايطي زمزمه هاي زيادي در خصوص احتمال برکناري وي در آينده اي نزديک شنيده مي شود. اين مسئله منجر به نگراني شديد مشاور امنيت ملي دولت ترامپ شده است. چندي پيش مجله نشنال اينترست آمريکا در گزارشي با استناد به منابع خود خبر از خواسته دونالد ترامپ براي اخراج جان بولتون از دولتش داده است.اتفاقاتي که اخيرا در آمريکا رخ داده، اين روند را تقويت کرده است.
برخي رفتارهاي خاص ترامپ نشان مي دهد که او نيز نسبت به جا به جايي بولتون و اخراج وي از کاخ سفيد بي ميل نيست. پس از اينکه ترامپ ادعاي دروغين و مضحکانه خود مبني بر سرنگوني پهپاد ايراني توسط ناوگان آمريکا در اطراف تنگه هرمز را مطرح کرد، بسياري از رسانه هاي دنيا در اصل ماجرا ترديد کردند. عدم اعلام اين موضوع از سوي سنتکام و پنتاگون، اين ترديدها را تقويت کرد. زماني که يکي از خبرنگاران از رئيس جمهور آمريکا خواست تا صحت موضوع را دوباره تاييد کند، وي انگشت اشاره خود را به سمت جان بولتون دراز کرد و گفت :”من ( ترامپ) آنجا نبودم اما مطمئن هستم که ما پهپاد ايراني را زده ايم!
جان بولتون آنجا بوده ! و اين موضوع را به خوبي مي داند!”
به عبارت بهتر، ترامپ به صورت غير مستقيم، بولتون را به عنوان باني و مسئول اعلام اين خبر از سوي خود معرفي کرده است. هم اکنون، جامعه جهاني و خصوصا تحليلگران مسائل بين الملل به خوبيمي دانند که ماجراي خيالي انهدام پهپاد ايراني توسط آمريکا در
خليج فارس، دروغي بوده است که بولتون به ترامپ القا کرده است.
در حال حاضر، بولتون به شدت نسبت به آينده سياسي خود بيمناک است. او نگران است که قرباني معامله پشت پرده جمهوري خواهان سنتي و ترامپ شود و به عنوان يکي از برجسته ترين اخراجي هاي کاخ سفيد تا قبل از انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ مورد شناسايي همگان قرار گيرد. بولتون در دوران رياست جمهوري بوش پسر نيز به نماد شکست سياست خارجي آمريکا تبديل شد ، از اين رو اخراج وي از کاخ سفيد به معناي پايان حيات سياسي وي خواهد بود. موضوعي که براي اين سياستمدار جنگ طلب حکم يک کابوس سخت را دارد.
يکي از اهداف احتمالي رئيس جمهور آمريکا از اخراج بولتون، جلب آراي جمهوري خواهان سنتي است. کاهش محبوبيت ترامپ در برخي ايالات حساس و خاکستري، اين روند را تقويت کرده است. نظرسنجي اخير “Bendixen & Amandi” که نتايج آن در نشريه «پوليتيکو» منتشر شده، نشان مي دهد که در ايالت حساس و سرنوشت ساز «فلوريدا» که پيروزي در آن براي نامزدهاي هر دو حزب سنتي آمريکا بسيار مهم و تعيين کننده خواهد بود، حداقل ۲۳ درصد جمهوري خواهان اين ايالت حاضر نيستند آراي خود را مجدداً به سود ترامپ به گردش در بياورند.ترامپ به خوبي مي داند که بيشتر مخالفان جمهوري‌خواه وي، مربوط به طيف سنتي اين حزب هستند. در چنين شرايطي ، برکناري جان بولتون مي تواند يکي از راهکارهاي ترامپ براي افزايش ميزان راي خود در بين جمهوري خواهان سنتي باشد.
منبع: نشنال اينترست

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.