انتقال پساب از تصفيه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4781
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۲۹ |

انتقال پساب از تصفيه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه

وزير نيرو در آيين بهره برداري از طرح انتقال پساب از تصفيه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه، رها نکردن پساب در طبيعت، در معرض خطر قرارندادن بهداشت عمومي و حفظ محيط زيست را از فوايد استفاده از فاضلاب تصفيه شده در صنعت دانست
انتقال پساب از تصفيه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه

وزير نيرو در آيين بهره برداري از طرح انتقال پساب از تصفيه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه، رها نکردن پساب در طبيعت، در معرض خطر قرارندادن بهداشت عمومي و حفظ محيط زيست را از فوايد استفاده از فاضلاب تصفيه شده در صنعت دانست و گفت: با اين وجود باتوجه به شرايطي که داريم اين کار ما را در آغاز مسيري قرار مي دهد که معضل تامين آب را به شکل پايدار در کشور حل مي کند.
رضا اردکانيان ضمن قدرداني از دست اندرکاران اجراي اين پروژه مهم و تاثيرگذار اظهارداشت: فولاد مبارکه يکي از مجموعه هاي بسيار مهم در بحث توليد و اشتغال کشور است و اميدواريم بتوانيم آب مورد نياز اين صنعت را تامين کنيم.
وي با بيان اينکه آب مايه حيات است و حيات هم جلوه هاي مختلفي دارد، گفت: خداوند فرموده من آب را به اندازه براي شما نازل مي کنم. ما کشور خشک و نيمه خشکي هستيم ولي اگر از آب به نحو صحيحي استفاده کنيم به عنوان يک منبع حياتي مي توانيم حتي در شرايط متنوع آب و هوايي و اقليمي، حيات پايدار و مستمري داشته باشيم.
وزير نيرو با اعلام اينکه درحال حاضر ميزان مصرف آب شرب و بهداشتي جمعيت کشور حدود ۶ونيم ميليارد مترمکعب و ميزان پساب توليدي ۴.۳مترمکعب است، گفت: پساب توليدي به شکل خام براي تغذيه سفره‌هاي زيرزميني مفيد نيست، اين درحالي است که دانش امروز و فناوري‌هاي موجود توصيه به کيفيتي از تصفيه و رهاسازي براي تغذيه سفره ها يا مصارف مجاز از پساب تصفيه شده مي کند.
وي يکي از مطمئن ترين منابع براي صنايع در مناطق خشک و کم آب را به شکل اوليه فاضلاب و بعد از آن فاضلاب تصفيه شده عنوان کرد و افزود: از هر طريق به فکر تامين آب باشيم که برگرفته از عدم وضعيت قطعي در تامين آب مورد نياز شرب و بهداشت است تا زماني که جمعيت هست مصرف شرب و بهداشت هم هست و توليد پساب مي کند به طور قطع حجم بالايي از پساب را خواهيم داشت، لذا براي تامين معيشت مردم، توليد و گردش اقتصادي و توسعه کشور، صنايع مي توانند روي پساب به عنوان مهمترين منبع استفاده کنند.
وي ادامه داد: يکي از نمودهاي تحقق اين موضوع مجتمع عظيم فولاد مبارکه است که به درستي و هوشمندانه روي اين موضوع سرمايه گذاري کرده است به طوري که با آرامش خاطر مي توانيم به سرمايه گذاري هاي لازم در جاهايي که شرايط زيست محيطي اجازه مي دهد به توسعه صنايع و صنايع تبديلي روي بياوريم.
وي با تاکيد براينکه تلاشي که به عمل آمده موجب قدرداني است، گفت: وظيفه خود مي دانيم که در جهت حل تنگناها و مشکلاتي که دارند با مطالعات لازم که از ملزومات هر امري است مشکلات را حل کنيم به نحوي که اين صنعت عظيم دغدغه اي از حيث تامين آب مورد نياز نداشته باشد.
اردکانيان با بيان اينکه استفاده از پساب تصفيه شده صرفا براي حل مشکل تامين آب نيست، گفت: رها نکردن پساب در طبيعت، در معرض خطر قرارندادن بهداشت عمومي و حفظ محيط زيست از فوايد استفاده از فاضلاب در صنعت است با اين وجود باتوجه به شرايطي که داريم فايده ديگري با فاصله خيلي زياد وجود دارد که اگر توجه کنيم تازه در آغاز مسيري قرار مي گيريم که معضل تامين آب را به شکل پايدار در کشور حل مي کند.
وزير نيرو از توجه به قيمت واقعي آب به عنوان مهمترين فايده استفاده از پساب فاضلاب ياد کرد و افزود: توجه به قيمت واقعي آب به اين معنا نيست که انتظار داشته باشيم دولت يارانه بدهد و مصرف کننده اصلي آب يعني بخش کشاورزي در شرايطي که الگوي کشت مناسب نيست قيمت واقعي آب را بپردازد، بلکه به اين معناست که در مسيري قرار گيريم که محصولات کشاورزي هم از ارزش لازم برخوردار باشند و با آب کمتر از همين مقدار بتوانيم محصول خوبي به‌دست آوريم.
وزير نيرو با بيان اينکه امروز ۱ متر مکعب آب به بخش صنعت به قيمت ۸۰۰ تومان عرضه مي کنيم، اظهارداشت: اين در حالي است که قيمت تمام شده پساب تصفيه شده هر مترمکعب ۱۴ هزار تومان است. نمي‌گويم بايد آب ۱۴ هزار توماني به صنعت بدهيم بلکه اين قيمت بابت حفظ بهداشت و محيط زيست پرداخت مي شود، اما حداقل اين کمک را به ما مي دهد که درجايي که صنعت را با آب ۸۰۰ توماني مي چرخانيم آيا بهره‌وري لازم را دارد و اين دغدغه را در ذهن برنامه ريزان کشور در بخش‌هاي مختلف ايجاد مي کند.
وي ادامه داد: وقتي بدانيم قيمت واقعي آب چقدر است بالاخره چاره اي مي انديشيم که معيشت کشاورز و شرايط سخت آن لحاظ شود، يعني به‌جاي اينکه ۱۰ هزار مترمکعب براي هر هکتار برنج کاري مصرف کنيم در برخي مناطق تا ۵۰ هزار مترمکعب از آب براي کشت برنج استفاده مي شود که اين موضوع آسيب پذيري ما را بالا و تاب آوري ما را کم مي کند.
وزير نيرو با تصريح براينکه خوشبختانه مجموعه فعاليت ها در راستايي است که در مسير صحيحي رو به جلو هستيم، گفت: سازو کار کميته هاي استاني سازگاري با کم آبي به اين صورت است که به اين مسائل توجه کرده و همکاري هاي بين بخشي مورد توجه قرار گيرد.
اردکانيان با تاکيد براينکه امروز لازم است هرکدام در سنگرهاي انفرادي قرار نگيريم و بدانيم مساله جمعي و مشترک است، افزود: بايد بدانيم که کار صنعت و کشاورزي و محيط زيست به هم گره خورده است و ان شاء الله با حضور مديران هوشمند و حمايت دستگاه هاي اجرايي بيش از پيش در استفاده صحيح از آب بتوانيم بهره وري را در کشور بالا ببريم.
وزير نيرو در پايان بار ديگر از زحمات و پيگيري هاي همه دست اندرکاران اجراي اين پروژه قدرداني کرد و گفت: استان اصفهان در سال هاي اخير با شرايط سختي از حيث موضوع آب مواجه بوده و فشار بيشتري بر دوش مديران و نمايندگان اين استان بوده، اين درحالي است که صبوري مردم باعث شده خداوند درهاي رحمت خود را به روي ما بگشايد و با شکرگزاري اين نعمت الهي سال هاي بهتري پيش رو خواهيم داشت.
در ادامه اين جلسه حميدرضا عظيميان بابيان اينکه فولاد مبارکه نتيجه سرمايه گذاري دولت است، اظهار داشت: مجتمع فولاد مبارکه پنجاه‌درصد سهم توليد ۲۴ ميليون تني فولاد کشور را دارد که تنها توليدکننده انواع ورق است.
مديرعامل فولاد مبارکه بابيان اينکه در نقاط مختلف کشور خانواده‌هاي زيادي تحت پوشش ما هستند، گفت: محصولات توليدي فولاد مبارکه به‌کل کشور ارسال مي‌شود و اين شرکت حدود ۲۵ هزار نفر پرسنل دارد و ما در سال نزديک به هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان ماليات پرداخت مي‌کنيم.
وي با اشاره به فعاليت مجتمع فولاد مبارکه در سه دهه اخير، گفت: در اين سه دهه فعاليت ، به دليل مشکلات کم‌آبي کشور براي توليد فولاد از سال ۸۰ تا به الآن ، مصرف آب دراين مجتمع تغيير نکرده است.
عظيميان با اشاره به راه‌هاي صرفه‌جويي آب در فولاد مبارکه، عنوان کرد: در راستاي صرفه‌جويي در مصرف آب ، پساب‌هاي ۹ شهر اطراف به فولادمبارکه منتقل شده و پس از تصفيه از آن استفاده کرده ايم.
مديرعامل فولاد مبارکه بابيان اينکه استانداردهاي شرکت را در مصرف آب به حداقل رسانديم، افزود: اعتباري حدود ۴۸۰ ميليارد تومان براي تکميل پروژه سد کوهرنگ ۳ در نظر داريم که ۶۴ ميليارد تومان آن پرداخت‌شده است.
وي بابيان اينکه تونل کوهرنگ ۳ ازنظر اعتبار مشکلي ندارد، خاطرنشان کرد: کوهرنگ ۳ مشکلي ازنظر اعتبار نخواهد داشت ما حدود ۱۲۰ ميليارد تومان پرداخت براي خسارات کم‌آبي داشتيم و حداقل انتظار دولت از فولاد مبارکه عدم توقف توليد است.
مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مراسم افتتاح اين طرح با اشاره به بازديد از پروژه هاي متعدد استان به همراه وزير نيرو، از افتتاح طرح انتقال پساب از تصفيه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه به عنوان يکي از شگفتي هاي استان اصفهان براي وزارت نيرو ياد کرد و گفت: موضوع فاضلاب شهرهاي حاشيه زاينده رود هميشه چالش بهداشتي و زيست محيطي بوده، از سوي ديگر عدم وجود منابع دولتي براي اجراي اين پروژه‌ها را داشتيم، براين اساس پس از پيگيري هاي به عمل آمده و توجه به راهبرد سازگاري با کم آبي در وزارت نيرو، از سال ۹۲ موضوع بازچرخاني و استفاده از پساب ها را در فولاد مبارکه شروع کرديم.
مهندس هاشم اميني با بيان اينکه براساس تفاهم نامه اي با شرکت فولاد مبارکه عمليات اجرايي پروژه تصفيه و بازچرخاني فاضلاب ۹ شهر را در قالب قرارداد بيع متقابل شروع کرديم، اظهارداشت: بيش از ۳۰ سال بود درحال اجراي اين پروژه ها بوديم، ولي با انعقاد اين قرارداد در مدت کوتاهي توانستيم پروژه ها را به نتيجه برسانيم.
وي به حجم توليد پساب در اصفهان اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر ۱۷۲ميليون متر مکعب پساب در اصفهان توليد مي شود که معادل ۵ هزار و ۴۵۰ليتر در ثانيه مي باشد که از اين ميزان پساب توليدي معادل ۲۷۷ ميليون متر مکعب به شرکت فولاد مبارکه انتقال مي يابد .
مهندس اميني با بيان اينکه شرکت فولاد مبارکه با سرمايه گذاري در اجراي شبکه فاضلاب منطقه مبارکه در قالب قرار داد بيع متقابل با آبفا اصفهان موفق به تخصيص پساب اين منطقه به اين واحد صنعتي شد گفت: در سال ۹۲ سرمايه گذاري ۱۲۰۰ ميليارد ريالي شرکت فولاد مبارکه در قالب قرارداد بيع متقابل ميان شرکت آبفا اصفهان و فولاد مبارکه صورت گرفت که به موجب آن مقرر شد قريب به ۵۰۰ کيلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان هاي مبارکه و لنجان اجرا شود.
وي با اشاره به سرمايه گذاري بخش خصوصي در اجراي شبکه فاضلاب منطقه مبارکه گفت: سرعت اجراي شبکه فاضلاب با سرمايه گذاري بخش خصوصي در منطقه مبارکه ۱۸ برابر ميانگين ۱۹ سال گذشته بوده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان ساخت: طي سال‌هاي ۷۳ الي ۹۲ فقط ۷۰ کيلومتر شبکه فاضلاب در مبارکه اجرا شد، در حالي‌که از سال ۹۳ تا ۹۷ بيش از ۳۳۴ کيلومتر شبکه فاضلاب در اين منطقه اجرا گرديد .
وي افزود: اين پروژه به لحاظ حجمي و ريالي يکي از پروژه‌هاي بسيار مهم سرمايه گذاري بخش خصوصي در سطح استان بوده که به‌دنبال قرارداد اوليه آن اجراي حدود ۲۲۰ کيلومتر شبکه فاضلاب در مبارکه و ۲۷۰ کيلومتر در شهرستان لنجان به انضمام احداث يک تصفيه خانه در شهر سده و ورنامخواست در بازه زماني ۲ تا ۳ سال در دستور کار قرار گرفت.
زهرا سعيدي مبارکه در حاشيه مراسم بهره‌برداري از عمليات شبکه انتقال پساب از تصفيه‌خانه فاضلاب شهرستان مبارکه به شرکت فولاد مبارکه، اظهار داشت: از اولويت‌هاي ما در مجلس شوراي اسلامي از ابتدا تاکنون بحث پروژه‌هاي مرتبط با وزارت نيرو ازجمله فاضلاب بوده است.
نماينده مردم مبارکه در مجلس با اشاره به پروژه‌هاي فاضلاب شهرستان، خاطرنشان کرد:سعي شد يکي از مباحث عمده براي تکميل پروژه فاضلاب ساير شهرها و آغاز پروژه فاضلاب شهر طالخونچه اختصاص داده شود که در ۲ الي ۳ سال پيش هم جلسه‌اي در وزارت نيرو در خصوص مشکلات برخي از پروژه‌هاي روستايي انجام شد.
سعيدي با اشاره به بهره‌مند شدن بسياري از روستاها از آب شرب، عنوان کرد: مردم بعضي روستاها چندين سال از نعمت آب شرب مطلوب برخوردار نبودند، ولي اکنون از آب شرب استفاده مي‌کنند.
نماينده مردم مبارکه در آخر بابيان اينکه شهرستان مبارکه باوجود بيش از ۴۰۰ کارخانه جزو بالاترين آمار بيکاري بوده، اظهار داشت: سعي شده اين آمار کاهش يابد و از مديران صنايع خواستاريم در بحث بومي پذيري اهميت ويژه داشته باشند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.