اعلان جنگ فرانسوی‌‌ها به ایران! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13022
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۸:۳۰ |

اعلان جنگ فرانسوی‌‌ها به ایران!

مقامات فرانسوي طي روزها و ساعات اخير، دو تهديد اساسي را به جمهوري اسلامي ايران مخابره کرده اند.
اعلان جنگ فرانسوی‌‌ها به ایران!

| حنيف غفاري|
مقامات فرانسوي طي روزها و ساعات اخير، دو تهديد اساسي را به جمهوري اسلامي ايران مخابره کرده اند.
ژان ايو لودريان وزير امور خارجه فرانسه در سخنراني خود در پارلمان اين کشور با اشاره به اقدام ايران در کاهش تعهدات خود در برجام که هر دو ماه يک‌بار اعلام مي‌شود، گفت که پاريس در حال بررسي اعلام مکانيسم حل اختلاف در اين توافق موسوم به «مکانيسم ماشه» است.
«مکانيسم ماشه» در واقع همان «ساز و کار حل اختلافات» در برجام است که در بندهاي ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌اي گنجانده شده است. فعال سازي اين بند، مي تواند منجر به بازگشت خودکاري تحريم‌هاي چندجانبه شوراي امنيت عليه کشورمان شود.فراتر از اظهارات لودريان،«فلورانس پارلي» وزير دفاع فرانسه ، دولت دونالد ترامپ را بابت عدم تقابل نظامي با ايران مورد شماتت قرار داده و در خصوص تحولات اخير در منطقه مي گويد:
صرف‌نظر از اينکه چه کسي پيروز انتخابات بعدي آمريکا خواهد شد، کناره‌گيري آمريکا از مسائل غرب آسيا وجود دارد و ادامه خواهد داشت. ما شاهد جدايي تدريجي و عمدي آمريکا از غرب آسيا هستيم. بازدارندگي چند دهه آمريکا در اين منطقه نفتخيز( غرب آسيا و خليج فارس ) نشان‌دهنده کاهش قدرت اين کشور است.
اشاره‌وزير دفاع فرانسه، به حملاتي بود که به برخي کشتي‌ها و تاسيسات امارات و عربستان سعودي انجام شده بود و اين دو کشور ايران را مسئول اين حملات معرفي مي کنند!
تجميع مواضع وزراي دفاع و امور خارجه فرانسه به خوبي نشان مي دهد که پاريس در دو عرصه سياسي و منطقه اي به ايران اعلان جنگ کرده است! به عبارت بهتر، مقامات فرانسوي که طي هفت ماه اخير ( پس از آغاز گام‌هاي کاهنده تعهدات برجامي ايران ) در ظاهر اصرار داشتند در قالب ديپلماسي پنهان و به عنوان يک “واسطه گر خوش نيت”! ، مذاکراتي را با تهران بر سر پذيرش يک توافق جايگزين برجام صورت دهند، پس از مشخص شدن پيوستگي خود و کاخ سفيد، پرده از چهره واقعي و البته منحوس خود برداشته اند.مواضع ضد ايراني صريح وزراي دفاع و امور خارجه فرانسه عليه ايران، چهره بزک کرده و فريبنده فرانسوي ها را در هم شکسته و چهره واقعي آنها، که انعکاس و ترجماني از همان چهره آمريکا و دولت ترامپ مي باشد را در معرض ديد افکار عمومي ايران و دنيا قرار داده است.
نکته ديگر اينکه اتخاذ اين مواضع در فاصله حدود يک هفته تا برگزاري نشست برجامي مشترک ايران و اعضاي ۱+۴ در وين، بسيار معنادار است. اين مواضع ، هدفي جز اعمال فشار مضاعف بر ايران در راستاي پذيرش خواسته هاي تروئيکاي اروپايي ندارد.بديهي است که در چنين شرايطي مصالحه با پاريس يا اعمال تفکيک ميان کاخ اليزه و کاخ سفيد ( در محاسبات استراتژيک و حتي تاکتيکي ما ) محلي از اعراب نخواهد داشت. هم اکنون زمان آن رسيده که دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي کشورمان ضمن آگاه سازي افکار عمومي نسبت به بازي هاي دوگانه و پشت پرده فرانسوي ها در قبال برجام ( که در نهايت منتج به تهديد علني ايران گرديده است )، بازخواست جدي و صريح از دولت فرانسه را در دستور کار قرار دهد. هم اکنون زمان آن رسيده است تا کشور فرانسه حدود و ثغور گفتاري و رفتاري خود در قبال نظام و ملت ايران را بازتعريفي دوباره کرده و نسبت به تبعات تهديد ملت و نظام ايران آگاه شود!

نویسنده : حنيف غفاري |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.