اعجوبه فوتبال از زمین زندگی خداحافظی کرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34345
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۳۷ |
به بهانه درگذشت دیگو مارادونا

اعجوبه فوتبال از زمین زندگی خداحافظی کرد

مرگ ناباورانه «دیگو آرماندو مارادونا»، فوق ستاره آرژانتینی به علت حمله قلبی در 60 سالگی، دنیای فوتبال را در شوک فرو برد و هوادارانش را در همه جهان سوگوار کرد. اسطوره فوتبال جهان در زمین فوتبال یک نابغه تمام‌عیار بود، اما زندگی‌اش با موفقیت و حاشیه‌های زیادی گره‌خورده بود و در خارج از زمین یک چهره جنجالی به‌حساب می‌آمد.
اعجوبه فوتبال از زمین زندگی خداحافظی کرد

مرگ ناباورانه «دیگو آرماندو مارادونا»، فوق ستاره آرژانتینی به علت حمله قلبی در ۶۰ سالگی، دنیای فوتبال را در شوک فرو برد و هوادارانش را در همه جهان سوگوار کرد. اسطوره فوتبال جهان در زمین فوتبال یک نابغه تمام‌عیار بود، اما زندگی‌اش با موفقیت و حاشیه‌های زیادی گره‌خورده بود و در خارج از زمین یک چهره جنجالی به‌حساب می‌آمد.
اعجوبه آرژانتینی فوتبال را بدون شک یکی از مستعد‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ می‌توان قلمداد کرد که ترکیبی از سرعت و تکنیک بود و صحنه‌های خارق‌العاده‌ای در مستطیل سبز آفرید، ولی باوجود قامت کوتاه در فوتبال توانست تبدیل به یک اسطوره سرآمد شود و لقب «پسر زرین» را برای خود به دست آورد.
مارادونا در ۹۱ بازی ملی ۳۴ گل برای آرژانتین زد، باوجوداین حتی این عدد به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگاه او را در تیم ملی آرژانتین نشان دهد. بهترین دوران باشگاهی مارادونا در ایتالیا سپری شد. ناپولی همراه با مارادونا در سال ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ قهرمان لیگ فوتبال ایتالیا و در سال ۱۹۸۹ قهرمان جام یوفا شد؛ افتخاراتی که این باشگاه هرگز نتوانست تکرار کند.
وی علی‌رغم موفقیت در دوران بازیگری، در مقام مربیگری در تیم ملی نتوانست به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. مارادونا سال ۲۰۰۸ به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین انتخاب شد. آرژانتین با هدایت او تا مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی بالا رفت، اما در آن مرحله ۰-۴ به آلمان باخت و حذف شد. او جام جهانی ۲۰۱۰ را با تیم ملی آرژانتین در جایگاه سرمربی  تجربه کرد، اما با حذف از این تورنمنت با انتقادات زیادی روبه رو شد.
گل او به تیم ملی انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ که با دست به ثمر رساند و به «دست خدا» مشهور شد، یکى از جنجالی‌ترین گل‌ها در دنیای فوتبال بود و وارد تاریخ جام‌های جهانی و فوتبال شد و فیفا آن را به‌عنوان گل قرن ۲۰ نیز معرفی کرد. مارادونا در بازی با انگلیس در یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ دو گل زد و تیمش را یک تنه راهی نیمه‌نهایی کرد و آنجا نیز خودش کار صعود به فینال را با گلزنی به بلژیک تمام کرد.
وقتى از مارادونا درباره این گل سؤال شد او گفت: «دست من؟ نه این دست خدا بود که انتقام مردم آرژانتین را از انگلیس گرفت.» این گفته مارادونا به دلیل جنگی که درسال ۱۹۸۲ بین آرژانتین و انگلیس بر سر مالکیت جزایر فالکلند درگرفت و منجر به مرگ ۶۴۹ آرژانتینى شد، از سوی او عنوان گردید.مارادونا را نمی‌توان فقط یک فوتبالیست نابغه دانست، بلکه اظهارنظرهای جنجالی او پیرامون موضوعات سیاسی هم او را به ورزشکاری خاص مبدل کرده بود. او بارها حمایت‌های آشکار خود را از مقاومت مردم فلسطین مطرح کرده بود. او نه‌تنها از آرمان فلسطین حمایت می‌کرد، بلکه خود را«یک فلسطینی در قلبش» خواند.
 در سال ۲۰۱۲، مارادونا اعلام کرد که «من آشکارا می‌گویم که در کنار مردم فلسطین هستم و ابایی از گفتن این ندارم که در قلبم یک فلسطینی هستم.» دو سال بعد، که اسرائیل با محاصره باریکه غزه باعث مرگ بیش از ۳ هزار فلسطینی بی‌گناه شد، مارادونا در یک اظهارنظر جنجالی گفت: «شرم بر اسرائیل و مقامات اسرائیل.» حتی در سال ۲۰۱۵ در مقطعی مارادونا می‌خواست رهبری تیم ملی فوتبال فلسطین را در جام ملت‌های آسیا برعهده بگیرد.این نابغه فوتبال تفکرات ضدامپریالیستی داشت و از ونزوئلا، کوبا و بولیوی به‌شدت حمایت می‌کرد. او با چاوز دوست بود و سابقه شرکت در تظاهرات ضدآمریکایی را هم داشت.
مارادونا که ستاره فوتبال دهه هشتاد میلادی به‌شمار می‌رفت، از نگاه بسیاری از بازیکنان، کارشناسان و مجلات تخصصی فوتبال برترین بازیکن تمام ادوار فوتبال خوانده می‌شود که شاید در برهه‌ای از زندگی دچار حاشیه شد، اما نمی‌توان استعداد اعجاب‌برانگیز او را در فوتبال فراموش کرد. او نابغه بود، به‌طوری‌که بسیاری از نخبگان فوتبال بر این ویژگی او صحه گذاشتند و وی را نماد فوتبال قلمداد کردند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.