اعتراف ناخواسته پمپئو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13077
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۹:۱۳ |
آمریکا در مواجهه با ایران ناتوان‌مانده‌است؛

اعتراف ناخواسته پمپئو

استراتژي«فشار حداکثري» واشنگتن عليه جمهوري اسلامي ايران، همچنان ادامه دارد. اگرچه دونالد ترامپ تصور مي کرد که در همان سال نخست خروج خود از توافق هسته اي و حتي در فاصله زماني کمتر از شش ماه از تصميم جنجالي خود، ايران را وادار به پذيرش خواسته هاي کاخ سفيد و اعطاي امتيازات جديد به واشنگتن مي‌کند.
اعتراف ناخواسته پمپئو

استراتژي«فشار حداکثري» واشنگتن عليه جمهوري اسلامي ايران، همچنان ادامه دارد. اگرچه دونالد ترامپ تصور مي کرد که در همان سال نخست خروج خود از توافق هسته اي و حتي در فاصله زماني کمتر از شش ماه از تصميم جنجالي خود، ايران را وادار به پذيرش خواسته هاي کاخ سفيد و اعطاي امتيازات جديد به واشنگتن مي‌کند.
«مايک پمپئو»، وزير خارجه آمريکا که کشورش به دليل قرار گرفتن در موضع ضعف عليه ايران مورد انتقادات جدي قرار گرفته ابراز اميدواري کرده واشنگتن بتواند با مجموعه اقداماتي که در پيش گرفته بازدارندگي عليه تهران را به‌ سطح رضايت‌بخش برگرداند‌!
رمزگشايي از اظهارات پمپئو به خوبي نشان مي دهد که ايالات متحده، نتوانسته است به اهداف خود در پروسه فشار حداکثري عليه ايران دست پيدا کند. وزير خارجه آمريکا در مصاحبه با پايگاه صهيونيستي «GNS» در پاسخ به اين‌ سؤال که آيا به نظر او تحريم ايران براي تغيير رفتار اين کشور کافي است گفت: «ما کارهاي باقي‌مانده زيادي در پيش داريم و تحريم،يکي از مؤلفه‌هاي تلاش راهبردي رئيس‌جمهور ترامپ براي وادار کردن ايران به تغيير روش است.»
پمپئو در ادامه گفت: «اما اين فقط يکي از مؤلفه‌ها است و ما تصور مي‌کنيم که مؤلفه مؤثري هم بوده. فکر مي‌کنم آنها مجبور هستند تصميم‌هاي خيلي سختي بگيرند درباره اينکه مي‌خواهند به مردمشان غذا بدهند، براي آنها دارو تهيه کنند يا اينکه مي‌خواهند از فعاليت‌هاي جهاد اسلامي در غزه يا حزب‌الله در لبنان حمايت کنند.»
وزير خارجه آمريکا در ادامه گفت: «اميدوارم آنها تصميم درست را بگيرند. اميدواريم مردم عراق آنها را مجبور به اتخاذ تصميم صحيح کنند و اين تنها مؤلفه کارزار ما نيست. کارزار ما سياسي و ديپلماتيک هم بوده و ما در تلاش هستيم تا کشورهاي دنيا را مجاب کنيم ايران را به عنوان بزرگترين حامي تروريسم به رسميت بشناسند‌!
پمپئو در حالي اين سخنان را بر زبان مي آورد که افکار عمومي دنيا نسبت به ماهيت ايالات متحده، به عنوان اصلي ترين مولد ترور و خشونت در منطقه و جهان آگاه است.
چند روز پيش وزير دفاع فرانسه از آمريکا به دليل از دست دادن توان بازدارندگي خود در برابر ايران انتقاد کرد. او همچنين هشدار داد که از دست رفتن بازدارندگي چند دهه‌اي آمريکا در اين منطقه نفتخيز نشان‌دهنده کاهش قدرت اين کشور است.اشاره مستقيم «فلورانس بارلي»، وزير دفاع فرانسه به حملاتي بود که به برخي کشتي‌ها و تأسيسات امارات و عربستان سعودي انجام شده بود و اين دو کشور ايران را مسئول اين حملات معرفي کردند. پمپئو در مصاحبه جمعه مدعي شد که بازدارندگي آمريکا در نتيجه اقدامات اين کشور افزايش پيدا کرده است.
او گفت: «همان‌طور که مشاهده مي‌کنيد قابليت‌هاي بازدارنده ما در نتيجه فعاليت‌هايمان در تنگه هرمز و ايجاد ابتکار امنيت دريايي افزايش پيدا کرده است.»
پمپئو در ادامه عملا اعتراف کرد که بازدارندگي آمريکا عليه ايران از دست رفته و واشنگتن اميدوار به «بازگرداندن آن» است.او گفت: «ضمن آنکه آمريکا سه هفته پيش اعلام کرد شمار نيروها و تجهيزات اضافي خودش در عربستان سعودي را افزايش داده است. من براي کمک به سعودي‌ها و اماراتي‌ها به منطقه سلاح فروخته‌ام. ما اميدوار هستيم مجموعه اين اقدامات، بازدارندگي ما را به سطحي که رضايت‌بخش است بازگرداند و سران ايران درک کنند که رفتارهاي مخرب آنها در هر جا اتفاق بيفتد، هزينه خواهد داشت.»
وزير خارجه آمريکا در ادامه طبق روال معمول درباره مسائل داخلي ايران هم اظهارنظر کرد و از اغتشاشات اخير دفاع کرد.
او گفت که دولت آمريکا «اين اعتراضات» را در ايران و همچنين عراق و لبنان زير نظر داشته است. پمپئو درباره لبنان گفت: آمريکا گروه حزب‌الله را در فهرست «سازمان‌هاي تروريستي» قرار داده و کشورهاي ديگر را هم به انجام همين کار ترغيب مي‌کند.
از سوي ديگر، «نفتالي بنت»، وزير جنگ رژيم صهيونيستي در سخناني غيرعلني با اعتراف به اينکه توسعه نظامي ايران مي‌تواند اين رژيم را «فلج کند» خواستار تشديد عمليات‌هاي تل‌آويو در سوريه شده است. روزنامه جروزالم‌پست گزارش داده بنت گفته فرصت راهبردي بي‌سابقه‌اي براي «افزايش فشار نظامي عليه مواضع ايران در سوريه» پيش روي اسرائيل قرار گرفته؛ او بر همين اساس خواستار تشديد عمليات‌هاي اين رژيم در سوريه شده است. وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفته اسرائيل براي ضربه زدن به «استحکامات ايران در سوريه و ساير مناطق» بايد سياست مرسوم خود در سال‌هاي گذشته که به عنوان «عمليات در بين جنگ‌ها» شناخته مي‌شود را تغيير دهد. او مدعي شده اکنون فرصت مهار ايران و حتي وادار کردن اين کشور به خروج از سوريه وجود دارد. او گفته است: «اگر امروز اقدام نکنيم و از اين فرصت بهره نگيريم، در آينده مخاطرات بيشتر خواهد شد و آنها به خاطر توسعه توانمندي‌هاي نظامي‌شان ما را فلج خواهند کرد.»بنت همچنين گفته است: «اقدامات تهاجمي بيشتر در کنار افزايش فشارهاي اقتصادي و سياسي عواملي هستند که مي‌توانند ايران را وادار به خروج از سوريه کنند.»پايگاه نشنال‌اينترست نيز اخيرا در مقاله‌اي نوشته است: «لازم است ترامپ بداند که ايران تسليم مطالبات آمريکا نمي‌شود. سران ايران اگر قرار باشد تسليم فشار حداکثري شوند تهران را به شدت در معرض تاکتيک‌هاي مشابه در آينده آسيب‌پذير مي‌کنند و اين باور را در ذهن سياست‌سازان آمريکا تقويت مي‌کنند که راهبرد تماما مبتني بر فشار و بدون مذاکره کارساز است. تهران اين خطر را نخواهد کرد.»نويسنده مقاله توصيه کرده دونالد ترامپ از سپردن سياست آمريکا در قبال ايران به وزير خارجه‌اش، «مايک پمپئو» خودداري کند، زيرا سياست‌هاي او موجب شده از سرگيري ديپلماسي با ايران دشوار شود. نشنال‌اينترست نوشته است: «اگر ترامپ واقعا به دنبال حصول توافق است لازم است کنترل سياست‌ها يش در قبال ايران را پس گرفته و آن را به مشاوراني تحويل دهد که از اعتبار بيشتري در نزد ايراني‌ها برخوردار هستند.»
رسانه آمريکايي در پايان اين مطلب تأکيد کرده است: «کاري که ايالات متحده نبايد انجام دهد ادامه وضع فعلي است. فشار حداکثري سياستي ورشکسته است.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.