اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی پنتاگون - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16019
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۹:۰۱ |
واکاوی «رسالت» از نحوه اطلاع‌رسانی آمریکا درباره تلفات عین‌الاسد؛

اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی پنتاگون

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي جواب کوبنده خود را در قبال ترور سردار سليماني با شليک  ۱۳ فروندموشک بالستيک از نوع موشک‌هاي فاتح-۳۱۳ و قيام به پايگاه «عين‌الاسد» و ديگر پايگاه نظاميان آمريکايي در اربيل داد.
اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی پنتاگون

| نفيسه امامي|
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي جواب کوبنده خود را در قبال ترور سردار سليماني با شليک  ۱۳ فروندموشک بالستيک از نوع موشک‌هاي فاتح-۳۱۳ و قيام به پايگاه «عين‌الاسد» و ديگر پايگاه نظاميان آمريکايي در اربيل داد. ترامپ به دنبال اين اقدام متهورانه و  ساعاتي پس از موشک‌باران ايران، در توئيتي با دستپاچگي اعلام کرد که «همه‌چيز خوب است!» مسئولان نظامي و امنيتي آمريکا از جمله «مارک اسپر» وزير دفاع و «مارک ميلي» رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور نيز در نشست‌هاي خبري ادعاي آسيب نديدن نظاميان آمريکايي در حمله ايران را تکرار کردند، اما يک روز پس از حمله موشکي ايران به پايگاه عين الاسد، «جک خوري» روزنامه‌نگار اسرائيلي که در «هاآرتس» قلم مي‌زند در توئيتر انگليسي خود از «انتقال ۲۲۴ نظامي زخمي آمريکايي به تل‌آويو» خبر داد.
 در همان زمان برخي مؤسسات تصويربرداري ماهواره‌اي، عکس‌هايي را از پايگاه عين ‌الاسد بعد از برخورد موشک‌هاي ايران منتشر کردند که در آن به‌وضوح تأسيسات آمريکايي‌ها با دقت هدف قرار گرفته و نابودشده بودند. گزارشگر شبکه آمريکايي CNN  تنها خبرنگاري بود که توانست به عين الاسد راه پيدا کند. او در گزارشي از داخل اين پايگاه نظامي پس از هدف قرار گرفتن، از ويراني وسيع آن خبر داد و گفت:‌ «مگر مي‌شود با اين حجم خسارت‌ها و ويراني‌هاي بالا، کسي کشته نشده باشد.»
همچنين در گزارشي که در پايگاه خبري تحليلي «سيتيزن تروث» منتشر شده بيان شده که اطلاعات به دست آمده نشان مي‌دهد بيش از صد نظامي آمريکايي در حمله موشکي ايران به پايگاه عين ‌الاسد در عراق کشته شده‌اند. حال و بعد از گذشت چند روز پنتاگون رسما اعلام مي‌کند  ۱۱ نظامي آمريکايي در حمله به عين ‌الاسد آسيب ديده و به بيمارستان‌هاي نظامي آمريکا در کويت و آلمان منتقل شده‌اند.
به نظر مي‌رسد رسانه‌هاي آمريکايي به‌تدريج در حال درز دادن اطلاعات مربوط به تلفات حمله موشکي به عين‌ الاسد هستند. با فرض اينکه ميزان نيروهاي نظامي آمريکايي آسيب ديده فقط ۱۱ نفر باشد، با سخنان صريح رئيس‌جمهور اين کشور که گفته بود همه نيروهاي آمريکايي در عين ‌الاسد در سلامت هستند، متناقض است.
غلامرضا مصباحي مقدم عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «رسالت» درباره تناقض‌گويي آمريکا در اعلام تلفات نظاميان آمريکايي در 
عين الاسد گفت: «ترامپ و دولتمردان آمريکايي ميزان تلفات و صدمات آسيب‌ديده به پايگاه نظامي خود را در ابتدا اعلام نکردند زيرا بيان اين مسئله مي‌توانست به ايجاد شورش و اعتراض در اين کشور بينجامد و از اين طريق آن را مديريت کردند تا از شکل‌گيري تظاهرات ضد جنگ جلوگيري به عمل آورند.» 
وي افزود: «آمريکا از ۸۰ سال گذشته تاکنون چنين ضربه‌اي را از هيچ ارتشي دريافت نکرده بود و اقدام نظامي سپاه در حمله به عين الاسد جواب مقتدرانه‌اي به ترور سردار سليماني بود و توانست هيبت آمريکا را در دنيا تضعيف کند. چنانچه دولت آمريکا در همان ابتدا از تلفات و صدمات عين الاسد اطلاع‌رساني مي‌کرد، چهره خود را در کشور خراب کرده و امکان ايجاد اغتشاش وجود داشت.»
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به عظمت حمله موشکي ايران به پايگاه نظاميان آمريکايي در عراق گفت: «حمله موشکي سپاه قدرت بازدارندگي نيروهاي مسلح ما را در مقابل تعدي دشمن به نمايش گذاشت و مانع از آن شد تا بار ديگر آمريکا دچار خطايي شود و به نيروهاي ايراني تعرض کند. علاوه بر اين ايران قبل از حمله موشکي توانست رادارهاي آن‌ها را مختل کند و حمله سايبري هم به تجهيزات آن‌ها داشته باشد.» 
مصباحي مقدم درباره سياست‌هاي جنگ طلبانه ترامپ  و تأثير آن در انتخابات رياست جمهوري سال آينده آمريکا گفت: «واکنش و تناقض‌گويي آمريکا مي‌تواند براي جلوگيري از ايجاد شوک به انتخابات آينده و آرايي که مي‌تواند به حمايت از ترامپ به صندوق‌ها ريخته شود، انجام گرفته باشد. اگر آمريکايي‌ها به حقيقت فاجعه‌اي که در عين الاسد رخ داده اعتراف مي‌کردند و آن را بلافاصله رسانه‌اي مي‌کردند به‌طور قطع سرنوشت انتخابات رياست جمهوري آمريکا به زيان ترامپ رقم مي‌خورد.» 
وي با اشاره به حمله نظامي به عين الاسد و تأثير آن در روند استيضاح ترامپ گفت: «اين اقدام ايران به‌طور قطع مي‌تواند در استيضاح ترامپ تأثير منفي بگذارد چراکه حکايت از آن دارد که ترامپ رئيس‌جمهور لايقي نيست و اقداماتي که انجام مي‌دهد قابل پيش‌بيني نبوده و براي آن تفکر و ايده ندارد.»
در عصر تبادل اطلاعات که نمي‌توان اخبار را پنهان کرد و يا از رسانه‌اي شدن آن ممانعت به عمل آورد، پنهان کردن ميزان تلفات و صدمات وارد شده به پايگاه نظاميان عين الاسد، امري دور از ذهن است. 
*آمريکا پاسخي درباره حمله مستقيم به پايگاه‌هاي نظامي خود ندارد
سعيد خزايي، کارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به اينکه در منازعات و جنگ‌ها هيچ‌کدام از طرفين اطلاعاتي از تلفات و صدمات واردشده را مطرح نمي‌کنند، گفت: «دولت آمريکا در برابر افکار عمومي در قبال کشته شدن سربازان خود مسئول است، زيرا اين صدمات در قبال ترور سردار سليماني صورت گرفت. از سوي ديگر آمريکا پاسخي درخور به حمله مستقيم به پايگاه‌هاي خود ندارد، در حالي‌که دولتمردان آمريکايي همواره اظهار مي‌کنند هيچ شخصي نمي‌تواند به مردم آمريکا تعرض کند و الا جواب دندان‌شکني دريافت مي‌کند.» 
وي افزود: «آمريکا بايد براي کشته‌شدگان نظاميان خود پاسخ قانع‌کننده‌اي به افکار عمومي ارائه کند به همين علت تلاش مي‌کند تا اين موضوع  را مشمول مرور زمان کند، اما با توجه به اينکه در عصر رسانه نمي‌توان اخبار را پنهان کرد به‌تدريج واقعيت‌ها آشکار مي‌شود و التهابات زمان ابتدايي حادثه فروکش مي‌کند.» 
اين کارشناس مسائل بين‌الملل با بيان  اينکه هيچ کارشناسي نمي‌تواند از ميزان دقيق تلفات نيروهاي آمريکايي آماري ارائه کند، گفت: «بر اساس شواهد، نظاميان پايگاه عين الاسد در وضعيت قرمز بودند، زيرا مي‌دانستند ايران بعد از ترور سردار سليماني دست به اقدام تلافي جويانه خواهد زد و بر همين مبنا در جان‌پناه‌هايي که از دوران صدام وجود داشت پناه گرفته بودند. ولي شدت انفجارها زياد بود و آمريکايي‌ها باور نمي‌کردند که ايران دست به حمله متهورانه بزند.» 
وي اضافه کرد: «مي‌توان حدس زد که ميزان تلفات بيش از آن چيزي است که عنوان شده، زيرا هلي کوپترهاي زيادي بعد از اصابت موشک‌هاي ايراني در رفت‌وآمد بودند و احتمالا براي حمل مصدومان و يا اجساد به اردن و سرزمين‌هاي اشغالي در حرکت بودند.» 
خزايي در پايان سخنانش با تأکيد بر اينکه آينده اطلاعات بيشتري از ميزان صدمات و تلفات واردشده به عين الاسد در اختيار همگان قرار مي‌دهد، گفت: «خانواده‌هاي نظاميان و حزب مقابل ترامپ به‌تدريج اطلاعات پنهان‌شده را مطرح مي‌کنند، زيرا وقتي تابوت‌هاي نظاميان آمريکايي به کشورشان فرستاده شوند و يا مجروحان جنگي به آمريکا بازگردند، اطلاعات بيشتري از ميزان صدمات واردشده را دريافت خواهيم کرد.»

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.