اصلاحات دچار ایدئولوژی‌زدایی شده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11769
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۰۶ |
فرشاد مهدی‌پور در گفت‌و‌گو با «رسالت»:

اصلاحات دچار ایدئولوژی‌زدایی شده است

جريان اصلاحات با تشكيل جلسات و سخنراني‌هاي متعدد در نزديكي انتخابات مجلس يازدهم به دنبال كسب رأي است و هربار در جلسات آنها اين موضوع مطرح مي‌شود اذعان مي کنند که اگر مردم در پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند، امكان پيروزي‌شان دراين انتخابات افزايش پيدا مي‌كند.
اصلاحات دچار ایدئولوژی‌زدایی شده است

|راضيه فراهاني|
جريان اصلاحات با تشكيل جلسات و سخنراني‌هاي متعدد در نزديكي انتخابات مجلس يازدهم به دنبال كسب رأي است و هربار در جلسات آنها اين موضوع مطرح مي‌شود اذعان مي کنند که اگر مردم در پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند، امكان پيروزي‌شان دراين انتخابات افزايش پيدا مي‌كند. اين موضوع درحالي است كه با توجه به سابقه اين جريان سياسي در اداره دولت، مجلس و شوراي شهر طي سال‌هاي اخير بسياري از سرمايه‌هاي اجتماعي خود را از دست داده‌اند و مردم از آنها روي گردانده‌اند. حال اين سؤال مطرح مي‌شود آيا اين جريان سياسي مانند گذشته مي‌تواند اقبالي در اين انتخابات داشته باشد يا خير؟ يك فعال سياسي معتقد است: «جريان اصلاحات دچار ايدئولوژي‌زدايي شده است.»
فرشاد مهدي‌پور، فعال سياسي اصولگرا در ادامه به «رسالت» گفت: «مسائل داخل كشور تنها در حوزه سياسي و اقتصادي تعيين تكليف نمي‌شود بلكه حوزه فرهنگ نيز نقش بسيار مؤثري دارد. با توجه به عملكرد اصلاح‌طلبان طي چند سال اخير مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه چه چيزي موجب تغيير رأي مردم شد. آنها عمدتا در حوزه فرهنگ فعال بودند وگرنه شعارهاي اقتصادي و سياسي موضوعات پرهيجاني در اين راستا نبوده است. حتي اگر بحث‌ها بر سر اداره همزمان سانتريفيوژها و كارخانه‌ها بود اما هدف آن بوده تا مردم از نظر فرهنگي بپذيرند تا با آمريكا مي‌توان مذاكره كرد. اگر اين موضوع را به عنوان مبنا بپذيريم، متوجه مي‌شويم تلاش كمپين جريان اصلاح‌طلب جهت تاثيرگذاري بر افکار عمومي طي اين سال‌ها عمدتا با استفاده از حوزه هاي فرهنگ بوده است.»
* خدمات اصلاحات هيچ جنبه سياسي و اقتصادي ندارد
وي ادامه داد: «به عنوان مثال مي‌توان به شوراي شهر جديد اشاره كرد. آنها طي ۲ سال اخير اقدامات ساختاري، زيربنايي و عمراني چشم‌گيري انجام نداده‌اند؛ اگر مواردي نيز وجود دارد تنها اين اقدامات در دوره پيشين شورا تا ۹۵ درصد پيشرفت داشته و اين شورا به دنبال رفع آن موانع حركت كرده است چراكه در حال حاضر اقدامات اين شورا را مي‌توان تنها به تغيير نام خيابان‌ها، جمع‌آوري نظرات مردم حول موضوع و برگزاري جشن فرهنگي در فرهنگسراها دانست.»
اين فعال سياسي با اشاره به اينكه فعاليت شهرداري تهران به صورت كامل تحت نظر جريان اصلاحات است، افزود: «آنها براي جلوگيري از ورود يك اصولگرا به شوراي شهر، اجازه شهردار شدن به محسن هاشمي را ندادند. به همين جهت است كه مي‌توان گفت خدمات آنها هيچ جنبه اقتصادي يا سياسي ندارد.»
* احتمال پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات بعيد است
مهدي‌پور در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين اقدامات مي‌تواند آراي عمومي و افكار مردم را به خود جذب كند، گفت: «خير. اگر مردم را نيت اصلاح طلبان آگاه كنيم كه آنها با سوءاستفاده از نيازهاي فرهنگي جامعه و تلاش براي ارائه وعده‌هاي پوچ و توخالي تنها به دنبال كسب رأي هستند تا دوباره احيا شوند، اين جريان سياسي اقبال زيادي به دست نخواهد آورد چراكه داراي وضعيت مناسبي نيست.»
اين فعال سياسي در ادامه تأكيد كرد: «با توجه به گفت‌وگوهايي كه داخل اين جريان مطرح مي‌شود مي‌توان به اين موضوع پي برد که آنها فاقد نيروي جديد بوده و بسيار نگران وجود لابي‌ها و پول كثيف در مجموعه هستند. نگراني چهره‌هاي اصلي اين جريان تنها به ما اين موضوع را مي‌رساند كه اگر بتوان آگاهي مناسبي را در افكار عمومي ايجاد كرد احتمال پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات بعيد است.»
وي درباره اينكه برخي معتقدند فضاي مجازي احتمال پيروزي اصلاح‌طلبان را افزايش مي‌دهد، گفت: «فضاي مجازي داراي قدرتي براي تعيين سبد رأي مردم نيست و اين فضا در كنار بازيگران ديگر رسانه اي در اين خصوص تأثيرگذار خواهد بود.»
* مردم اعتمادي به فضاي مجازي ندارند
مهدي‌پور با تأكيد بر اينكه نبايد دچار شبهه بزرگ‌نمايي متغير غيرواقعي شد گفت: «اين موضوع تنها ما را از ميدان اصلي رقابت غافل مي‌كند.»اين فعال سياسي اصولگرا با اشاره به اين‌كه ميزان اعتماد مردم به فضاي مجازي بالا نيست، افزود: «درست است كه دسترسي به فضاي مجازي افزايش يافته اما به معناي اين نيست كه ميزان اعتماد هم افزايش پيدا كرده است. به عنوان مثال فردي با خبري مواجه مي‌شود كه در چند گروه مختلف منتشر شده است اما اين موضوع باعث تغيير تصميمش نمي‌شود. اينكه فضاي مجازي موفق شده تعداد زيادي از پيام‌ها را در يك زمان انتقال دهد به معناي افزايش اعتماد نيست.»وي افزود: «فضاها و رسانه‌هاي جديد چه در ايران و چه در جهان جزء متغيرهاي اصلي تغيير هستند؛ هر فردي كه بتواند از اين ابزار به نحو صحيح استفاده كند، مؤثر خواهد بود. هم‌اكنون فضاي مجازي در ماجراي استيضاح رئيس‌جمهور آمريكا و ماجراي برگزيت در انگليس بسيار تأثيرگذار است؛ اما بايد در نظر داشت كه متغير فضاي مجازي، تعيين‌كننده نهايي نيست.»مهدي‌پور تصريح كرد: «اينگونه نيست كه طيف سياسي از اين فضا مي‌تواند استفاده كند؛ متأسفانه يك همگرايي ميان برخي از جريان‌هاي اصلاح‌طلب داخلي با اپوزيسيون برانداز ضدانقلاب خارج از كشور وجود دارد و آنها سربزنگاه‌ها از اين جريان حمايت مي‌كنند چون تصورشان آن است كه داراي اهداف مشتركي هستند.»
* اصلاحات دچار ايدئولوژي‌زدايي شده است
اين فعال سياسي با بيان اينكه جريان اصلاح‌طلب از نظر فرهنگي دچار ايدئولوژي‌زدايي شده است، افزود: «اين جريان سياسي فاقد مباني روشن و مشخصي است؛ درست است كه آنها داراي سابقه مبارزاتي ۴۰ ساله هستند اما اكنون از نظر فرهنگي از مباني انقلاب عدول كرده‌اند يا تصور مي‌كنند كه كارآمد نيستند. هنگامي‌كه اين مفاهيم در ذهن‌شان دچار زوال و اضمحلال مي‌شود به طور طبيعي با جريان خارج از كشور ارتباط برقرار مي‌كنند. اين جريان سياسي براي كسب پست و مناصب حكومتي با هر فردي كه به آنها كمك كند همراه مي‌شوند.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.