استتار آشفتگی با آزمایش نظامی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19529
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۱۷ |
بررسی آزمایش نظامی آمریکا در پایگاه عین الاسد عراق؛

استتار آشفتگی با آزمایش نظامی

پس از مصوبه دولت عراق مبنی بر ترک نیروهای آمریکایی از این سرزمین، همواره شاهد برخی واکنش و ادعاهای بی‌فرجام نیروهای تروریستی آمریکایی بودیم. طی چند وقت اخیر، اخباری  مبنی برتحرکات نظامی آمریکا در منطقه و توسعه فعالیت آنان نیز به گوش رسید.
استتار آشفتگی با آزمایش نظامی
‌|گروه سیاسی| 
پس از مصوبه دولت عراق مبنی بر ترک نیروهای آمریکایی از این سرزمین، همواره شاهد برخی واکنش و ادعاهای بی‌فرجام نیروهای تروریستی آمریکایی بودیم. طی چند وقت اخیر، اخباری  مبنی برتحرکات نظامی آمریکا در منطقه و توسعه فعالیت آنان نیز به گوش رسید.
 حالا آمریکا با وجود صدرنشینی در جدول جهانی ابتلا به ویروس کووید ۱۹ اعلام کرد قصد دارد سفارت خود در عراق را، از بغداد به عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی عراق انتقال دهد. آمریکا به‌تازگی در پی این ادعا  دست به آزمایش نظامی و نصب سامانه دفاعی C_RAM زده است و مدعی شده با چنین اقدامی، سفارت خود را از حملات احتمالی گروه‌های مقاومت حفظ خواهد کرد.
در پی بررسی این روند و تأکید همواره حشدالشعبی نسبت به خروج نیروهای آمریکایی و عدم موافقت دولت عراق با حضور آمریکائیان به گفت‌وگو با داوود آقایی، کارشناس مسائل غرب آسیا و روابط بین‌الملل پرداختیم.
  آمریکا موظف به تکمیل مصوبه پارلمان عراق و خروج از این کشور است 
داوود آقایی ، کارشناس مسائل غرب آسیا و روابط بین‌الملل طی گفت‌وگو با «رسالت» در تشریح آزمایش نظامی آمریکا در پایگاه هوایی عین الاسد عراق عنوان کرد: «پس از حوادث ناگواری همچون ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهندس که در فرودگاه بغداد‌ِ عراق  به دست دولت آمریکا رخ داد، پارلمان عراق حضور نیروهای آمریکایی را مورد بررسی و در نهایت حضور آنان در خاک این کشور را غیرقانونی دانست و اعلام کرد کارکنان و نیروهای آمریکایی هرچه سریع‌تر خاک عراق را ترک کنند.»
وی افزود: «پارلمان‌ها منشأ قانون‌گذاری یک کشور و نماینده مردم در تصمیم‌گیری امور هستند، بنابراین آمریکایی‌ها موظف به تمکین از قانون تصویب‌شده پارلمان عراق هستند. زیرا پس از 
تصویب این قانون حضور نیروهای آمریکایی در هر گوشه از خاک عراق به‌ویژه پایگاه عین الاسد غیرقانونی و به‌نوعی تخلف محاسبه می‌شود.»
آقایی ادامه داد: «با توجه به رفتارهای غیرقانونی آمریکا در سراسر دنیا، این کشور دوباره دست به اقدامی غیرقانونی زده و حضور متخلفانه خود را در عراق ادامه داده و خواهد داد. اما نیروهای مقاومت و حشد الشعبی در سایه مصوبه پارلمان و تخلف‌های آمریکا با برخی واکنش‌ها سعی داشتند نارضایتی خود را نشان دهند. درحالی‌که این واکنش‌ها به‌طور رسمی بیان نشد اما تحرک‌هایی که رخ داد مؤید بر این بود که سرزمین عراق برای حضور آمریکایی‌ها امن نخواهد بود.»
 تست پدافند هوایی به‌نوعی حرکت واکنشی بود
کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل تصریح کرد: «نیروهای عراقی با پرتاب راکت و برخی واکنش‌ها به آمریکا نشان دادند هرچه زودتر تصمیم به ترک خاک عراق بگیرند، در غیر این صورت امنیت لازم را نخواهند داشت. ازآنجاکه آمریکا همواره با ایجاد فشار سعی بر تحمیل خود و اهداف قلدرانه‌اش داشته است این بار نیز با آزمایش نظامی سعی بر نشان قدرت موهوم خود داشتند.»
آقایی ادامه داد: «مقامات آمریکا در روزهای گذشته اعلام کردند کارکنان خود را به پایگاه عین الاسد منتقل و آنجا را مرکز فعالیت خود قرار می‌دهند و پس از آن برخی مقامات عالی‌رتبه آمریکا مانند شخص ترامپ و وزیر خارجه این کشور با اعلام مخالفت با خروج نیروهای آمریکایی به سران عراق هشدار دادند. پس از آن نیز شایعه شد که نیروهای آمریکایی برای نظارت بر عملیات احتمالی، وارد خاک عراق شدند.»
او اظهار کرد: «شایعه‌های موجود مبنی بر عملیات احتمالی آمریکا در عراق اما بیشتر جنبه روانی داشت چراکه می‌خواستند نشان دهند در مقابل تحرک‌ها و مصوبه پارلمان عراق ایستادگی‌ و به‌راحتی خاک عراق را ترک  نخواهند کرد. ترامپ دراین باره به ایران، نیروهای مقاومت و حشد الشعبی عراق نیز هشدار داد که بی‌شک این تندخویی از شرایط نابسامان فعلی آمریکا نشئت می‌گرفت.» این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: «اکنون شرایط داخلی آمریکا آشفته است و روند گسترده شیوع ویروس کرونا، آمار جان‌باختگان این کشور به دور از انتظار تمام ناظران بین‌المللی افزایش می‌یابد. طی روز گذشته، ۱۴۲۳ نفر درپی ویروس کرونا در آمریکا جان خود را از دست داده و حالا رتبه نخست تلفات در دنیا سهم آمریکا شده است.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان بیان کرد: «شرایط نابسامان آمریکا اکنون مسبب ایجاد فشار و فرافکنی آن‌هاست بنابراین برای این‌که افکار عمومی را به سمت دیگری معطوف و از وضعیت کنونی دور کنند مسائل روانی را ایجاد کردند. به‌طور حتم آزمایش نظامی کنونی و تست پدافند هوایی آنان نیز به‌نوعی حرکت واکنشی و در سایه تغییر مسیر افکار عمومی است. زیرا ویروس کرونا به‌شدت گریبانگیر و آشفتگی احوال را بر آنان حاکم کرده است.»
نویسنده : گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.