اروپا به ظاهر مدعی همراهی با برجام است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8285
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۷ |
حجت‌الاسلام حسين سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با «رسالت»:

اروپا به ظاهر مدعی همراهی با برجام است

«جي7» نشست وزيران اقتصاد هفت کشور صنعتي است. اين نشست در سال ۱۹۷۵ ميلادي باحضور 6 کشور آلمان، فرانسه، ايتاليا، ژاپن، بريتانيا و ايالات متحده آمريکا تشکيل شد که بعدها کانادا نيز به اين گروه پيوست
اروپا به ظاهر مدعی همراهی با برجام است

| راضيه فراهاني |
«جي۷» نشست وزيران اقتصاد هفت کشور صنعتي است. اين نشست در سال ۱۹۷۵ ميلادي باحضور ۶ کشور آلمان، فرانسه، ايتاليا، ژاپن، بريتانيا و ايالات متحده آمريکا تشکيل شد که بعدها کانادا نيز به اين گروه پيوست. عدم عضويت کشور‌هاي تازه قدرت‌يافته مانند چين، هند، برزيل و ترکيه در گروه ۷ از انتقاداتي است که به اين گروه وارده بوده و هست.
چهل و پنجمين اجلاس سران اين هفت کشور شنبه شب به وقت محلي (بامداد يکشنبه به وقت تهران) در اقامتگاه تفريحي بياريتز فرانسه آغاز به کار کرد. نخستين روز اين نشست به بررسي مسائل امور خارجه و امنيتي در پشت درهاي بسته برگزار شد.در روز دوم، قرار بر آن بود تا رهبران کشورهاي گروه ۷، درباره اقتصاد جهاني و مناقشات تجاري بين ايالات متحده و چين، گفت‌وگو و رايزني داشته باشند، همچنين براساس گزارش شبکه خبري ژاپن، انتظار مي‌رود اين نشست به دليل اختلافات بين ايالات متحده و کشورهاي اروپايي در مورد موضوعاتي مانند تجارت آزاد، ايران و تغييرات آب و هوا بدون بيانيه نهايي پايان يابد.
تمام خبرها مبني بر برگزاري و نتايج اين اجلاس بود که ناگهان خبري درباره حضور نابه‌هنگام محمدجواد ظريف وزير امور خارجه در فرانسه در رسانه‌ها موجي جديد ايجاد کرد. حضور ظريف در فرانسه واکنش‌هاي داخلي و خارجي بسياري را دنبال داشت. برخي معتقد بودند امکان ملاقات ظريف با مقامات آمريکايي وجود دارد يا به جهت برگزاري اجلاس «جي ۷» او در آنجا حاضر شده است. به هر حال وزير امور خارجه پس از سه ساعت مجددا به کشور بازگشت.
علي ربيعي سخنگوي دولت روز دوشنبه در نشست خبري هفتگي خود در جمع خبرنگاران درباره سفر ظريف به فرانسه گفت: « اين سفر ارتباطي به گروه ۷ نداشت و به درخواست فرانسوي‌ها انجام شده است.»
دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا نيز در کنفرانس خبري نشست گروه هفت مدعي شد: «اين نشست خيلي خوب و موفق بود، البته هنوز جلسات تمام نشده است و چند جلسه ديگر باقي مانده است. اما ما اتحاد خوبي داشتيم.» او افزود: «حتي در موضوع ايران پيشرفت زيادي انجام شد تا حدي به يک نتيجه کلي رسيديم. مهم‌ترين توافقي که ما در مورد ايران داشتيم اين بود که ايران نمي‌تواند سلاح اتمي داشته باشد.»
حجت الاسلام حسين سبحاني‌نيا عضو کمسيون امنيت ملي مجلس نهم با اشاره به برگزاري اجلاس «جي۷» به «رسالت» گفت: «اين اجلاس معمولا سالانه برگزاري مي‌شود، به همين ترتيب امسال در يکي از شهرهاي فرانسه برگزار شد. در اجلاسي که هفته جاري برگزار شد موضوعات مختلفي مطرح شده از جمله بحث هسته‌اي ايران بود. با سفر دوره‌اي محمدجواد ظريف به اروپا، کشورهاي اسکانديناوي و فرانسه اين ظن تقويت شد قطعا يکي از موضوعات مهم بحث اين اجلاس ايران خواهد بود.»
او ادامه داد: « اتحاديه اروپا به ظاهر مدعي همراه با برجام است و قصد دارد تا پيش از برداشت گام سوم از سوي ايران ما را متقاعد کند در اين مرحله توقف کنيم.»
* رايزني‌ها براي سفر ظريف به فرانسه وجود داشته است
عضو سابق کميسيون امنيت ملي درباره گمانه‌زني‌ها درباره سفر ظريف به فرانسه گفت: «ظريف با دعوت همتاي فرانسوي خود به شهر برگزارکننده اين اجلاس سفر داشته که با يکديگر نشستي نيز داشتند. اين موضوعات همگي حاکي از آن است که رايزني‌هايي از گذشته براي سفر آقاي ظريف به فرانسه وجود داشته است. اينکه بدون رايزني سفر غيرمترقبه‌اي صورت گيرد و وزير خارجه به شهري برود که اجلاس برگزار مي‌شود نيز گمانه‌هايي را در پي دارد.»
سبحاني‌نيا با اشاره به پيشنهاد فرانسه به ايران، تصريح کرد: «گويا وعده‌هاي اروپا به ايران درباره فروش نفت از جمله مسائلي بوده که ظاهرا ميان مقامات ايراني و فرانسوي بحث شده اما اين‌که اروپا تا چه اندازه به اين وعده‌ها پايبند بماند جاي سؤال دارد. آيا اروپا مي‌تواند خارج از چارچوب کلي آمريکا حرکت کند؟»او افزود: «اگر بخواهيم خوش‌بينانه به اين مسائل نگاه کنيم، گامي است که مي‌تواند در ارتباط با انتقال ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي به اتحاديه اروپا از جمله آمريکا باشد اما اين‌که آيا اين اجلاس مي‌تواند خواسته‌هاي جمهوري اسلامي را تامين و اتحاديه اروپا و آمريکا بر سر ايران به توافق برسند جاي بحث و تأمل دارد.»
عضو کمسيون امنيت ملي مجلس نهم تصريح کرد: «اين اجلاس سال گذشته توفيقي نداشت، بنابراين بايد در انتظار نتايج بعدي باشيم. اگرچه اروپايي‌ها تاکنون در اجراي وعده‌هايشان جدي نبوده‌اند اما اميدواريم اين نشست بتواند گامي در جهت تأمين خواسته‌هاي جمهوري اسلامي ايران باشد.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.