ارتودنسی دندان چه دردسرهایی دارد و چگونه از براکت دندان نگهداری کنیم؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65059
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸ |

ارتودنسی دندان چه دردسرهایی دارد و چگونه از براکت دندان نگهداری کنیم؟

بریس ها ابزار دندانپزشکی هستند که از آنها برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان ها از جمله کجی و ناهماهنگی دندان ها و یا دندان های خارج از تراز کمک می کند. بسیاری از افراد در سنین نوجوانی از بریس استفاده می کنند اما استفاده از آن در بزرگسالان نیز رایج است.
ارتودنسی دندان چه دردسرهایی دارد و چگونه از براکت دندان نگهداری کنیم؟

بریس ها ابزار دندانپزشکی هستند که از آنها برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان ها از جمله کجی و ناهماهنگی دندان ها و یا دندان های خارج از تراز کمک می کند. بسیاری از افراد در سنین نوجوانی از بریس استفاده می کنند اما استفاده از آن در بزرگسالان نیز رایج است. بریس های دندانی یا ارتودنسی، مانند هر درمان دندانپزشکی دیگری عوارض جانبی دارند و ممکن است حفظ و نگهداری آنها مشکل باشد. با خواندن این مقاله می توانید از عوارض جانبی بریس ها آگاه شوید و بدانید که چگونه از بریس های دندانی خود مراقبت کنید.

عوارض جانبی بریس ها

با اینکه احتمال وقوع هر اتفاق بدی در طول درمان دندانپزشکی بسیار اندک است اما به هرحال در روشهای پزشکی و دندانپزشکی همیشه خطراتی وجود دارد. ممکن است در اثر درمان دندانپزشکی بر روی شما عوارضی ایجاد شود. اما این به آن معنا نیست که همه عوارض جانبی غیر عادی هستند. در اینجا راهنمایی هایی به شما ارائه می شود که شما را از عوارض جانبی احتمالی که ممکن است در طول درمان دندانپزشکی با آنها روبرو شوید، آگاه می کند.

ناراحتی خفیف

داشتن کمی ناراحتی پس از نصب بریس ها کاملاً طبیعی است و باید انتظار آن را داشته باشید. از آنجائیکه بریس ها با تنظیم کردن دستی دندانهای شما و ردیف کردن آنها کار میکنند، داشتن ناراحتی، اجتناب ناپذیر است. این ناراحتی می تواند بصورت درد دندانها ظاهر شود و یا باعث سردرد شما شود که هر دو اثر، شایع هستند. مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن می توانند به اکثر افراد کمک کنند  تا هر گونه تنش و دردی را تسکین دهند. اگر درد دندانها و یا سردرد با گذشت زمان بدتر شد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است که این درد علت دیگری داشته باشد.

تحریک و آزردگی

دهان شما به سیم ها و براکت هایی که در بریس ها قرار دارند، به راحتی عادت نمی کند و مدتی طول می کشد تا لب های شما در وضعیت جدید قرار بگیرد. در طول این مدت به احتمال زیاد مقداری تحریک خفیف، احساس خواهید کرد. خوشبختانه محصولات زیادی وجود دارد که برای کاهش تحریکات ذکر شده ساخته شده اند.

وکس یا موم ارتودنسی یکی از محبوبترین آنها است. به اینصورت که وکس را روی یک بخش کامل و یا یک براکت تکی، که شما را آزار می دهد قرار می دهید و فوراً تسکین آنرا احساس می کنید. اما اگر یک سیم تیز، دهان شما را آزار داد یا باعث خونریزی شد، در اسرع وقت با پزشک ارتودنتیست خود درباره آن صحبت کنید.

درد فک

درد فک یکی از عوارض جانبی احتمالی بریس ها است. بخصوص اگر درمان شما مستلزم تنظیم مجدد فک نیز باشد. داروهای مسکن بدون نسخه، بسته به شدت درد، ممکن است به مدیریت این دردها کمک کنند. این دردها ممکن است پس از هربار سفت کردن بریس تکرار شود.

ایجاد مشکل در خوردن

داشتن مشکلات در جویدن و خوردن غذا، یکی از بزرگترین شکایاتی است که متخصصین ارتودنسی، بخصوص پس از سفت کردن بریس ها، از طرف بیماران دریافت می نمایند. در حالیکه ممکن است که خوردن غذاهای جامد برای مدت کوتاهی دشوار باشد، این عارضه جانبی احتمالاً به سرعت برطرف می شود.

نحوه مراقبت از بریس های دندانی

شما باید خود را برای این واقعیت آماده کنید که مراقبت از دندانهایتان بعد از نصب بریس های دندانی بسیار دشوارتر می شود. بریس ها فضاهای ریز زیادی دارند که غذا در آنها گیر می کند. این غذاهای به جا مانده باعث ایجاد پلاک می شود که می تواند منجر به ایجاد مشکلات دندانی دیگری برای شما شود.

طبق گزارش متخصصان عصب کشی و درمان ریشه، تمیز کردن نامناسب بریس ها می تواند باعث ایجاد مشکلات ریشه گردیده و در نتیجه نیاز به درمان ریشه پیدا شود. به همین دلیل، مسواک زدن دندانها بعد از هر وعده غذایی( میان وعده ها نیز حساب می شود)، شستشو با دهانشویه و کشیدن نخ دندان، حداقل یکبار در روز بسیار مهم است. این کارها ممکن است خسته کننده و یا بیش از حد به نظر برسد، اما بی توجهی به بهداشت دهان و دندان، همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند منجر به مشکلات جدی سلامت دهان شده و یا باعث ایجاد لکه های ناخوشایند بر روی دندانهای شما گردد. انجام کارهای اضافی مورد نیاز برای مراقبت صحیح از بریس ها، چیزی است که هم شما و هم فرزندتان باید برای آن آماده باشید.

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان

تمیز کردن و شستشوی دقیق بریس ها، بسیار لازم است. زیرا باکتریهای پلاک به راحتی در داخل و اطراف آنها به دام می افتند. بکار گیری روشهای زیر، مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن را، ساده تر و موثرتر می کند.

  • برای مسواک زدن آماده شوید. فنر ها و سایر قسمت های متحرک دستگاه ارتودنسی خود را از دهان خارج کنید.
  • بریس های خود را تمیز کنید. مسواک خود رابا زاویه ۴۵ درجه نگه دارید تا اطراف سیم ها و پین های بریس های خود را بهتر تمیز کنید. از بالای هر سیم به سمت پایین مسواک بزنید. برای این کار وقت بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که تمام پلاک ها و مواد زائد از بین رفته اند و تمام مسیرهای اطراف دندانهای بالا و پایین را تمیز کرده اید.
  • مسواک بزنید. هر دندان را جداگانه تمیز کنید. ابتدا مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه روی خط لثه قرار دهید. سپس در حین حرکت بصورت دایره ای فشار ملایمی وارد نمایید. این کار را حدود ۱۰ ثانیه انجام دهید. مسواک را روی تمام سطوح بیرونی و داخلی دندان ادامه دهید و در صورت نیاز، مسواک را کج کنیدتا بهتر به داخل دندانهای جلویی کوچکتر را تمیز کنید.
  • یک بار در روز نخ دندان بکشید. از متخصص دندانپزشکی خود بخواهید که بهترین روش نخ دندان کشیدن را به شما آموزش دهد. یا می توانید، دستورالعملهای روی بسته بندی نخ دندان را انجام دهید. همچنین ممکن است بخواهید از یک نخ دندان که مخصوص بریس ها و کارهای ارتودنسی طراحی شده است مانند ” نخ بند” استفاده نمایید.
  • دندانهای خود را بشوئید. دندانها و بریس های خود را بطور کامل با آب و دهانشویه بشوئید و تمیزی آنها را در آینه با دقت بررسی نمائید.
  • مراقبت های حرفه ای. مراجعه منظم به دندانپزشک و ارتودنتیست می تواند از عوارض جانبی جدی تر، جلوگیری نماید.

به طور منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه نمائید.

در طول مدتی که روی دندانهای خود بریس دارید، باید بطور مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا دستگاه ارتودنسی شما را تنظیم کند. پس از یک تنظیم روتین ارتودنسی، ممکن است کمی سفتی و یا کمی درد را تجربه کنید. اگر این نارحتی و یا درد خیلی زود برطرف نشد و یا شدیدتر شد، باید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.  هرگونه مشکل را با قطعات شکسته شده دستگاه و یا مشکلات دیگر که باعث نگرانی شما شده است باید فوراً به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید.

همچنین ممکن است که در حین انجام درمان ارتودنسی، به طور منظم به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنید. معاینات روتین برای تشخیص حفره ها و علائم بیماریهای لثه، ضروری است. دندانپزشک شما ممکن است درمانهای مکرر با فلوراید را برای محافظت بیشتر از سطوح دندان، در برابر پوسیدگی در هنگام استفاده از بریس انجام دهد. متخصص دندانپزشک شما، به تکنیک های مراقبت از دهان در منزل نظارت می کند و در صورت لزوم تغییراتی توصیه می نماید. مثل همیشه حتماًبه دستورات آنها گوش دهید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.