اتصالات زنجیر و سیم بکسل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 43744
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اخبار دیگران تاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1400 - 10:45 |

اتصالات زنجیر و سیم بکسل

سیم بکسل و زنجیر دو مورد از ادوات کاربردی در لیفتینگ و البته در کاربری های گسترده صنعتی دیگر محسوب می شوند. البته در کنار سیم بکسل و زنجیر انواع طناب ها شامل طناب های کنفی طبیعی، طناب های پلی پروپیلن و انواع تسمه های حمل بار نیز دارای کاربری گسترده ای در لیفتینگ و اتصالات صنعتی هستند.
اتصالات زنجیر و سیم بکسل

سیم بکسل و زنجیر دو مورد از ادوات کاربردی در لیفتینگ و البته در کاربری های گسترده صنعتی دیگر محسوب می شوند. البته در کنار سیم بکسل و زنجیر انواع طناب ها شامل طناب های کنفی طبیعی، طناب های پلی پروپیلن و انواع تسمه های حمل بار نیز دارای کاربری گسترده ای در لیفتینگ و اتصالات صنعتی هستند. در اغلب موارد سیم بکسل و زنجیر همراه با شکل های مختلفی از اتصالات مورد استفاده قرار می گیرند که متریال آنها تابع متریال بکار گرفته شده در تولید سیم بکسل و زنجیر می باشد بگونه ای که اغلب در اتصالات زنجیر و سیم بکسل استیل از اتصالات استیل و در اتصال سیم بکسل و زنجیر فولادی از اتصالات فولادی استفاده می شود.

انواع مختلفی از اتصالات سیم بکسل و زنجیر وجود دارند که انواع قلاب – قلاب S، قلاب گردان، قلاب ثابت جرثقیل، قلاب دانه گیر زنجیر، قلاب کج، قلاب دینام، قلاب کارابین – انواع شگل ها که به شکل های شگل نعلی شکل و شگل U تولید می شوند، انواع مهارکش ها که به شکل مهارکش لوله ای و مهارکش تخت تولید می شوند، انواع بست بکسل، انواع اتصال زنجیر، حلقه های فولادی و گوشواره ها که تنها در اتصالات سیم بکسل بکار گرفته می شوند از پر کاربرد ترین نوع اتصالات سیم بکسل و زنجیر محسوب می شوند.

کاربری اتصالات در تولید اسلینگ زنجیری و سیم بکسلی

اسلینگ ها ابزار آلاتی هستند که برای لیفتینگ بار مورد استفاده قرار می گیرند. اسلینگ ها هم به شکل اسلینگ زنجیری و هم به شکل اسلینگ سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک دارای انواع مختلفی از اتصالات می باشند. در اتصالات اسلینگ های زنجیری اغلب از قلاب که به شکل قلاب دانه گیر زنجیر و یا قلاب کج است استفاده می شود. این رشته های زنجیر بار در بالاترین سطح در یک نقطه بر روی حلقه فولادی به یکدیگر می رسند. اسلینگ زنجیری هم بصورت تک شاخه و هم بصورت چند شاخه مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلینگ های سیم بکسلی نیز دارای اتصالاتی هستند که برخی از آنها بصورت مشترک با اسلینگ زنجیری و برخی دیگر بصورت خاص برای اسلینگ سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله اتصالات مخصوص به سیم بکسل می توان به بست سیم بکسل و گوشواره که در پرس سیم بکسل بکار گرفته می شود اشاره نمود. بر خلاف اسلینگ زنجیر که با اتصال قلاب، شگل و .. بصورت مستقیم و یا با بکار گیری اتصال زنجیر Connecting link صورت می پذیرد تولید اسلینگ سیم بکسل دارای پیچیدگی های بیشتری می باشد.

اسلینگ های سیم بکسلی در گذشته بصورت گیس بافت سیم بکسل تولید می شدند اما امروزه استفاده از روش پرس سیم بکسل که همراه با بوش و گوشواره انجام می گیرد و یا به روش سوکت زنی سر سیم بکسل روش هایی مرسوم تر هستند. البته بافت سیم بکسل نیز همچنان انجام می شود اما اغلب بعنوان پیش زمینه ای قبل از پرس سیم بکسل می باشد. در تولید اسلینگ زنجیر اغلب از زنجیر گرید G80 و یا از گرید های بالاتر زنجیر G100 و G120 و برای پرس سیم بکسل در تولید اسلینگ سیم بکسل اغلب از گرید های بالای سیم بکسل فولادی و اغلب از ساختار های ۶X36 , 6X37 استفاده می شود.

متریال بکار رفته در تولید اتصالات سیم بکسل و زنجیر

اتصالات زنجیر و سیم بکسل اغلب در دو دسته متریال اتصالات فولادی و اتصالات استیل دسته بندی می شوند. اتصالات استنلس استیل اغلب در دو گرید ۳۰۴ معروف به استیل بگیر ( توسط آهنربا تا اندازه ای جذب می شود) و اتصالات گرید ۳۱۶ معروف به نگیر ( توسط آهنربا جذب نمی شود) تولید می شوند. البته گرید اتصالات استیل ۳۱۶L که برای محیط های فوق سرد بکار می رود نیز دسته دیگری از این اتصالات هستند. تنسایل هر دو گرید اتصالات استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ برابر ۱۵۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد و تفاوت عمده آنها در مقاومت در برابر زنگ زدگی بالاخص در محیط های کلریدی است ( اتصالات استیل ۳۱۶ مقاومت بالاتری دارند).

اتصالات زنجیر و سیم بکسل فولادی اغلب از گرید G80 فولادی تولید می شوند که یا بصورت فسفاته به رنگ مشکل و یا بصورت آبکاری شده گالوانیزه به رنگ نقره ای مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف اتصالات استیل که برند اغلب تاثیر زیادی در کیفیت ندارد برند تولید کننده اتصالات فولادی سیم بکسل و زنجیر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دو مورد از تولید کنندگان بنام این اتصالات کروزبی آمریکا و گرین پین هلند می باشند

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اتصالات زنجیر و سیم بکسل بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.