ابوترابی‌فرد: وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد، بررسی و تصویب کنند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104675
  پرینتخانه » اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹ |

ابوترابی‌فرد: وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد، بررسی و تصویب کنند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اثرات تصمیمات غلط مدیران اقتصادی در آینده آشکار می‌شود، گفت که تصمیم درست آیت‌الله رییسی در حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما بسیار سازنده برای آینده کشور بود؛ این تصمیمات نیاز امروز و فرداست.
ابوترابی‌فرد: وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد، بررسی و تصویب کنند

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران با تسلیت سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) گفت: پیامبر خاتم زیباترین، دلپذیرترین، کامل‌ترین و برترین چهره انسانی آفریده خداوند است که تعامل در سیره این شخصیت بی بدیل تاریخ، نگریستن به خصایص این انسان برجسته و مدرسه پیامبر اعظم تنها راه سعادت بشر است.

 

وی افزود: امام علی (ع) در توصیف پیامبر اعظم فرمودند که پیامبر بسیار کم سخن می‌گفتند، سکوتی که راهگشای حیات طیبه او و جامعه بشری بود. ما هم تلاش کنیم با حلم و بردباری و دوراندیشی کارهایمان را پیش ببریم.

 

خطیب نماز جمعه تهران گفت: اگر نگاه بلند امام (ره) نبود، امروز این انقلاب و حرکت بزرگ امت اسلامی شکل نگرفته بود؛ اگر نگاه بلند رهبری معظم نبود، امروز این قدرت برای محور مقاومت در برابر همه دنیای استکبار شکل نگرفته بود.

 

وی با بیان اینکه پیامبر مردم را با یک چشم می‌نگریست، گفت: رهبران و مدیران جامعه، پدران و مادران هوشمند و مدیران ارشد و خرد باید این گونه با مردم تعامل داشته و بین فقیر و غنی و صاحب قدرت و ضعیف تفاوتی نگذاشته و با یک چشم نگاه کنند.

 

مردم در دادگاه شاهد نگاه برابر در چهره قاضی باشند

 

ابوترابی‌فرد خطاب به قضات کشور گفت: کسانی که در محضر دادگاه اسلامی حضور پیدا می کنند نگاه برابر را در چهره قاضی ببینند، مدیران هم با مردم اینگونه برخورد کنند. در این صورت مردم در مراجعه به ادارات، احساس شخصیت می کنند.

 

وی با بیان اینکه نگاه و تفکر پیامبر در عاشورا عینیت پیدا کرد، گفت: همین نگاه در بین مجاهدان و رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود که آخرت را دیده و به آن فکر می‌کردند؛ این نگاه امروز غزه را به نماد مقاومت در جهان معاصر تبدیل کرده است.

 

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه باید همه به خصوص مسئولان به سیره پیامبر اعظم توجه کنند، افزود: رهبر انقلاب در دیدار با هیات دولت اشاره کردند، مردم به رفتار مدیران نگاه کرده و آن را ملاک قرار می دهند پس باید تلاش کنیم بهترین رفتار را داشته تا مردم در مسیری بهتر گام بردارند که این روش پیامبر است.

 

وی اضافه کرد: پیامبر اعظم دوراندیش بودند تا از آن چه قبیح است، فاصله گرفته و تصمیم غلط اتخاذ نکنند؛ سید آزادگان در طول یک دهه اسارات یک تصمیم غلط نگرفت که پیشمان شود؛ مدیران اقتصادی کشور آثار تصمیمات غلط امروز ما، فردا و در دهه های آینده آشکار می شود. به تعبیر رهبر انقلاب اگر دیروز بودجه عمومی را به نفت گره نمی‌زدیم امروز گرفتار این آسیب تهدید کننده نمی‌شدیم. پس مدیران بیندیشند و دولت چهاردهم بیش از دیگران مطالعه کند تا تصمیم غلطی اتخاذ نشود.

 

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: تصمیم درست شهید خدمت آیت‌الله رییسی در حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما بسیار سازنده برای امروز و فردای کشور بود؛ این تصمیمات نیاز امروز و فردا است. باید مدیران بیندیشند تا تصمیمی بگیریم که تضمین‌ کننده خیر دنیا و آخرت مردم باشد.

ابوترابی‌فرد در پایان خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی اربعین، به زبان عربی مطالبی را خطاب به مردم و دولت عراق بیان کرد.

 

امام جمعه موقت تهران در خطبه های دوم با اشاره به هفته دولت گفت: دولت های اسلامی در جمهوری اسلامی ایران با مقیاس و شاقول شهید رجایی و شهید باهنر اندازه گیری شوند لذا تلاش همه دولتمردان و آحاد جامعه این باشد که شهدای عالی قدر را الگوی حرکت خود قرار داده و به عمل صالح آن ها اقتدا کنند.

 

ابوترابی‌فرد با تبریک به تیم المپیاد دانش آموزی ایران برای کسب رتبه نخست در هفدهمین المپیاد جهانی نجوم گفت: در این مسابقات کشورهای آمریکا، رومانی و کانادا به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند؛ این تفسیر روشنی از سخن ماندگار امام (ره) است که بارها رهبری فرمودند ما می‌توانیم در رقابت جهانی با کشورهایی که با استثمار ملل آسیا و آفریقا و ملت ها در آمریکای جنوبی دست پیدا کرده، جایگاه خود را در جهان تثبیت کنیم که این به عزم و اراده استوار احتیاج دارد؛ نگاه بلندی که پیامبر اعظم بر آن توصیه داشتند.

 

وی در ادامه یکی از مهم‌ترین وظایف مجلس را بررسی خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت و برنامه‌های ارائه شده وزرای پیشنهادی برای رای اعتماد به دولت عنوان و اظهار کرد: اخذ رای کم سابقه از مجلس دوازدهم به فرموده رهبر انقلاب موفقیت بزرگ دولت و باعث سپاسگزاری است که حکایت از تعامل عقلانی و علمی مجلس با دولت دارد. رئیس جمهور و اعضای دولت از این اقدام در راستای افزایش سطح هم‌افزایی دولت و مجلس و ارتقای کارآمدی نظام با هدف برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی به خوبی استفاده کنند. این فرصتی فراروی دولت چهاردهم است.

 

ابوترابی‌فرد گفت: دنیای اسلام به فاصله چند دهه به قله‌های قدرت دست پیدا کرد و دنیا را متاثر از دانش و علوم کرد. این ها دستاورد اندیشه ناب قرآن و کلمات پیامبر عظیم‌الشان اسلام است.

 

وی افزود: دولت با نگاه به آموزه‌های قرآن کریم از تمام ظرفیت علمی و کارشناسی، نیروی انسانی توسعه یافته، ظرفیت‌های متراکم در حوزه زیرساخت های اقتصادی کشور، اقتدار سیاسی، امنیت و قدرت بازدارندگی تحسین برانگیز جمهوری اسلامی، وحدت و انسجام ملی و اسلامی، موقعیت ژئوپولوتیک، عمق راهبردی و استراتژیک کشور برای تبدیل تهدیدها به فرصت ها استفاده کند.

 

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه دولت وفاق ملی به دنبال ارتقای شایسته سالاری باشد، گفت: وزرا در آستانه تصمیمات مهم مدیریتی قرار دارند؛ همان طور که رییس جمهور توصیه داشتند، ملاک تغییر فقط و فقط شاخص مهم شایستگی باشد.

 

نگاه جامع و بلندمدت و مبتنی بر شایسته سالاری پشتوانه اقتدار ملی است

 

وی خطاب به وزرا گفت: مردم اهل قضاوت و تحلیل بوده و تصمیمات را ارزیابی کرده و تشخیص می دهند که ملاک تصمیم ارتقای شایسته سالاری یا نگاه سیاسی بوده است. باید برای ارتقای نظام، شاخص را شایسته سالاری قرار دهیم. نگاه جامع و بلندمدت و مبتنی بر شایسته سالاری پشتوانه اقتدار ملی است، اقتدار ملی مرهون افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است که به نظر می‌رسد این مهم دستاورد ارتقای کیفیت حکمرانی اقتصادی است.

 

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: از رییس جمهور و تیم اقتصادی دولت انتظار می رود سطح حکمرانی اقتصادی را ارتقا دهند که این مهم بدست نمی آید مگر اینکه نگاه بلندمدت اساس تصمیمات دولت باشد. اگر امور روزمره تمام وقت وزرا را به خود اختصاص دهد قطعا مسائل اساسی و کلیدی بر زمین می ماند.

 

وی با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت حکمرانی راه را برای بهبود شاخص های کلان اقتصادی هموار خواهد کرد، گفت: چالش ها و مسائل حکمرانی به مثابه یک شبکه درهم تنیده و پیوسته است پس همه دستگاه‌های اجرایی، قوای سه‌گانه و نهادهای فراقوه‌ای برای فهم و حل مسائل اساسی کشور بسیج شوند؛ روسای قوا مسائل را بخشی نگاه نکرده و نگاه قوا ملی باشد.

وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد و بررسی و تصویب کنند

 

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: ‌منابع کشور محدود است و باید با این منابع محدود اولویت های اساسی کشور رصد شود و تا آن جا که ممکن است زمینه رشد هزینه های جاری کشور را مدیریت و کنترل کرد. وزرا به خصوص وزرات‌خانه‌های پرهزینه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و علوم و سایر نهادها نگاه ملی داشته باشند. وزرای آموزش و بهداشت و تمام وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد و بررسی و تصویب کنند.

 

وی اولین مساله را ارتقای بهره وری خواند و تاکید کرد: وزرا از تمام ظرفیت مدیریتی خود برای ارتقای بهره‌وری استفاده کرده و در پایان سال ۱۴۰۴ گزارشی درباره چگونگی ارتقای بهره‌وری ارائه دهید

 

ابوترابی‌فرد ادامه داد: امروز در اقتصاد می کوشند با هزینه کمتر کیفیت کالا ارتقا پیدا کند یعنی کیفیت بهتر با هزینه کمتر اما در نظام مدیریتی و ساختار ادارات ما شرایط برعکس است؛ هزینه بیشتر، کارایی کمتر.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید رشد اقتصاد دیجیتال و رشد شرکت های دانش بنیان مساله نخست دولتمردان در راستای رشد اقتصادی کشور باشد، افزود: از بدنه علمی و عالم و به بیان رهبری معظم شجاع برای تهیه نقشه راه و با هدف اجرایی و عملیاتی شدن سیاست های کلی ابلاغی رهبری و برنامه توسعه مبتنی بر آن استفاده شود. باید این نقشه راه برای حوزه های مهم تهیه شود که از جمله آن اصلاح ساختار ناترازی بودجه است.

 

بودجه کشور ناتراز است

 

وی با بیان اینکه بودجه کشور ناتراز است، گفت: در سه ماهه نخست سال، باید ۲۵ درصد از منابع پیش بینی شده دریافت می شد که حدود ۱۷ درصد وصول شده در حالی که هزینه های جاری بیش از ۹۳ درصد انجام شده است این یعنی منابع دریافت نشده اما هزینه ها اجرایی شده است. در حوزه عمرانی و سرمایه گذاری باید ۲۵ درصد تخصیص پیدا می کرد اما ۴ درصد تخصیص داده شده که معنای ناترازی بودجه است.

 

ابوترابی‌فرد افزود: دولت و مجلس بدانند با رشد غیرمعقول و بدون دفاع هزینه ها نمی توان ناترازی را اصلاح کرد و بر ناترازی بودجه افزوده می شود.

 

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر لزوم اصلاح ناترازی نظام بانکی و پولی گفت: طبق سیاست‌های کلی، باید به سمت تنظیم سیاست‌های پولی، مالی و ارزی با هدف دستیابی به ثبات اقتصادی و مهار نوسانات و تقویت تولید ملی رفت اما چقدر با این سیاست فاصله داریم؛ نباید اتاق فکر ویژه برای این مسائل مهم زیر نظر شخص رییس جمهور و تیم اقتصادی کشور و نخبگان سیاسی و علمی شکل گرفته و مردم نیز در جریان واقعیت اقتصاد و کاستی‌ ها و ضعف ها و راه برون رفت از آن باشند و رسانه ملی به تریبون این مباحث تبدیل شود.

 

ابوترابی‌فرد با تاکید بر لزوم اصلاح ناترازی انرژی گفت: در سیاست‌های کلی، کاهش مستمر شدت انرژی با اعمال مجموعه‌ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی و استفاده بهینه از نفت و گاز و صادرات و تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن از منبع بودجه عمومی به منابع و سرمایه‌های زاینده اقتصادی آمده است؛ اگر حتی ۵۰ درصد این جمله اجرایی و عملیاتی شود، شاهد تحول بنیادین در کشور خواهیم بود که در سال های پیش رو آثار آن را می بینید.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.