ابهامات حول ایستگاه پایانی ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16077
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۵۹ |
کش‌و‌قوس‌ یک استیضاح در ایالات‌متحده آمریکا؛

ابهامات حول ایستگاه پایانی ترامپ

جلسه استيضاح دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا پس از تصويب مجلس نمايندگان اين کشور با توجه به دو موضوع سوءاستفاده از قدرت و کارشکني در کار کنگره در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد.
ابهامات حول ایستگاه پایانی ترامپ

|راضيه فراهاني|
جلسه استيضاح دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا پس از تصويب مجلس نمايندگان اين کشور با توجه به دو موضوع سوءاستفاده از قدرت و کارشکني در کار کنگره در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد. اتهام «سوءاستفاده از قدرت» ترامپ با ۲۳۰ رأي موافق در مقابل ۱۹۷ رأي مخالف به تصويب مجلس نمايندگان رسيد؛ همچنين ماده دوم اين طرح نيز که به اتهام «کارشکني در کار کنگره» مربوط مي‌شود با ۲۲۹ رأي موافق و ۱۹۸ رأي مخالف به تصويب رسيد. برگزاري اين محکمه به‌منزله پايان حضور ترامپ در کاخ سفيد نيست چراکه ادامه اين روند به مجلس سنا سپرده مي‌شود و درصورتي‌که دوسوم نمايندگان سنا با اين استيضاح موافقت کنند، برکنار مي‌شود اما با توجه به اکثريت جمهوري‌خواهان در اين مجلس، به نظر نمي‌رسد اين ميزان رأي، قابل‌دستيابي باشد. ترامپ سومين رئيس‌جمهور ايالات‌متحده است که استيضاح و پرونده‌اش به مجلس سنا ارسال مي‌شود. پيش از وي اندرو جانسون و بيل کلينتون نيز استيضاح شدند اما در ادامه شاهد تبرئه هر دو بوديم. لازم به ذکر است اگر ترامپ در جلسه محاکمه از سمت رياست جمهوري خلع شود، مايک پنس معاون وي تا پايان دوره کنوني، رئيس جمهور خواهد بود.دونالد ترامپ يک‌شنبه شب پس از قرائت بندهاي قانوني استيضاحش در سنا طي توئيتي مدعي شد: «همين‌الان به خاطر يک تماس تلفني بي‌عيب و نقص استيضاح شدم.» نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا در مصاحبه‌اي درباره اين استيضاح گفته است، «دونالد ترامپ همواره يک رئيس‌جمهور استيضاح شده خواهد بود، فارغ از اين‌که نتيجه محاکمه‌اش در مجلس سنا چه خواهد بود.»
اميرعلي ابوالفتح، يک کارشناس مسائل آمريکا با اشاره به اين‌که مراحل استيضاح ترامپ به پايان رسيده است به «رسالت» ‌گفت: «رئيس‌جمهور آمريکا با دو اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و «تلاش براي ايجاد مانع‌تراشي در وظايف کنگره» مورد استيضاح قرارگرفته است. در ايالات‌متحده به‌غيراز ترامپ، دو رئيس‌جمهور ديگر نيز يعني انرو جانسون و بيل کلينتون استيضاح شده‌اند.»وي ادامه داد: «در اينجا سؤالي مطرح است، آيا اتهامات وارده به رئيس‌جمهور آمريکا وارد است يا خير؟ به همين منظور دادگاهي در سنا برگزار مي‌شود. اين دادگاه در حال حاضر در جريان است و روز سه‌شنبه جلسه اصلي برگزار خواهد شد. در اين دادگاه اگر دوسوم سناتو‌رها قانع شوند که رئيس‌جمهور در اتهامات وارده گناهکار است به‌صورت اتوماتيک از مقام خود خلع مي‌شود اما در غير اين صورت تا پايان رياست جمهوري به وظايف خود عمل مي‌کند.»اين کارشناس مسائل آمريکا افزود: «در حال حاضر دموکرات‌ها ۴۵ رأي و دو رأي سناتورهاي مستقل و هم‌پيمان يکديگر را دارند اما لازم به ذکر است که بايد رأي ۲۰ سناتور جمهوري‌خواه را هم به دست آورند تا تعدادشان به ۶۷ برسد. در آن صورت ترامپ از مقام خود خلع مي‌شود»ابوالفتح تصريح کرد: «با توجه به اين‌که جمهوري خواهان قويا در حال حمايت از ترامپ هستند بايد گفت که تنها موضوع استيضاح و پرونده اوکراين را يک بازي سياسي عنوان کرده‌اند و به همين جهت دموکرات‌ها ۶۷ رأي را به دست نخواهند آورد و ترامپ تا پايان دوران رياست جمهوري خود يعني تا ۲۰ ژانويه ۲۰۲۱ همچنان در کاخ سفيد باقي خواهد ماند.»وي با اشاره به اين‌که برخي از تأثيرگذاري اين استيضاح در انتخابات نوامبر ياد مي‌کنند، گفت: «در اين صورت تنها دو فرضيه مطرح است، نخست آن‌که موضوع استيضاح به ترامپ کمک مي‌کند تا دموکرات‌ها ضعيف و در انتخابات پيش رو پيروز شوند چه‌بسا جمهوري‌خواهان کرسي‌هاي بيشتري را در کنگره در دست بگيرند. فرض ديگر آن است گرچه ترامپي که استيضاح شده با رأي سنا برکنار نمي‌شود اما باعث تضعيف وجهه ترامپ مي‌شود و اين رسوايي چهره ترامپ را براي رأي‌دهندگان آمريکا روشن‌تر و مي‌تواند منجر به شکست رئيس‌جمهور شود يا اين‌که آراي کمتري را به دست گيرد اما اين‌که کدام‌يک از اين فرضيات رخ دهد را در حال حاضر نمي‌توان با اطمينان گفت و تنها بايد در انتظار نتيجه انتخابات ماه نوامبر باشيم.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.