آیین رئیسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46366
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷ |
نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حجت الاسلام رئیسی دیدار کردند

آیین رئیسی

پیروزی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بازار گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه‌ها و کابینه وی را گرم کرده است. دیدارهای وی با مقامات ارشد و همچنین نخبگان سیاسی و علمی، فرآیندی را نشان می‌دهد که گویای اهمیت دیدگاه‌های مختلف در امر حکمرانی برای دولت جدید است.
آیین رئیسی

مصطفی هدایی
پیروزی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بازار گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه‌ها و کابینه وی را گرم کرده است. دیدارهای وی با مقامات ارشد و همچنین نخبگان سیاسی و علمی، فرآیندی را نشان می‌دهد که گویای اهمیت دیدگاه‌های مختلف در امر حکمرانی برای دولت جدید است. رفت‌وآمدها و دیدارهای میان مقامات سیاسی با رئیس‌جمهور منتخب موردتوجه رهبر معظم انقلاب نیز واقع شد و از وجود چنین رفتارهای سیاسی ارزشمندی تشکر کردند: «یک نکته‌ای که جای این دارد انسان خدا را شکر کند، این است که بحمدالله بعد از انتخابات و پیروزی نامزد موردقبول مردم با رأی خوب و درصد بالا، برخورد مسئولان کشور، برخورد خوبی بود؛ این نشان طمأنینه و آرامش روحی لازم در کشور است.
اینکه مسئولین درجه‌ اول و طراز اوّل کشور بیایند با رئیس‌جمهور منتخب ملاقات و دیدار کنند و حرف بزنند و اظهارنظر کنند، تبادل‌نظر کنند، کار خیلی خوبی است؛ اینکه نامزدهایی که رأی نیاوردند به نامزدی که رأی آورده تبریک بگویند و اظهار علاقه و ارادت بکنند، کار خیلی خوبی است؛ این هم جزو نعم الهی است. امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال روز‌به‌روز این جهت‌گیری‌ها را برای کشور ما افزایش بدهد.»
 پیام اولین دیدار
سید ابراهیم رئیسی پس از اعلام نتایج انتخابات در اولین دیدار با مقامات رسمی به دعوت حسن روحانی به پاستور رفت تا از نزدیک با دولت دوازدهم تعاملات را جهت هماهنگی‌ها انجام دهد. این دیدار از لحاظ سیاسی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و پیام تعامل را به تمامی جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و نخبگان ارسال کرد. همچنین نشان داد که دولت جدید اهل جنجال، حاشیه‌سازی و سیاه نمایی از گذشته نیست و برای پیشبرد برنامه‌های خود دست دوستی به سوی همه دراز کرده است. 
رئیسی پس از دیدار اول خود با حسن روحانی درزمینهٔ همین موضوع، عنوان کرد: « حتما با مجلس، نخبگان و صاحب‌نظران، برای شکل دادن دولت جدید به منظور باز کردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد، به‌گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شده است، افزون شود. دولت و ملت باید در کنار هم یک زندگی بسیار روشن و دل‌نشینی داشته باشند،‌ در دولت جدید همه تلاش خود را برای بازکردن گره‌های کشور به ویژه درزمینهٔ مشکلات معیشتی مردم به کار خواهیم بست.»
ابراهیم رئیسی ۱۵ خردادماه امسال تحول مدیریتی و تغییر در رویکردها را یکی از موضوعات مهم در برنامه‌های خود دانسته بود و رقیب اصلی‌اش را ناکارآمدی، فساد و شرایط موجود در کشور معرفی کرده بود: « امروز بعد از ۴۰سال از انقلاب اجرای عدالت موضوع مهمی است و ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور ضروری است و مردم تغییر می‌خواهند و وضع موجود موجب نگرانی جوانان است و لازمه تغییر وضع موجود حضور با معنی مردم در صحنه و تصمیم و اراده ملت است. رقیبانی که مشاهده می‌شوند محترم هستند ولی رقیب خودم را ناکارآمدی،‌ فساد و وضعیت امروز که مردم آن را که نمی‌پسندند و از آن گله‌مندند و در جامعه ناامیدی را رواج می‌دهد می‌دانم.» این اظهارات گویای اهمیت راهبردی تغییرات در مدیریت اجرایی کشور با وجود دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلف در این عرصه است. 
وی در ۱۰ روز گذشته ثابت کرد که برای رسیدن به هدف برتر ایجاد شرایط رضایت‌بخش برای مردم، حاضر است از ظرفیت تمام جریان‌ها و حتی رقبای سیاسی خود استفاده کند. همچنین برای به میدان آوردن نخبگان در کادر مدیریت اجرایی فراخوان عمومی از سوی رئیس‌جمهور منتخب اعلام‌شده تا مردم در سامانه‌ای به معرفی بهترین گزینه‌ها اقدام کنند. ارتباط تنگاتنگ با جامعه و ادامه این مسیر در دولت به بازیابی اعتماد عمومی به مدیریت اجرایی منجر می‌شود. مردم در سال‌های اخیر در موقعیت اقتصادی و معیشتی بدی قرار گرفتند و در کنار جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن و تحریم‌های اقتصادی، فشارهای مضاعفی از جانب نحوه مدیریت امور اجرایی کشور متحمل شدند. چنین شرایطی منجر به نارضایتی‌ها و دلخوری‌هایی در جامعه شده  و برای بازسازی تعامل بهتر دولت و مردم، نیاز مبرم به وجود دولت مردمی احساس می‌شود. ابراهیم رئیسی با اقدامات و رفتارهایی که از ابتدای پیروزی از خود نشان داده، پیام تعامل بسیار جدی است و برای عملی کردن آن اقدامات شروع شده است. 
 شایسته‌سالاری برای خدمت عالیه به مردم 
حجت‌الاسلام رئیسی در اولین سخنرانی پس از انتخابات در حرم رضوی در یک تیرماه با تقدیر و تشکر از تمامی سلایق و آحاد مردمی که رأی داده یا نداده‌اند، به اهمیت شایسته‌سالاری در دولت خود بدون هیچ نوع نگاه تبعیض‌آمیز اشاره کرد و گفته بود: «در دوره‌های گذشته کسانی که در دولت مشغول بودند اگر به رئیس دولت رأی نمی‌دادند یا محبت به او نداشتند برایشان مشکل درست می‌کردند اما محور ما در انتخاب همکاران شایستگی و شایسته‌سالاری است.»
نگاه فراجناحی رئیس جمهور منتخب چه در دیدارهای اخیر و چه از نگاه تحلیلگران برجسته بوده است.  حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا، نماینده سابق مجلس به اهمیت این نگاه فراجناحی اشاره‌کرده و آن را یکی از ویژگی‌های رئیسی می‌داند: «رئیسی در انتخاب کابینه نگاهی باز دارد و خود را هم به عنوان نیروی مستقل معرفی کرده است. بعید می‌دانم که واقعیت داشته باشد که عده‌ای خاص دور رئیس‌جمهور منتخب را گرفته‌اند. رئیسی وزرای دولت را با نگاه جامعی انتخاب خواهد کرد و افراد کارآمد را از هر مجموعه‌ای  به یاری می‌طلبد.» مهدی دوستی،  سخنگوی ستاد انتخاباتی رئیسی پیش از برگزاری انتخابات در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه رئیسی گفته بود: «هیچ‌کدام از گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه احتمالی آقای رئیسی صحت ندارد و کابینه‌ای جوان، تازه‌نفس، نخبه، کارآمد و فراجناحی تشکیل خواهد شد. حدسیات درباره ترکیب کابینه‌ رئیسی و نام بردن از برخی چهره‌ها کاملا اشتباه و غیرواقعی است؛ کابینه دولت آقای رئیسی در صورت اعتماد مردم و پیروزی در انتخابات فراجناحی خواهد بود.» همچنین سیدحسین نقوی از فعالان سیاسی اصولگرا به اهمیت شایسته‌سالاری و نگاه ویژه رئیسی به این موضوع اشاره کرد و معتقد است که ایران در حال حاضر نیازمند کمک تمامی گروه‌ها، مردم و جریان‌ها برای عبور از گردنه سختی است که در آن قرار دارد: « مشی رئیسی شایسته‌سالاری است و در این مصاحبه اخیر منظورش از شایسته‌سالاری را تعریف کرد که انقلابی، پاکدست، مردم‌دار و مدیر جهادی بودن یعنی انقلابی.این موضوع هم زمینه مناسبی فراهم می‌کند تابا همه گروه‌ها کار کند.»
 اهمیت دیدار حجت‌الاسلام رئیسی با رقبای انتخاباتی
در کنار سایر دیدارهای رئیس‌جمهور منتخب با وزرای دولت و مسئولان نهادها و سازمان‌ها، دیدار وی با رقبای انتخاباتی حرکت بی‌سابقه‌ای پس از پیروزی است که می‌تواند زمینه‌ساز بستر تعاملات در سطح ویژه برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی باشد. ابراهیم رئیسی از ۶ نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرد تا در یک دورهمی مشورتی برای دریافت برنامه‌ها و توصیه‌ها حضور به‌هم رسانند. این دیدار فوق‌العاده از جهاتی برای رساندن پیام همدلی و همراهی دولت آینده در تمامی سطوح اهمیت دارد. حجت‌الاسلام رئیسی حاضرشده تا حتی با کسانی که در رقابت‌های انتخاباتی سخنانی علیه وی زده بودند، دیدار کند و از آن‌ها برنامه بخواهد.  فراجناحی و مستقل بودن رئیس‌جمهور منتخب در دیدارهای اخیر به اثبات رسیده و نوید شکل‌گیری کابینه و تیم اجرایی کارآمد، جوان، انقلابی و ورای زد و بندهای سیاسی را می‌دهد. موضوعی که بدون شک در آینده مدیریت اجرایی کشور و حل مشکلات و بحران‌ها به خوبی خود را نشان خواهد داد.

نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.