آیا یادگیری زبان بدون گرامر امکان‌پذیر است؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 94050
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹ |

آیا یادگیری زبان بدون گرامر امکان‌پذیر است؟

آیا یادگیری زبان بدون گرامر امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.
آیا یادگیری زبان بدون گرامر امکان‌پذیر است؟

آیا یادگیری زبان بدون گرامر امکان پذیر است؟ اجازه بدهید از همین ابتدا پاسخ را با یک مثال روشن کنیم؛ شما با داشتن پارچه، نخ و چرخ خیاطی اما بدون الگو و مهارت خیاطی، می‌توانید لباس بدوزید؟ قطعا نه! آموزش زبان انگلیسی بدون گرامر هم دقیقا همینطور است. پس چگونه برخی افراد ادعا می‌کنند که زبان انگلیسی را بدون گرامر آموخته‌اند؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم!

یادگیری زبان انگلیسی بدون نیاز به گرامر؛ دروغ یا واقعیت؟

به اندازه آدم‌های دنیا، روش‌های مختلف برای یادگیری زبان جدید وجود دارد. یادگیری انگلیسی، برای برخی درست مانند یک بازی ساده است و مثل زبان مادری، آن را به تدریج فرا می‌گیرند. یکی از بخش‌های یادگیری زبان جدید که مسیر را برای زبان‌آموزان دشوار می‌کند، گرامر است. همه ما لااقل یک‌بار در مسیر آموزش از خود پرسیده‌ایم که آیا یادگیری زبان بدون گرامر امکان پذیر است؟ برخی با اطمینان می‌گویند بدون گرامر نمی‌توان زبان انگلیسی را فرا گرفت و برخی دیگر، معتقد هستند که یادگیری زبان جدید بدون گرامر، درست مانند آموزش زبان مادری به کودکان نوپا، امکان‌پذیر است.  پاسخ دقیق به این سوال، این است که گرامر زبان انگلیسی، یک بخش جدا نشدنی از این زبان است؛ با این حال، می‌توان در مراحل اولیه از آموزش زبان یا هنگام یادگیری برخی مهارت‌های خاص، وقت کمتری روی آن گذاشت. به عنوان مثال، وقتی در حال یادگیری مکالمه زبان انگلیسی، می‌توانید با تکرار دیالوگ فیلم‌ها یا گوش دادن به مکالمات افراد، نکات جدید را بیاموزید؛ دقیقا مثل کاری که یک کودک برای یادگیری زبان انجام می‌دهد. با این حال، باید بدانید که این کار، خلاقیت شما را در حرف زدن کم می‌کند و تنها محدود به سطوح خاصی از زبان خواهید شد. در صورتی که قصد دارید زبان انگلیسی را تا سطح پیشرفته ادامه دهید و از آن به صورت حرفه‌ای استفاده کنید، گرامر را دست کم نگیرید و در کنار سایر مهارت‌ها، برای آن وقت صرف کنید.

چه کسانی به گرامر زبان انگلیسی نیاز ندارند؟

چند دسته از افراد می‌توانند بدون گرامر، شروع به یادگیری زبان کنند:

  • افرادی که قصد استفاده محدود از زبان را دارند.
  • کودکان زیر ۷ سال که در محیط انگلیسی زبان قرار دارند.
  • افرادی که در سطح مبتدی هستند.
  • کسانی که نیاز به استفاده حرفه‌ای از انگلیسی ندارند.

به عنوان مثال، اگر یک سفر کوتاه در پیش دارید نیازی به یادگیری گرامر نیست؛ اما اگر قرار است به عنوان دانشجو یا استاد در دانشگاه‌های بین‌المللی فعالیت کنید، حتما به گرامر زبان انگلیسی نیاز ضروری خواهید داشت. زیرا در این شرایط، باید بتوانید با توجه به دانش خود، عبارات جدیدی بگویید یا بنویسید و این کار بدون دانش گرامری، غیر ممکن است. در کل اگر قرار است از زبان انگلیسی به صورت تخصصی برای نوشتن یا حرف زدن استفاده کنید، گرامر هم باید در برنامه یادگیری شما قرار داشته باشد، ولی اگر می‌خواهید در حد روزمره به این زبان صحبت کنید و کارهای عادی را پیش ببرید، یادگیری عبارات متداول بیشتر به دردتان خواهد خورد.

یادگیری زبان بدون گرامر

روش‌های آموزش زبان بدون نیاز به مطالعه گرامر

توصیه ما این است که از همان مراحل ابتدایی، گرامر زبان انگلیسی را جدی بگیرید؛ زیرا برای رسیدن به سطوح پیشرفته و فوق پیشرفته به آن نیاز دارید. با این حال، اگر قصد شما استفاده محدود از زبان در حد مکالمه روزمره است، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱- فیلم‌های انگلیسی ببینید

یکی از بهترین روش‌ها برای کسانی که می‌خواهند بدون گرامر، زبان انگلیسی را بیاموزند فیلم دیدن است. برای یادگیری با فیلم ممکن است مجبور شوید بارها و بارها صحنه‌ها را تکرار کنید و به دیالوگ‌ها با دقت گوش دهید. این روش، تاثیر خوبی روی تلفظ صحیح و یادگیری عبارات جدید دارد. با این حال، سعی کنید از فیلم‌های ساده شروع کنید تا دیالوگ‌های سخت و طولانی شما را سردرگم نکند.

۲- پادکست گوش کنید

به چه موضوعی علاقه دارید؟ می‌خواهید در چه حوزه‌ای از زبان انگلیسی استفاده کنید؟ پادکست‌های همان حوزه را بیابید و شروع به شنیدن کنید. هرچه بیشتر بشنوید و تکرار کنید، بیشتر هم خواهید آموخت. سعی کنید در این روش، روی یک موضوع خاص تمرکز داشته باشید؛ زیرا پراکندگی زیاد، ممکن است باعث سردرگمی شما شود.

۳- زندگی خود را با انگلیسی بیامیزید

به زبان انگلیسی زندگی کنید، حتی به غلط! از کاربرد نکاتی که آموخته‌اید واهمه نداشته باشید. حرف‌های روزمره را به انگلیسی بیان کنید، انگلیسی فکر کنید، انگلیسی خرید کنید و انگلیسی زندگی کنید. حتی اگر امکان مهاجرت ندارید، باز هم مدام با این زبان درگیر باشید تا بیشتر یاد بگیرید.

۴- یک پارتنر زبان خوب پیدا کنید

کسی را پیدا کنید که سطح زبان او نسبت به شما بهتر باشد و بتواند اصلاحتان کند. پارتنر زبان خوب، باید حداقل یک بار در روز با شما مکالمه داشته باشد و بتوانید در کنار او، اشتباه‌های خود را بروز دهید و رفع کنید.

۵- از تکنیک Shadowing بهره ببرید

هنگام تماشای فیلم یا گوش دادن به پادکست، عبارت‌ها و جملات کاربردی را تکرار کنید؛ به این کار Shadowing یا سایه‌زنی می‌گویند. با این تکنیک می‌توانید عبارت‌های جدیدی بیاموزید و روی تلفظ خود کار کنید. فرقی نمی‌کند هدفتان یادگیری با گرامر زبان انگلیسی یا بدون آن؛ در هر حال، این روش بسیار مفید و موثر است.

۶- کتاب و مجله انگلیسی بخوانید

تک‌مهارتی نباشید و در عین یادگیری مکالمه، به مهارت‌هایی نظیر خواندن و نوشتن هم بپردازید. این کار را می‌توانید با خواندن کتاب‌ها و مجله‌های انگلیسی و تمرکز روی عبارت‌های مهم آن‌ها انجام دهید. در این بخش هم درست مانند پادکست، بهتر است موضوعی عمل کنید و زیاد از این شاخه به آن شاخه نپرید.

یادگیری زبان بدون گرامر

مزایا و معایب یادگیری زبان بدون گرامر 

حالا که به سوال «آیا یادگیری زبان بدون گرامر امکان پذیر است» پاسخ دادیم، وقت آن است که ببینیم یادگیری انگلیسی بدون گرامر چه مزایا و معایبی دارد؟
مزایای یادگیری انگلیسی بدون گرامر موارد زیر هستند:

  •  درگیر آموزش‌های پیچیده نمی‌شوید.
  • مکالمه زبان انگلیسی را زودتر می‌آموزید.
  •  نیاز چندانی به شرکت در کلاس نخواهید داشت.

با این حال، توجه نداشتن به گرامر معایب بزرگی هم دارد؛ از جمله اینکه:

  • بدون گرامر، به عبارات خاص و تکراری محدود می‌شوید.
  • امکان استفاده تخصصی از زبان بدون گرامر فراهم نیست.
  • یادگیری بدون گرامر تنها به سطوح مبتدی محدود است.
  • مکالمه و نوشته‌های شما در معرض اشتباه‌های بیشتری هستند.

آموزش زبان انگلیسی سفیر؛ تعادل میان گرامر و مکالمه! 

همه ما زبان جدید یاد می‌گیریم که از آن استفاده کنیم؛ به همین دلیل وقتی با نکات گرامری متعدد رو‌به‌رو می‌شویم، احساس سردرگمی به ما دست می‌دهد و حس می‌کنیم از کاربرد زبان خیلی دور هستیم. یکی از مزایای بزرگ آموزش زبان انگلیسی سفیر، این است که در آن آمیخته‌ای از نکات گرامری و کاربردی را تجربه خواهید کرد. در این موسسه، تمرکز اصلی روی یادگیری مکالمه زبان انگلیسی در فضایی تعاملی است؛ با این حال، به تدریج و بدون فشار بیش از حد، با نکات گرامری هم آشنا خواهید شد. آموزش گرامر زبان انگلیسی در سفیر، با مکالمه و کاربرد زبان ترکیب شده‌است؛ به همین دلیل خبری از خستگی و ناامیدی از یادگیری نیست. در نهایت، زبان‌آموزان می‌توانند با خیال راحت به یادگیری بپردازند، از زبان انگلیسی در حد نکات آموخته شده بهره ببرند و تا سطح پیشرفته رشد کنند!
سخن پایانی
آیا یادگیری زبان بدون گرامر امکان پذیر است؟ جواب منطقی به این سوال منفی است؛ زیرا گرامر با ذات زبان انگلیسی در هم آمیخته است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. با این حال، افرادی که قصد استفاده محدود و غیرتخصصی از زبان را دارند، می‌توانند با کارهایی همچون تماشای فیلم، گوش دادن به پادکست و مطالعه کتاب و مجله، بدون استفاده از گرامر، این زبان را در سطح مبتدی و اولیه بیاموزند.

برچسب ها : گرامر,آموزش,زبان,سفیر,سفیر گفتمان

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.