آیا پمپئو هم از کاخ سفید می‌رود؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10302
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵ |
پس لرزه‌های اوکراین گیت در واشنگتن

آیا پمپئو هم از کاخ سفید می‌رود؟

موضوع بقا يا برکناري مايک پمپئو از قدرت، به يکي از دغدغه هاي سياسي در ايالات متحده تبديل شده است. وزير خارجه دولت ترامپ از يک سو زمينه لازم را براي خروج خود از دولت ( به بهانه شرکت در انتخابات سناي 2020) فراهم آورده و از سوي ديگر، سعي دارد در ظاهر، اختلافات خود و رئيس جمهور آمريکا را پنهان کند.
آیا پمپئو هم از کاخ سفید می‌رود؟

موضوع بقا يا برکناري مايک پمپئو از قدرت، به يکي از دغدغه هاي سياسي در ايالات متحده تبديل شده است. وزير خارجه دولت ترامپ از يک سو زمينه لازم را براي خروج خود از دولت ( به بهانه شرکت در انتخابات سناي ۲۰۲۰) فراهم آورده و از سوي ديگر، سعي دارد در ظاهر، اختلافات خود و رئيس جمهور آمريکا را پنهان کند. بسياري از تحليلگران معتقدند که وزير خارجه آمريکا در
آينده اي نه چندان دور و شايد تا قبل از فرا رسيدن سال ۲۰۲۰ ميلادي از سمت خود استعفا کند.
بروز ماجراي «اوکراين گيت»، پمپئو را بيش از پيش در اين خصوص تحت فشار قرار داده است. واقعيت امر اين است که وزير خارجه آمريکا هنوز تکليف خود را در حوزه سياست خارجي اين کشور نمي داند! يكي از نکات مهمي که پس از اخراج بولتون از کاخ سفيد مطرح مي شود، به برکناري احتمالي مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا تا قبل از انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰
باز مي‌گردد. اگرچه طي روزهاي اخير اکثر تحليلگران مسائل آمريکا مشغول بررسي دلايل، ابعاد و تبعات برکناري و اخراج جان بولتون از کاخ سفيد هستند، اما به زودي جانشين بولتون معرفي مي شود و تا حدود زيادي اين بحث‌ها فروکش خواهد کرد! با اين حال آنچه در آينده اي نزديک به يکي از موضوعات داغ در حوزه سياسي آمريکا تبديل مي شود، گمانه زني در خصوص سرنوشت مايک پمپئو وزير امور خارجه دولت ترامپ است. اگرچه ترامپ در تازه ترين سخنان خود از پمپئو تمجيد کرده و حتي به صورت تلويحي، وي را براي پذيرش همزمان پست وزارت امور خارجه و مشاور امنيت ملي ايالات متحده مناسب دانسته است، اما وزير خارجه آمريکا به خوبي مي داند که چنين تعاريف و تمجيدهايي، قبلا از سوي ترامپ در قبال بولتون و حتي رکس تيلرسون نيز وجود داشته است! از اين رو تعاريف اخير ترامپ از پمپئو، ضمانتي براي استمرار حضور وي در رأس معادلات سياست خارجي آمريکا نيست.
واقعيت امر اين است که پمپئو نيز به مانند بولتون، نماد شکست تمام عيار واشنگتن در برابر تهران است. رأي دهندگان آمريکايي از پنسيلوانيا و ويسکانسين گرفته تا ميشيگان و فلوريدا، مخالفت خود را در نظرسنجي ها با مشي تهاجمي حاکم بر سياست خارجي ايالات متحده اعلام کرده اند! پمپئو امروز نه ديگر از شروط ۱۲ گانه مضحکانه خود سخني به ميان مي آورد و نه جرئت مي کند واژه جنگ را بر زبان قاصر خود جاري سازد! امروز پمپئو نيز مانند جان بولتون مشاور امنيت ملي اخراجي دولت ترامپ به نماد شکست و عقب گرد کاخ سفيد در نظام بين الملل تبديل شده است. پمپئو از فرصت دادن به ديپلماسي سخن مي گويد، اين در حالي است که خروج رسمي ايالات متحده از توافق هسته اي با ايران، مصداق عيني شليک نهايي دولت آمريکا به ديپلماسي بود! امروز وزير امور خارجه کشوري دم از ديپلماسي مي زند که طي سه سال اخير نهايت فشار خود را براي اعمال راهبرد فشار حداکثري به ايران به کاربرده است. کشوري که به قول جان بولتون، سردمدارانش به دنبال غروب آفتاب انقلاب اسلامي در چهلمين سالگرد پيروزي اين نهضت بودند.مايک پمپئو خود به خوبي مي داند که پس از کنار زدن رکس تيلرسون و حضور در مسند وزارت خارجه آمريکا، چه هدفي را در قبال جمهوري اسلامي ايران دنبال کرده است!
وقوع ماجراي اوکراين گيت، نقش مؤثري در برکناري احتمالي پمپئو از قدرت دارد. بسياري از دموکرات‌ها و حتي برخي از جمهوري‌خواهان ، با توجه به احتمال بسيار اندک موفقيت آميز بودن استيضاح ترامپ، ترجيح مي دهند پمپئو را در اين مسير قرباني کنند. برخي جمهوري‌خواهان سنتي که از ابتدا با اخراج رکس تيلرسون از کاخ سفيد و جانشيني پمپئو مخالف بودند، همچنان ترامپ را بابت اخراج پمپئو از اين مسند تحت فشار قرار داده اند.
حتي آنها به ترامپ پيشنهاد داده اند که بدون هيچ گونه ترديدي، پيشنهاد احتمالي پمپئو مبني بر استعفا از کاخ سفيد و حضور در انتخابات سنا در سال آينده را بپذيرد.در هر حال، رئيس جمهور آمريکا هنوز تصميم نهايي را در اين خصوص اتخاذ نکرده است.البته با توجه به روحيه خاص ترامپ، کاملاً امکان دارد که وي پمپئو را به سپر خود در ماجراي اوکراين گيت تبديل کند.
در نهايت اينکه وزير خارجه ناتوان و شکست خورده آمريکا، خود نيز برآوردي از آينده سياسي خود ندارد. براي همين مسئله، پمپئو، اخيرا با «وارد بيكر» استراتژيست جمهوري‌خواه ديدار كرد تا با او درباره احتمال رقابت در انتخابات مجلس سنا در سال ۲۰۲۰ مذاكره كند. پمپئو براي يك كرسي خالي شده سنا از ايالت كانزاس رقابت خواهد كرد.البته منابع خبري تأكيد دارند که پمپئو هنوز تصميم نهايي را نگرفته است اما رهبران حزب جمهوري‌خواه از جمله «ميچ مك كانل» رهبر اكثريت سنا به شدت او را تشويق مي كنند تا در اين رقابت شركت كند.بدون شک کليت اين تصميم، نشان دهنده نارضايتي ها و به عبارت بهتر، نگراني هايي است که پمپئو از حضور در کنار ترامپ دارد. رئيس جمهور ايالات متحده اساسا قابل پيش بيني نيست و مي تواند با يک حرکت يا تصميم غير منتظره، وزير امور خارجه خود را برکنار و فرد ديگري را جايگزين وي کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.