آیا بازار آهن در سال ۱۴۰۳ از رکود خارج می شود؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 99269
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۰۹ |

آیا بازار آهن در سال ۱۴۰۳ از رکود خارج می شود؟

بررسی روند بازار آهن در سال 1403 با تأکید بر نشانه‌ها و شاخص‌های اقتصادی به منظور پیش‌بینی خروج یا ادامه رکود.
آیا بازار آهن در سال ۱۴۰۳ از رکود خارج می شود؟

بررسی وضعیت بازار آهن در سال ۱۴۰۲ نشان داد که از شهریور ۱۴۰۲ تا بهمن ماه، این بازار تقریبا در رکود به سر می‎‌برد و نوسانات چندانی نداشت؛ اما در این دو ماهه اخیر، نوسانات بسیار شدیدی به وجود آمده‌اند که صنعتگران را به خروج از رکود امیدوار کرده‌اند. تا جایی که، پیش بینی قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۳ در نشان می‌دهد که احتمالا این بازار روند افزایشی را تجربه خواهد کرد. در این مقاله می‌خواهیم با بررسی شرایط موجود، به این سوال پاسخ دهیم که آیا بازار آهن در سال ۱۴۰۳ از رکود خارج می‌شود یا خیر؟

نگاهی به وضعیت فعلی بازار آهن

وضعیت فعلی بازار آهن نشان می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه در ماه گذشته، شاهد افزایش قیمت در این بازار بوده‌ایم که احتمالا به دلیل از سر گرفته شدن فرایند ساخت‌وساز است. البته باید بدانید که تغییرات آب و هوایی اخیر در ماه اسفند، قدری این بازار را با مشکل مواجه کرد؛ اما همچنان توانست روند صعودی خود را حفظ کند. علاوه بر این، عرضه آهن آلات در بورس کالا هم رونق گرفت و این موضوع هم توانست میان عرضه و تقاضا تعادلی را به وجود آورد. البته با توجه به الزامات صرفه‌جویی در مصرف گاز و قطع شدن گاز برخی از کارخانه‌ها، فرایند تولید با مشکل مواجه شد و عرضه انواع محصولات آهنی کاهش پیدا کرد؛ به همین دلیل در هفته اخیر، شاهد تغییرات شدید قیمت آهن آلات بوده‌ایم که انتظار می‌رود با نزدیک شدن به تعطیلات عید نوروز، قدری بازار آرام‌تر شود.

بررسی عوامل موثر بر قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۳

قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۳ نیز مانند دیگر سال‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات نرخ ارز

انتظار می‌رود که در سال ۱۴۰۳ هم دلار و ارزهای دیگر همچنان روند افزایشی داشته باشند و مرزهای حداکثری سال ۱۴۰۲ را نیز بشکنند. همین موضوع می‌تواند باعث کاهش قدرت خرید در مصرف‌کنندگان شود و حتی به دلیل گرانی مواد اولیه و تعمیرات دستگاه‌ها، بر روی تولید هم اثر بگذارد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ می‌تواند افزایش قیمت آهن آلات را نیز به دنبال داشته باشد.

  • شرایط بازار مسکن

بر خلاف انتظارات، در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود که بازار مسکن از رکود خارج شود. همین موضوع می‌تواند تا حد زیادی در خروج از رکود بازار آهن هم موثر باشد؛ زیرا برای ساخت یا بازسازی مسکن، نیاز به انواع محصولات آهنی مانند تیرآهن و میلگرد وجود دارد که در بازار آهن آلات ارائه می‌شوند. علاوه بر این، اجرای پروژه‌های بزرگ مسکونی مانند طرح مسکن ملی هم می‌تواند در سال ۱۴۰۳ بر روی روند بازار مسکن اثرگذار باشد و به این ترتیب بازار آهن آلات را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

  • وضعیت سیاسی

از دیگر عوامل موثر بر قیمت آهن در سال ۱۴۰۳ می‌توان به وضعیت سیاسی کشور و جهان اشاره کرد؛ در صورتی که ایران با طرف‌های غربی به توافق رسیده و تحریم‌ها برداشته شوند یا پول‌های بلوکه شده به ایران برگردند، می‌توان امیدوار بود که بازار آهن هم در سال ۱۴۰۳ به عدد خوبی برسد. همچنین بروز برخی از اتفاقات پیش‌بینی نشده مانند اتمام یک جنگ یا بروز جنگ جدید نیز می‌تواند این بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

در این تصویر میلگرد آجدار در سایزهای مختلف را در بازار آهن مشاهده می کنید.

تحلیل تقاضا آهن آلات در سال ۱۴۰۳

مهمترین بخش تقاضای بازار آهن مربوط به بازار مسکن می‌شود که انتظار می‌رود در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ وضعیت خوبی داشته باشد. به عبارت بهتر، انتظار می‌رود که تقاضا برای ساخت مسکن یا بازسازی بافت فرسوده بیشتر شود؛ زیرا وام مربوط به این کار افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، پروژه‌های بزرگ مسکونی و تجاری هم در دست انجام هستند که می‌توانند بر روی میزان تقاضای بازار اثر بگذارند. البته پیش‌بینی شده است که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳، این تقاضا تا حد زیادی کاهش پیدا کند؛ در نتیجه شاهد یک کاهش قیمت در بازار خواهیم بود که مجددا در ماه بهمن و اسفند جبران می‌شود.

بررسی چشم‌انداز عرضه آهن در سال ۱۴۰۳

صنعتگران و تولیدکنندگان بازار آهن، با وجود شرایط اقتصادی بسیار متنوعی که در بازار امروز رخ داده است، همچنان فعال مانده‌اند و محصولات خود را هم از طریق بازار و هم از راه بورس به مشتریان ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود که با پیش‌بینی‌های مربوط به افزایش قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۳ و همچنین افزایش تقاضا در ابتدای این سال، تولیدکنندگان هم به فکر کسب سود بوده و بخواهند فروش بیشتری داشته باشند. به علاوه، مشکلات پیش آمده مانند قطع گاز یا برق را نیز به خوبی پیش‌بینی کرده و راه حل‌هایی را برای آنها در نظر گرفته باشند. در نتیجه در مقایسه با سال قبل، انتظار می‌رود که عرضه آهن آلات در بازار ۱۴۰۳ رونق بیشتری داشته باشد و رکودی از این نظر به وجود نیاید.

پیش‌بینی رونق یا رکود بازار آهن در سال ۱۴۰۳

با توجه به مواردی که در این مقاله بررسی شدند، پیش‌بینی می‌شود که بازار آهن در سال ۱۴۰۳ رکود کمی داشته باشد؛ به ویژه در شش ماهه نخست، رونق خوبی را تجربه خواهد کرد. همچنین با وجود مشکلات پیش آمده در سال ۱۴۰۲، صنعتگران و تولیدکنندگان پیش‌بینی‌هایی را برای شرایط مختلف در نظر می‌گیرند تا در نهایت، مشتریان خود را از دست ندهند. به این ترتیب، انتظار می‌رود که بازار آهن در سال ۱۴۰۳ رونق خوبی داشته باشد و از نظر عرضه یا تقاضا مشکلی به وجود نیاید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.