آيا مرکل استعفا مي‌دهد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 2537
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰:۰۴ |
تحليل رسالت از گزارش رويترز

آيا مرکل استعفا مي‌دهد؟

اگرچه صدر اعظم آلمان همچنان در راس معادلات سياسي و اجرايي برلين قرار دارد، اما طي روزهاي اخير زمزمه هايي در خصوص کناره گيري وي از قدرت به گوش مي رسد. بر اين اساس، امکان دارد مرکل قبل از به پايان رسيدن دوران چهارم صدر اعظمي خود، از قدرت کناره گيري کند.
آيا مرکل استعفا مي‌دهد؟

اگرچه صدر اعظم آلمان همچنان در راس معادلات سياسي و اجرايي برلين قرار دارد، اما طي روزهاي اخير زمزمه هايي در خصوص کناره گيري وي از قدرت به گوش مي رسد. بر اين اساس، امکان دارد مرکل قبل از به پايان رسيدن دوران چهارم صدر اعظمي خود، از قدرت کناره گيري کند. کاهش شديد محبوبيت حزب دموکرات مسيحي در نزد افکار عمومي در اين تصميم مرکل نقش پررنگي دارد. از سوي ديگر، نظرسنجي ها نشان مي دهد که مطابق نگاه اکثر شهروندان آلماني، احزاب دموکرات مسيحي و سوسيال دموکرات ( که دولت ائتلافي آلمان را تشکيل مي دهند ) وضعيت خوبي در نظرسنجي ها ندارند . بر اين اساس، مجموع آراي دو حزب اصلي سنتي آلمان به زير ۵۰ درصد رسيده است. اين در حاليست که محبوبيت احزابي مانند حزب سبز، حزب جايگزيني براي آلمان ( وابسته به جريان راست افراطي) و حزب ليبرال دموکرات در حال افزايش است .مروري بر آخرين مواضع مرکل در خصوص کناره گيري زودهنگام از قدرت، مي تواند تا حد زيادي بيانگر اوضاع سياسي نامتوازن و نامتعادل موجود در سرزمين ژرمن‌ها باشد.
رويترز اخيرا گزارشي را در خصوص آخرين وضعيت صدر اعظم آلمان منتشر کرده و مواضع مرکل را در خصوص اين موضوع بازتاب داده است . بر اين اساس،صدراعظم آلمان در واکنش به گمانه‌زني درباره کناره‌گيري از قدرت پيش از پايان دوره‌اش در سال ۲۰۲۱ گزارش‌هايي مبني بر اعلام استعفايش در نشست ماه ژوئن محافظه‌کاران را بي‌اعتبار دانست. آنگلا مرکل که به چشم وزنه ثبات اروپا در ۱۴ سال گذشته ديده مي‌شود، دسامبر گذشته رهبري حزب دموکرات مسيحي را پس از افزايش انتقادها از مديريت بحران مهاجرتي و تبعات آن واگذار کرد.
رويترز در اين خصوص مي نويسد :
“با وجود اينکه صدر اعظم آلمان مايل است تا انتخابات پارلماني ۲۰۲۱ در قدرت بماند، اما شايعاتي از وجود اختلافات و کناره‌گيري او از مقام صدراعظمي منتشر شده است. مرکل در کنفرانس خبري در پاسخ به اينکه آيا در نشست حزبي دوم و سوم ژوئن تصميمي درباره آينده سياسي خودش اعلام مي‌کند، گفت: به وضوح پاسخ “خير” مي‌دهم!
نکته مهم اينکه صدر اعظم آلمان به شدت نگران آينده اقتصادي و سياسي اتحاديه اروپا و منطقه يورو است. در صورتي که مرکل از قدرت کناره گيري کند و ناچار به استعفا شود، اين روند شدت خواهد يافت. برخي تحليلگران مسائل اروپا معتقدند که اگر حزب دموکرات مسيحي در انتخابات پارلماني اروپا که در ماه آينده برگزار مي شود نتواند نتيجه مطلوبي کسب کند، در آن صورت روند کناره گيري اجباري مرکل از صدر اعظمي آلمان تسريع خواهد شد. موضوعي که قطعا تبعات سختي در اتحاديه اروپا خواهد داشت.
صدر اعظم آلمان طي يکسال اخير بارها در خصوص بازگشت ملي گرايي به اروپا هشدار داده است. اين در حالي‌است که مقامات اروپايي با سياست‌ها و رفتارهاي نادرست خود ،نقش موثري در تمايل شهروندان قاره سبز نسبت به بازگشت به گذشته (قبل از تشکيل اروپاي واحد) ايفا کرده اند. در انتخابات سراسري سال ۲۰۱۴ ميلادي، شاهد راهيابي بيش از يکصد نماينده وابسته به جريان راست افراطي به پارلمان اروپا بوديم.اين موضوع مي توانست به نقطه آغازي جهت ايجاد تحولات بنيادين در سياست هاي کلان اروپا و ايجاد نوعي رابطه اقناعي ميان سران اروپايي و شهروندان اين مجموعه تبديل شود اما چنين اتفاقي در عمل رخ نداد.به عبارت بهتر، مقامات اروپايي از انتخابات پارلماني اروپا در سال ۲۰۱۴ درس عبرت نگرفتند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.