آيا ترامپ به جانسون اولتيماتوم مي‌دهد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14436
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۸:۴۵ |

آيا ترامپ به جانسون اولتيماتوم مي‌دهد؟

مقامات آمريکايي از بوريس جانسون نخست‌وزير انگليس دعوت کرده‌اند تا هر چه سريع‌تر به ايالات‌متحده سفر کند و ديداري را با ترامپ در کاخ سفيد صورت دهد.
آيا ترامپ به جانسون اولتيماتوم مي‌دهد؟

مقامات آمريکايي از بوريس جانسون نخست‌وزير انگليس دعوت کرده‌اند تا هر چه سريع‌تر به ايالات‌متحده سفر کند و ديداري را با ترامپ در کاخ سفيد صورت دهد. در اين ديدار، که بخش اعظم آن به‌صورت مخفيانه صورت خواهد گرفت، قرار است رئيس‌جمهور ايالات‌متحده از جانسون بخواهد تا موضع نهايي خود را در قبال برگزيت مشخص کند. اگرچه جانسون و مجلس عوام اعلام کرده‌اند که در تاريخ ۳۱ ژانويه امسال از اتحاديه اروپا خارج مي‌شوند، اما موضوع اصلي بر سر نحوه خروج لندن از اتحاديه اروپا هنوز تعيين تکليف نشده است. بديهي است که اگر طي يک سال آينده، در اين خصوص توافقي نهايي ميان لندن و بروکسل صورت نگيرد، معادله دوباره در انگليس پيچيده مي‌شود.
دونالد ترامپ اصرار دارد تا در ديدار خود با جانسون، از جزئيات طرح وي براي خروج از اتحاديه اروپا و تصميم نهايي و هدف غايي نخست‌وزير انگليس در پايان ۱۱ ماه پيش رو آگاه شود!مطابق اعلام منابع رسانه‌اي و سياسي در آمريکا، تاريخ سفر جانسون به ايالات‌متحده اواسط ماه ژانويه عنوان‌شده اما هنوز به‌صورت رسمي مورد تأييد قرار نگرفته است. بااين‌حال روشن است که هر دو طرف تمايل دارند اين ديدار اوايل سال ۲۰۲۰ انجام گيرد.بااين‌حال جانسون علاقه‌اي ندارد که اين سفر قبل از اجرايي شدن خروج اوليه انگليس از اتحاديه اروپا صورت گيرد. قرار است تاريخ ۳۱ ژانويه امسال، خروج رسمي انگليس از اتحاديه اروپا اعلام شود.
اخيرا طرح پيشنهادي جانسون در خصوص خروج اوليه از اتحاديه اروپا ،
با ۳۵۸ رأي موافق و ۲۳۴ رأي مخالف به تصويب رسيد.اگرچه انگليس در پايان ماه ژانويه رسما از اتحاديه اروپا جدا مي‌شود اما حدودوثغور اين جدايي همچنان نامشخص باقي‌مانده است. طرفين (بروکسل و لندن) ۱۱ ماه فرصت خواهند داشت تا به يک «توافق جامع» در خصوص ابعاد و جزئيات برگزيت دست پيدا کنند.منتقدان جانسون معتقدند که ۱۱ ماه ، مدت‌زمان اندکي براي رسيدن طرفين به توافق نهايي محسوب مي‌شود. خصوصا اين‌که دو اختلاف اساسي ميان لندن و بروکسل به قوت خود باقي‌مانده است. يکي از اين موارد، مربوط به روابط تجاري طرفين و نوع تنظيم قراردادهاي تجاري، اقتصادي ، کاري و مالياتي ميان اين دو پس از خروج انگيس از اروپاست .در صورت توافق نهايي ميان انگليس و اروپا، لندن کماکان ناچار خواهد بود از برخي قواعد و قوانين وضع‌شده تجاري، گمرکي و ….. در اتحاديه اروپا تبعيت کند. موضوع اختلاف بعدي، به مسئله ايرلند بازمي‌گردد. تحليل‌گران و مقامات امنيتي اروپا هشدار داده‌اند که تفکيک پررنگ ميان ايرلند شمالي ( که تحت حاکميت انگليس قرار دارد) و ايرلند جنوبي( که کشوري مستقل در اتحاديه اروپاست)، مولد تبعات زيادي براي انگليس و اروپا خواهد بود و مي‌تواند منجر به درگيري دوباره ميان دو ايرلند و تقويت جريان جدايي‌طلب در ايرلند شمالي شود.
درهرحال به نظر مي‌رسد در سفر اخير جانسون به ايالات‌متحده آمريکا، دونالد ترامپ رسما به بوريس جانسون در خصوص خروج همراه با توافق نهايي از اتحاديه اروپا هشدار دهد و از وي صراحتا بخواهد تا به دستور و خواسته وي در خصوص برگزيت سخت تن دهد. بدون شک اگر جانسون اين اقدام را درنهايت انجام دهد، حکم سقوط سياسي خود از قدرت را اجرا کرده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.