آموزش و دانشگاه‌های زنجان: مراکز آموزش عالی و تحصیلاتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104314
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴ |

آموزش و دانشگاه‌های زنجان: مراکز آموزش عالی و تحصیلاتی

کم نیستند که دانشجویانی که از خارج استان با بلیط قطار زنجان خودشان را به این منطقه می‌رسانند تا در دانشگاه‌های این استان مشغول به تحصیل شوند. ما امروز در این گزارش می‌خواهیم مراکز آموزش عالی زنجان را بررسی کنیم و ببینیم که این استان نظر سطح علمی در چه وضعیتی قرار دارد.
آموزش و دانشگاه‌های زنجان: مراکز آموزش عالی و تحصیلاتی

کم نیستند که دانشجویانی که از خارج استان با بلیط قطار زنجان خودشان را به این منطقه می‌رسانند تا در دانشگاه‌های این استان مشغول به تحصیل شوند. ما امروز در این گزارش می‌خواهیم مراکز آموزش عالی زنجان را بررسی کنیم و ببینیم که این استان نظر سطح علمی در چه وضعیتی قرار دارد.  ما در ابتدا یک نگاه کلی به وضعیت زنجان از لحاظ سطح مراکز علمی و تعداد ان‌ها خواهیم انداخت و سپس بهترین مراکز این استان را بررسی می‌کنیم. در انتهای گزارش نیز مواردی که باقی مانده را به شما معرفی خواهیم کرد. پس اگر می‌خواهید درباره دانشگاه‌های زنجان اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، تا انتهای این متن همراه ما باشید.

در زنجان چند دانشگاه وجود دارد؟

در استان زنجان ۲۰ مرکز آموزشگاهی علمی (دانشگاهی) وجود دارد. امتیاز ۱۵ ژورنال علمی تخصصی توسط دانشگاه‌های موجود در زنجان اخذ شده و تا زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۴۰۰ شماره از این نشریات نیز منتشر شده‌اند. زنجان به‌لحاظ سطح علمی در وضعیت خوبی قرار دارد.

این استان توانسته ۴۵ همایش علمی تخصصی و ۵ سخنرانی علمی را برگزار کند. براساس آماری که در اختیار ما قرار دارد میزان مقالات ژورنالی از سال ۱۳۸۵ به‌صورت پلکانی افزایش داشته اما در مقالات کنفرانسی موج مثبت سینوسی را شاهد هستیم. ۳۲,۸۲۶ دانشجو در سال ۱۳۹۷ مشغول به تحصیل در این استان بوده‌اند. این مراکز مجموعا ۱,۳۷۴ استاد عضو هیات علمی را در اختیار داشته‌اند.

دانشگاه‌های برتر زنجان در سال ۱۴۰۲

از بین تمام ۲۰ مرکز آموزش آکادمیکی که در زنجان وجود دارد ۳ مورد از آن‌ها توانسته‌اند که در سال ۱۴۰۲ برتر شناخته شوند و نسبت به دیگر مراکز در استان عملکرد بهتری داشته باشند. در ادامه ما این مراکز را به شما معرفی خواهیم کرد و درباره آن‌ها بیشتر به شما اطلاعات خواهیم داد.

معرفی دانشگاه (دولتی) زنجان

بسیاری از دانشجویان شهرهای مخلتف را ممکن است ببینید که با بلیط قطار زنجان به این شهر سفر می‌کنند تا در دانشگاه دولتی آن درس بخوانند. دانشگاه دولتی زنجان در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد. نزدیک به ۱۰هزار دانشجو و ۴۰۰ استاد در این دانشگاه مشغول به فعالیت‌های تحصیلی هستند.

در سال ۱۴۰۳ در بین تمام دانشگاه‌های دولتی کشور ۳۰ام را کسب کرد. این دانشگاه با ۵ دانشکده از نظر وسعت بعداز دانشگاه صنعتی اصفهان دومین دانشگاه بزرگ ایران است. دانشکده‌های آن عبارت‌‌اند از فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم، کشاورزی و هنر و معماری. این دانشگاه دولتی در بلوار دانشگاه زنجان احداث شده است.

https://file.tesmino.ir/images/2024/08/images_1723638503_66bca2e78a884.jpg

معرفی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

این مرکز آموزشی در بین رتبه‌بندی وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران توانست در رتبه ۱۲ قرار بگیرد. این مرکز آموزشی یکی از دانشگاه‌های مادر در کشور محسوب می‌شود و از قطب‌های آموزشی در کشور است. حاج احمد محدوی این دانشگاه را در سال ۱۳۶۶ به‌عنوان اولین مجموعه آموزشی علوم پزشکی در زنجان ساخت و در تاریخ ۱۳۷۳ این مرکز با سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان استان ادغام شد.

۷ دانشکده در این مرکز وجود دارد که شامل مهارت‌ها و آموزش‌های داروسازی، دندان‌پزشکی، پزشکی، پرستاری و مامائی، بهداشت و پیراپزشکی می‌شود. این دانشگاه در شهرک کارمندان زنجان، بلوار پایین کوه و خیابان دوازدهم شرقی قرار گرفته است.

معرفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

این دانشگاه در سال ۱۳۶۳ تاسیس شده و به‌لحاظ علمی هم در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد. هم‌اکنون این واحد از دانشگاه آزاد در زنجان شامل ۵ دانشکده‌ است که عبارت‌اند از:

  • دانشکده فنی و مهندسی
  • دانشکده علوم پایه
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده پرستاری و مامایی
  • دانشکده مهارت وکارآفرینی

در طی سال‌های گذشته امکانات رفاهی این دانشگاه بسیار بهتر شد و همین موضوع هم باعث شد تا دانشجویان بیشتری از خارج زنجان جذب این مجموعه آموزشی شوند.

معرفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

این واحد آزاد در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد. این واحد در ابتدای کار خودش با ۷۸ دانشجو زبان و ادبیات فارسی کارش را آغاز کرد اما در ادامه مسیر توانست در سال ۱۳۸۹، ۵ دانشکده دیگر مدیریت و اقتصاد، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری و فنی و مهندسی تاسیس کند و واحد را تا حد زیادی گسترش بدهد. این دانشگاه در کیلومتر چهار جاده ترانزیت ابهر خرم دره احداث شده است.

سایر دانشگاه‌های استان زنجان

زنجان دارای واحد‌هایی از دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام‌نور، علوم پزشکی، تحقیقات کشاورزی و غیرانتفاعی است. از دیگر دانشگاه‌های معروف این استان باید به واحد‌های آزاد خدابنده، هیدج، واحدهای پیام نور ابهر، ایجرود، خرمدره، زنجان، سلطانیه، صائین قلعه، طارم، قیدار، ماهنشان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، موسسه آموزش عالی روزبه، موسسه آموزش عالی صائب و موسسه آموزش عالی صوفی رازی اشاره کرد.

دانشجویان می‌توانند روی زنجان برای تحصیل حساب کنند؟

با توجه به اینکه دانشگاه‌های برتر این استان دارای امکانات رفاهی بسیار خوبی هستند و به زنجان نیز دسترسی خوبی وجود دارند، دانشجویان می‌توانند خیلی راحت برای تحصیل روی مراکز آموزشی آکادمیک زنجان حساب کنند.

دسترسی‌ها به این استان نیز در سطح خوبی قرار دارد. عموما دانشجویان ترجیح می‌دهد که با هزینه کمی سفر کنند. اگر دانشجویان بخواهند از دیگر استان‌های ایران به زنجان بیایند با بلیط قطار زنجان این امکان برای‌شان به‌راحتی مهیا خواهد بود.

https://file.tesmino.ir/images/2024/08/images_1723638503_66bca2e78fe3c.png

بهترین راه برای خرید بلیط قطار زنجان

برای تهیه بلیط قطار راه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی پیش روی شماست که هر کدام هم مزیت‌های خاص خود را دارند. اما بهترین گزینه برای‌تان قطعا فلای تودی خواهد بود.

با استفاده از این پلتفرم شما می‌توانید بهترین گزینه‌های سفر را با یکدیگر مقایسه کنید و سپس خرید خود را نهایی کنید. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به‌دست بیاورید، تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که سری به وبسایت فلای تودی بزنید.

جمع‌بندی

تهیه بلیط قطار زنجان با استفاده از فلای تودی دیگر کار سختی نیست. زنجان توانسته در طول این سال‌ها به‌لحاظ علمی رشد زیادی کند و در آن دانشگاه‌های معتبر زیادی احداث شود. امروز دانشجویانی از خارج زنجان مشغول تحصیل در مراکز آکادمیک این استان هستند.

خصوصا با توجه به اینکه دسترسی خوبی برای این استان وجود دارد دانشجویانی که دوست دارند تحصیل‌شان را در دانشگاه‌های دولتی ایران ادامه دهند می‌توانند روی چنین موقعیتی حساب کنند. از شما بی‌نهایت ممنونیم که تا انتهای این گزارش همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.