آموزش اصولی نقاشی ساختمان و لکه گیری دیوار رنگ شده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64651
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ |

آموزش اصولی نقاشی ساختمان و لکه گیری دیوار رنگ شده

نقاشی ساختمان بیشتر از اینکه جنبه هنری داشته باشد، کاری پر از تکنیک و نکات ریز و درشت است. ضرورت این نکات را می توان در موقعیت های مختلف مشاهده کرد. برای مثال لکه گیری دیوار رنگ شده توسط فردی حرفه‌ای بسیار متفاوت با کسی است که به تازگی با اصولی نقاشی ساختمان آشنا شده است.
آموزش اصولی نقاشی ساختمان و لکه گیری دیوار رنگ شده

نقاشی ساختمان بیشتر از اینکه جنبه هنری داشته باشد، کاری پر از تکنیک و نکات ریز و درشت است. ضرورت این نکات را می توان در موقعیت های مختلف مشاهده کرد. برای مثال لکه گیری دیوار رنگ شده توسط فردی حرفه‌ای بسیار متفاوت با کسی است که به تازگی با اصولی نقاشی ساختمان آشنا شده است.

پس برای اینکه این ریسک را به گردن نگیرید، می توانید از خدمات نقاشی ساختمان آنلاین کمک بگیرید. اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود. چه درنظر داشته باشید که نقاشی را به تنهایی خودتان انجام دهید و چه آن را به متخصصین بسپارید، دانستن برخی نکات خالی از لطف نیست.

برای این منظور در ادامه این مقاله هرآنچه در مورد نحوه نقاشی ساختمان، قدم های چندگانه و لوازم موردنیاز برای آن باید بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش اصولی نقاشی ساختمان و لکه گیری دیوار رنگ شده

برای نقاشی ساختمان به چه ابزار و لوازمی نیاز است؟

پیش از اینکه به بررسی نحوه صحیح نقاشی ساختمان بپردازیم و قدم های آن را بررسی کنیم، بهتر است با لوازمی که برای نقاشی نیاز خواهیم داشت آشنا شویم. با تهیه لوازم آورده شده در لیست زیر می توانید یک قدم در مقدمات نقاشی ساختمان پیش‌تر بروید:

  • رنگ، حلال و رقیق کننده های مورد نیاز
  • سمباده در ابعاد مختلف
  • برس، قلم‌مو و انواع غلتک
  • کاردک و ظروف مورد نیاز برای ترکیب رنگ
  • توری برای گرفتن قسمت اضافه رنگ

قدم قدم تا تکمیل رنگ آمیزی خانه!

در این قسمت می خواهیم خلاصه‌ای از سناریو نقاشی ساختمان برای شما ارائه کنیم. با بررسی این مراحل مقدماتی می توانید نتیجه خیلی بهتری از نقاشی ساختمان خود بگیرید.

انتخاب هیجان انگیزترین رنگ!

 فرض کنید درنظر دارید سالن پذیرایی خود را نوسازی کرده و نقاشی کناف و دیوارهای آن را خودتان انجام دهید. اول از همه باید چکار کنید؟ پیش از دست به کار شدن به قدم های دیگر باید رنگ موردنظر خود را انتخاب کنید.

شاید انتخاب بهترین گزینه از میان انواع رنگ ساختمان کمی سخت و وقت گیر باشد. زیرا برای هر کدام از قسمت های خانه معمولا جنس بخصوصی از رنگها پیشنهاد می شوند. از طرفی باید قیمت رنگها با بودجه شما نیز همخوانی داشته باشد. برای مثال باید بررسی کنید که آیا قیمت رنگ آکریلیک ساختمان بیشتر است یا قیمت رنگ روغنی؟

قدم قدم تا تکمیل رنگ آمیزی خانه!

باتوجه به پیچیده بودن شناخت رنگها در این مرحله مقدماتی می توانید از متخصصین نیز کمک بگیرید. پس از این نوبت به انتخاب رنگ می رسد. در انتخاب رنگ حتما به کاربری ساختمان، سلیقه خود، ابعاد محیط و دیگر لوازم دکوراتیو آن توجه داشته باشید تا بهترین انتخاب را به ارمغان بیاورید.

جمع کردن وسایل محل نقاشی

پس از اینکه تصمیم خود را در مورد انواع رنگ ساختمان به قطعیت رساندید باید لوازم محیطی که قرار است نقاشی شود را جمع آوری کنید. همه لوازم را بسته بندی کرده و کنار بگذارید. البته در مواردی تنها می توان با استفاده از سلفون و یا نایلون های بزرگ روی لوازم را پوشاند تا در معرض لکه های رنگی قرار نگیرند. حالا پنجره ها را باز کرده و دیگر مقدمات را در پیش بگیرید.

تمیز کاری و آماده سازی دیوارها برای رنگ آمیزی خانه

با استفاده از برس های بلند سقف و دیوار را گردگیری کنید. برای رنگهایی با قابلیت شستشو در این مرحله می توانید از تمیز کننده ای همانند آب و صابون نیز استفاده کنید. حالا می توانید با تیغ زدن و سمباده کار آماده سازی دیوارها را انجام دهید. سمباده زدن در این مرحله را می توان چیزی شبیه به فرایند سنگ سابی نیز دانست.

در این مراحل مقدماتی بهتر است به گچ کاری پیشین روی دیوارهای نیز توجه داشته باشید. دقیقا همانند کاری که در لکه گیری دیوار رنگ شده صورت می گیرد، لکه گیری گچ را انجام دهید. به طورکلی هدف از این مرحله مقدماتی ساف و صیقلی کردن محل نقاشی است تا بهترین نتیجه روی آن نمایان شود. برای این منظور می توانید از روغن زیرکار نیز استفاده کنید تا بتونه بهتر روی دیوار پخش شود.

راهنمای گام به گام نحوه صحیح نقاشی ساختمان

راهنمای گام به گام نحوه صحیح نقاشی ساختمان

در پاراگراف های پیشین بیشتر به مراحل مقدماتی اشاره کردیم. د رآن مراحل چیزی تحت عنوان نقاشی انجام نمی شود، تنها مقدمات ضروری برای آماده کردن سطحی مناسب به انجام می رسد. حالا که این نکات را بررسی کرده‌ایم می توانیم تک به تک قدم های رنگ آمیزی خانه و تکنیک های مرتبط با آن ها را مرور کنیم. توجه شما را به قدم های سه گانه از نقاشی ساختمان جلب می کنیم:

مرحله اول: تهیه بتونه و نحوه استفاده از آن

پیش از اینکه به سایر نکات بپردازیم باید با وظیفه اصلی بتونه کردن آشنا شویم. در واقع بتونه به نقاش کمک می کند تا شیار و شکاف های باقی مانده روی دیوار و سقف را بپوشاند تا بتواند رنگ آمیزی خانه را با موفقیت بیشتری به پایان برساند.

اما چگونه باید بتونه را تهیه کرد؟ برای تهیه بهترین بتونه باید به نوع رنگ و دیوار محل توجه کنید. برای مثال در دیوارهایی با رنگ پلاستیکی معمولا از بتونه های معمولی استفاده می شود. این بتونه ها تنها با مقداری پودر مل و آب قابل تهیه هستند

در کنار این بتونه مخصوص رنگ روغنی را داریم که تهیه آن کمی پیچیده‌تر است. برای تهیه این بتونه باید ابتدا پودر مل را با مقداری روغن الیف ترکیب کرده و سپس رنگ روغنی را اضافه کنید. در این ترکیبات روغن الیف نقش جلوگیری از چروک روی دیوارهای نقاشی شده را برعهده دارد.

تهیه بتونه و نحوه استفاده از آن

حالا که ترکیبات مخصوص رنگ خود را آماده کرده‌اید می توانید برای بتونه کاری قدم های زیر را دنبال کنید:

  1. شیارهای روی دیوار را با بتونه پر کنید.
  2. برای بتونه شیارهای کوچک کاردک را به طرف بالا و پایین حرکت دهید.
  3. برای بتونه کاری شیار و شکاف های بزرگتر، ابتدا آن را بتراشید و پس از تمیز کردن شیار را مرطوب کنید. حالا می توانید بتونه کاری را با کاردک انجام دهید.
  4. برای خشک شدن بتونه حدود یک ساعت صبر کنید. حالا مجدد بتونه کاری را انجام داده و با استفاده از سمباده سطح را صیقلی کنید.

مرحله دوم: آستر زدن پیش از نقاشی ساختمان

بعد از اینکه بتونه کاری دیوارها کاملا خشک شد، نوبت به آسترزدن روی دیوار و سقف ها می رسد. توجه داشته باشید که آستر هم نوعی رنگ است اما پیش از اعمال رنگ اصلی انتخاب شده برای رنگ آمیزی خانه استفاده می شود. البته در مواردی ممکن است آستر همان رنگ اصلی نیز باشد. این رنگ هر چه که باشد باید حدالامکان تا نزدیک شدن به رنگ اصلی روشن شود.

حالا با استفاده از رنگ اصلی و یا آستر مخصوص انواع رنگ ساختمان، زیرسازی نقاشی را شروع کنید. اما اینجا ممکن است یک سوال پیش بیاید، اصلا چرا باید از آستر استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آستر از ایجاد ظاهری سایه مانند روی رنگ جلوگیری کرده و حالتی یکنواخت در نقاشی ساختمان ایجاد می کند.

مرحله سوم: لکه گیری و موج گیری پیش از رنگ آمیزی خانه

پس از اعمال آستر ممکن است شکلی موج مانند روی دیوار ایجاد شود. برای از بین بردن این ظاهر ناخوشایند باید یک مرحله دیگر نیز طی کرد. فرقی نمی کند لکه گیری دیوار رنگ شده باشد و یا دیوار گچی در هر صورت انجام آن از واجبات در آموزش نحوه صحیح نقاشی ساختمان است.

اهمیت این قدم به قدری است که به عقیده متخصصین از اصلی‌ترین مراحل نقاشی نیز محسوب می شود. اگر به خاطر داشته باشید در مرحله های پیشین پس از سمباده سطح را تمیز کردیم و آستر اول اعمال شد. در این مرحله برای اطمینان از کیفیت نقاشی مجددا از آستر استفاده می شود. پس از این مرحله عملا تغییر رنگ دیوار غیرممکن است و باید همان رنگی که از پیش انتخاب شده را استفاده کرد. پس حتما در انتخاب رنگ مورد علاقه خود دقت کافی را داشته باشد.

مرحله چهارم: آماده سازی رنگ و سرانجام رنگ آمیزی ساختمان!

اکنون همه مراحل اولیه را به پایان رسانده‌ایم و می خواهیم با استفاده از رنگ اصلی نقاشی ساختمان را به پایان ببریم. اگر به خاطر داشته باشید در سناریو ابتدای مقاله به مقوله انتخاب رنگ اشاره کردیم. همه انواع رنگ ساختمان برای اینکه برای قابل استفاده شوند نیاز به آماده سازی دارند. درواقع منظور از آماده سازی ترکیب رنگها، استفاده از حلال و رقیق کننده مخصوص است که براساس نوع رنگ تغییر می کند.

آماده سازی رنگ و سرانجام رنگ آمیزی ساختمان!

برای اینکه رنگ را آماده کنید باید آن را در ظرف مخصوص دیگری ریخته و قدم به قدم براساس دستورالعمل نوشته شده روی بسته بندی آن کار روان کردن رنگ را انجام دهید. اکنون که رنگ برای استفاده آماده است، نوبت به انتخاب ابزار می رسد. برای نقاشی می توان از قلم‌مو ها و غلتک های مختلفی استفاده کرد. در ادامه نحوه استفاده از هریک شرح داده شده است:

رنگ آمیزی با استفاده از قلم‌مو نقاشی ساختمان

  • قلم‌موی تمیز را روی دیوار و یا دست خود بکشید تا گرد و غبار نفوذ کرده درون آن تمیز شود.
  • از محل نزدیک قاعده قم‌مو گرفته و آن را به سطل رنگ آماده فرو کنید. توجه داشته باشید که تنها نصف طول موهای قلم باید داخل رنگ قرار بگیرد.
  • با ضربه زدن مقدار اضافی رنگ را داخل سطل خالی کنید.
  • هنگام استفاده قلم‌مو باید به گونه‌ای باشد همه موهای روی آن به سمت نوک و جلو قلم تا شوند.
  • با ضربات منظم و یکنواخت از رنگ استفاده کنید.
  • بعد از خشک شدن دست اول از رنگ باید دفعات بیشتری نقاشی را انجام دهید تا در نهایت به ظاهری صاف و یکنواخت دست یابید.

نقاشی ساختمان با استفاده از غلتک

امروزه بیشتر افراد از غلتک استفاده می کنند زیرا رنگ آمیزی خانه به وسیله آن به مراتب راحت‌تر از نقاشی با قلم‌مو است و خیلی بهتر رنگ را به خود جذب می کنند. البته همواره برای نقاشی قسمت های کوچک و باریک به انواع قلم‌مو نیز نیاز خواهید داشت. اهرم دسته تلسکوپی غلتک از دیگر مزایای آن است که میزان خستگی را نیز کاهش می دهد. از طرفی سرعت نقاشی ساختمان نیز افزایش می یابد.

برای استفاده از غلتک در نقاشی ساختمان قدم های زیر را دنبال کنید:

  • غلتک را از سمت بغل و درازا وارد ظرف رنگ کنید. توجه داشته باشید که همانند قلم‌مو تنها نصفی از غلتک باید به رنگ آغشته شود.
  • با کمک توری مشبک درون ظرف مخصوص، رنگ اضافی روی غلتک را بگیرید.
  • غلتک را در بالاترین سطح قرار داده و به سمت پایین حرکت داده و به صورت پشت سرهم و منظم از آن استفاده کنید.
  • تنها لایه نازکی از رنگ برای نتیجه خوب کافی است. با حرکت دادن غلتک به صورت مکرر در یک قسمت ظاهر ناخوشایندی ایجاد خواهد شد.

جمع بندی!

برای اینکه بهترین نتیجه را از نقاشی ساختمان خود بگیرید باید با کلیه نکات ضروری از انتخاب رنگ تا نحوه اعمال صحیح آن روی دیوار با استفاده از ابزارهای مختلف آشنا شوید. دانستن نکات بالا تاحدود زیادی شما را راهنمایی خواهد کرد اما در هر صورت برای اینکه نقاشی به صورت کاملا اصولی و حرفه‌ای انجام شود به تجربه کافی نیاز دارید. به همین دلیل بهتر است در مراحل مختلف برای رنگ آمیزی خانه از متخصصین کاربلد و باتجربه در حیطه نقاشی ساختمان کمک بگیرید.

برای مرور سریع مطالب ارائه شده و قدم های اصلی از نقاشی ساختمان به قسمت زیر توجه فرمایید:

  • انتخاب رنگ مناسب براساس نوع فضا
  • استفاده از سمباده و تیغ زدن روی گچ دیوار و سقف
  • زدن روغن زیرکار براساس نوع رنگ ساختمان
  • مرحله بتونه کاری
  • سمباده زدن مجدد پس از بتونه کاری
  • گردگیری و تمیز کردن سطوح پس از به کار بردن سمباده
  • اعمال مرحله اول آستر با استفاده از غلتک و یا قلم‌مو
  • آستر مرحله دوم و لکه گیری دیوار رنگ شده و یا گچی
  • سمباده زدن و ایجاد سطح صیقلی برای نقاشی
  • آماده کردن رنگ با استفاده از حلال مخصوص و رقیق کننده
  • نقاشی دیوارها از دست اول تا دست سوم
|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.