آمریکا در آینده‌ای نه‌چندان‌دور از عراق خارج می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15667
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۸:۵۵ |
حسن عابدینی در گفت‌وگو با «رسالت»:

آمریکا در آینده‌ای نه‌چندان‌دور از عراق خارج می‌شود

15 دي‌ماه، پارلمان عراق پس از کش‌وقوس‌هاي بسيار بالاخره طرحي مبني بر خروج نيروهاي ‌آمريکايي از خاک اين کشور را تصويب کرد. طي سال‌هاي گذشته پارلمان عراق بار‌ها به‌منظور اخراج نيرو‌هاي نظامي آمريکايي از خاک اين کشور جلسه تشکيل داد اما درنهايت اين جلسه به نتيجه نرسيد.
آمریکا در آینده‌ای نه‌چندان‌دور از عراق خارج می‌شود

| راضيه فراهاني|
۱۵ دي‌ماه، پارلمان عراق پس از کش‌وقوس‌هاي بسيار بالاخره طرحي مبني بر خروج نيروهاي ‌آمريکايي از خاک اين کشور را تصويب کرد. طي سال‌هاي گذشته پارلمان عراق بار‌ها به‌منظور اخراج نيرو‌هاي نظامي آمريکايي از خاک اين کشور جلسه تشکيل داد اما درنهايت اين جلسه به نتيجه نرسيد. گويا شهادت سردار قاسم سليماني معادلات منطقه‌اي را براي آمريکا برهم زده و با توجه به پيش‌بيني‌هاي انديشکده‌هاي غربي زمينه خروج نيرو‌هاي نظامي از کل منطقه فراهم شده است. در ادامه دولت آمريکا ادعا کرد، در صورت خروج نيروهاي آمريکايي از خاک عراق بايد بيش از یک تريليون دلار دريافت کند وگرنه بر عراق تحريم‌هاي بي‌سابقه‌اي اعمال خواهد کرد. برخي کارشناسان واکنش آمريکا نسبت به مصوبه اخير عراق را، گنگ و ناشيانه عنوان کرده‌اند. در ادامه روزنامه «رسالت» طي گفت‌وگويي با يک کارشناس مسائل منطقه‌اي به بررسي اين‌که تا چه اندازه امکان اجرايي مصوبه پارلمان عراق مبني بر خروج نيروهاي آمريکايي از خاک اين کشور پرداخته است.
حسن عابديني، دراين‌باره به «رسالت» گفت: «ايالات‌متحده آمريکا اگر احساس کند فضا در منطقه به‌گونه‌اي است که منافعش مورد تهديد قرار گرفته به‌راحتي راهبرد خود را حداقل در تاکتيک تغيير مي‌دهد اما اگر متوجه شود روند به‌گونه‌اي است که تهديد جدي در مسيرش نباشد با شتاب بيشتري هم در تاکتيک و هم در استراتژي، راهبرد خود را پيش مي‌گيرد.»
وي ادامه داد: «آمريکايي‌ها در سال ۲۰۰۳ ميلادي به عراق آمدند و در اين کشور حاکميت نظامي ايجاد کردند، اما بااحساس اين‌که هنگامي‌که احساس کردند مردم عراق در مقابل آن‌ها ايستاده‌اند و حاضر به پذيرش حاکميت نظامي آن‌ها نيستند و آن را به حاکميت غيرنظامي تبديل کردند در ادامه تصميم گرفتند تا روشي که در ژاپن اعمال کرده بودند را در عراق نيز پياده‌سازي کنند. به اين صورت که عراق حق داشتن هيچ نيروي نظامي را نداشته باشد. ژنرال داگلاس مک‌آرتور پس از جنگ جهاني دوم که ژاپن به اشغال آمريکا درآمد، قانون اساسي نوشت که طبق بند ۹ اين کشور اجازه ندارد نيروي نظامي در حوزه زميني، هوايي و دريايي داشته باشد و تنها بايد داراي نيروي دفاعي باشد.»
اين کارشناس مسائل منطقه تصريح کرد: «آمريکا تصميم داشت تا در عراق نيز اين راهبرد را دنبال کند اما در ادامه شاهد بوديم که مرجعيت، نيروهاي مقاومت، نيروهاي مبارز عراقي و مردم عراق به‌شدت با اين مسئله مقابله کردند و در ادامه نظريه «هر عراقي يک رأي» را مطرح کردند. به همين جهت آمريکا مجبور شد تا تن به يک انتخابات دهد. زماني که انتخابات در اين کشور برگزار شد آرام‌آرام دولت قانوني در عراق شکل گرفته که در ادامه شاهد افزايش فشارهاي دولت عراق بر آمريکا بوديم تا نيروهايش در آنجا کاهش دهد.»
وي گفت: «در ادامه شاهد بوديم که آمريکا در ابتدا با کاهش نيروهايش در عراق به مخالفت پرداخت اما هنگامي‌که با نيروهاي مقاومت مواجه شد و درنهايت مجبور شد تا از ۱۸۰ هزار نيرويي که در خاک عراق داشت به حدود کمتر از ۲۰ هزار نيرو باقي بمانند.»
عابديني تصريح کرد: «آمريکا پس از کاهش نيروهايش در عراق دست به ايجاد داعش براي تزريق ناامني مجدد به عراق زد، حتي بسياري از رهبران اين کشور را ترور و زمينه انفجارات گسترده‌اي در آنجا را به وجود آورد اما با توجه به يکپارچه بودن و ايستادگي مردم عراق در کنار مرجعيت و نيروهاي حشدالشعبي، آمريکايي‌ها مجبور به تجديدنظر در سياست‌هاي خود شدند.»
اين کارشناس مسائل منطقه افزود: «در حال حاضر پارلمان عراق قانون خروج نيروهاي آمريکايي را تصويب و عادل عبد‌المهدي قانون مذکور را ابلاغ کرد، بنابراين اين موضوع حتما بر تصميم آمريکايي‌ها تأثير خواهد گذاشت.»
عابديني در پاسخ به سؤالي مبني بر اين‌که آيا آمريکا صرفاً با توجه به يک قانون پذيراي خروج از خاک عراق مي‌شود يا خير، گفت: «مسلماً خير. اما نيروهاي مقاومت عراق و حشدالشعبي اعلام کرده‌اند که آمريکا را به خروج از عراق وادار مي‌کنيم. به نظر اين موضوع در آينده محقق خواهد شد چراکه مردم و مرجعيت عراق و حشدالشعبي نمي‌توانند استمرار ناامني از سوي نيروهاي نظامي آمريکايي در سرزمين تاريخي عراق را پذيرا باشند بنابراين به‌احتمال‌قوي در آينده شاهد خروج نيروهاي آمريکايي خواهيم بوديم ولو اين‌که آمريکايي‌ها مايل به اين قضيه نباشند.»
وي با اشاره به سخنان دونالد ترامپ در اين زمينه افزود: «رئيس‌جمهور آمريکا طي سخناني به‌صراحت از نيروهاي ناتو درخواست کرد تا نقش بيشتري در عراق بر عهده بگيرند، همچنين وي گفته بود که آمريکا به نفت منطقه غرب آسيا نياز چنداني ندارد. به نظر مي‌رسد اين گفته‌ها نشانه‌اي درباره زمينه‌سازي خروج نيروهاي آمريکايي‌ از عراق است.»
اين کارشناس مسائل منطقه در پايان گفت: «نيروهاي آمريکايي اگر بدانند که هيچ موضوعي آن‌ها را در خاک عراق تهديد نمي‌کند و هيچ‌گونه هزينه‌اي بر آن‌ها تحميل نمي‌شود، طبعا ازآنجا خارج نمي‌شوند اما با شرايطي کنوني که عراق دارد به نظر مي‌رسد شاهد تغيير راهبردهاي آمريکا خواهيم بود و اگر اين روند ادامه يابد شايد در آينده نه‌چندان دور آمريکايي‌ها مجبور به خروج از منطقه شوند.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.